Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Western Digital Green eller blue? Vilken ska jag ta?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar bli trångt i datorn(PowerMac G5 DC 2.3) så det är dax att köpa ny intern hårddisk. Tänkte ersätta min nuvarande 250GB Western Digital (WD) med en 500GB och tänkte gå vidare med WD för jag har bra erfarenheter av dem. Någon som har erfarenhet av dessa två "färger".

Detta är datorns primära disk och den används främst till lagring/åtkomst av dokument (text o foto mestadels) och program samt till spel.

Funderar också på att, i samband med bytet, installera om systemet. Hur gör jag detta på enklast sätt utan att behöva installera om allt annat?

Som backup har jag fn en WD Mybook studio på 500GB och använder knappt hälften så den räcker ett tag till.

Min andra interna disk som är på 320GB (en samsung tror jag) tänkte jag renodla till att vara min Eyetv-disk så de filmer(exporterat från Eyetv) mm som ligger på den idag tänkte jag flytta över till en egen extern disk och där funderar jag på att antingen skaffa en till fullstor Mybook studio eller en Mybook passport, 500GB i båda fallen. Kanske någon som kan rekomendera bästa lösningen eller som bara har tips?

Senast redigerat 2009-11-11 11:17

Inget svar ännu så jag postar mina egna funderingar.

Efter en sökning på Prisjakt så har jag fått ett resultat som säger att "blue" är den billigaste och omdömet om den är högt. Faktum är att när jag sökte på 500GB disk med 7200rpm så fick jag inte ens fram "green". Den enda gröna disken som finns på prisjakt verkar vara på 5400rpm.

För att spara lite kosing samt för att få användning för min gamla interna 250gigare så tänker jag köpa ett externt kabinett från Macsales (owc). De har ett kabinett som heter OWC Mercury som tar s-ata diskar och som ger usb2, fw400, fw800 samt e-sata. Kabinettet kostar drygt 90 dollar.

De 250gigen räcker gott och väl för mitt videoarkiv. Det som hamnar där är främst material som jag spelat in med Eyetv och som jag sedan exporterat till DivX.

En sak jag fortfarande undrar över är hur mycket storleken på cachen spelar in på en sådan här disk. De blue diskar jag sett verkar bara ha 16MB cache...

Senast redigerat 2009-11-11 16:59
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-11 18:02

Grejen med green är väl att den snurrar i 5400 rpm, och ska ha lite extra engergisparfunktioner.

Jag köpte 5400rpm diskar till min hemmaserver och ångrar inte det. Var lite tveksam innan dock.

Jag kör enbart på WD diskar men rekommenderar dig å det bestämdaste att köpa deras RE diskar, finns både RE2 och RE3 och de är nog snarlika men RE3 är nog snäppet vassare trots liknande pri. RE står för Raid Edition och är tänkt till servrar och är pålitligare, snabbare,stryktåligare och har längre livslängd och bara något dyrare

Ursprungligen av Firechild:

Jag kör enbart på WD diskar men rekommenderar dig å det bestämdaste att köpa deras RE diskar, finns både RE2 och RE3 och de är nog snarlika men RE3 är nog snäppet vassare trots liknande pri. RE står för Raid Edition och är tänkt till servrar och är pålitligare, snabbare,stryktåligare och har längre livslängd och bara något dyrare

Nu kör ju inte jag Raid men det kanske gör det samma och det handlar heller inte om en server utan snarare om den primära/startup-disken i min dator.

Såg fö att någon lagt till produkter till tråden, bra ide tänkte inte på det själv.

Tittade lite på en RE-disk och hamnade på denna. Priset hamnar strax över 700kr (i bästa fall) att jämföra med runt 500kr för en Blue men jag antar och hoppas att man betalar för kvalitet och livslängd. Jag har iofs ännu inte haft någon disk som krashat totalt, oavsett märke...

En lustifikativ (eget ord ) jämförelse är att jag för något mer än tio år sedan betalade närmare 5000kr för en 5gigs extern scsi-disk. Yowza!

Senast redigerat 2009-11-11 23:24

Sökte utförligare information om min nuvarande primära disk och hittade lite information hos WD. Vad jag förstått klassificeras den nu som en "blue" (detta är orginaldisken som kom med datorn då den köptes i slutet av 2005).

Om det inte blir en RE, kan någon tala om för mig vilken av blå eller grön eller kanske svart jag ska ta???

Vill du ha en snabb systemdisk hade jag utan tvekan tagit Black. Dessa är de snabbare av de tre. Green är bra om vill ha en tyst disk som dessutom är ganska okej rent kylningsmässigt. Den är dock inte speciellt snabb, så ej att rekommendera som systemdisk. Blue hade oxå den funkat som systemdisk, inte riktigt lika snabb som Black men lite tystare...

1
Bevaka tråden