Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skuld kvar efter ägarbyte

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

för runt ett halvår hjälpte jag en arbetskollega att köpa en bil så att han kunde ta sig till jobbet och tillbaka. Eftersom han inte kunde få något billån så tog jag billån i mitt namn med överenskommelse att jag skulle få avbetalningar varje månad. Bilen stod i mitt namn.

Samtidigt med billånet (ca 15000 Sek) så hjälpte jag till och betalade garageparkeringen, försäkrigen och andra kostander i samband med bilen.

I början var det inga problem, jag fick avbetalningarna enligt överenskommelse.

För ett par månader så skrev vi över bilen i hans namn så att jag skulle slippa vissa saker i mitt privatliv. Fick en betalning till men inget efter det. Mannen har undvikit mig eftersom han har ont om pengar och det går dåligt på jobbet för oss alla (lasbilchaffisar). Han hävdar att han har betalat så mycket som bilen kostade och struntar i försäkring, garage, skatt/registrering.

TILL SAKEN:
Nu vägrar han betala resterande skulden på runt 11000 som består av billån, garage, registreringen/skatt och försäkring.

Jag har alla trensaktioner uppskrivna i en bok och har vittne när vi görde överenskommelse den första och andra gången (altså när vi skrev över bilen i hans namn).
Efter flera veckor utav drama gick han med på att skriva under på baksidan utav mina noteringar om kostander och avbetalningar och vi kom överens om 10000 till som han ska betala tillbaka.

Nu igen, efter vårt möte två veckor sedan vill han inte betala längre och vi jobbar inte på samma firma längre så att jag ser aldrig honom.

Vad kan jag göra för att få igen mina 10000 Sek? Jag har barn och det är sen med mina egna räkningar i med att det är tufft på jobbet.

Uppskattar verkligen all hjälp

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 00:35

Har du frågat på Kronofogden?

//Rob

Han har ju en skuld till dig, bra dokumenterad. Så du kan ju be kronofogden om handräckning.

Kontakta dem och prata med dem, om inte de kan vara till hjälp - så vet de ju iaf hur du skall gå till väga.
De jobbar ju med sånt här hela dagarna.

Tyvärr tror jag att dina chanser att få tillbaka pengarna är ganska liten. Mer eller mindre är det upp till hans goda vilja. Enligt din beskrivning kan du inte vända dig till Polisen, eftersom saken är av civilrättslig karaktär.

För att få saken utredd måste du vända dig till Tingsrätten på din ort. Innan dess tror jag inte att Kronofogden kan göra något.

Jag tycker verkligen synd om dig, kompis. Du har visat att du är en mycket god kamrat och sedan blir blåst på det här viset. Surt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-10 08:58

Jag var i exakt samma sits, fast det var min systers pojkvän och som är far till hennes två barn som jag hjälpte, han har tidigare haft trassel med kronofogden så han fick inget lån, men eftersom att han har betalt allting hos kronofogden sen en tid tillbaka och har ett eget företag som det går bra tänkte jag "Klart man ställer upp", han betalade dom två fösta månaderna fast sen så fick jag påminnelser och allt möjligt för allt som hade med bilen att göra (Jag gav alla räkningar till han varje månad så att han skulle kunna betala) och att den var oförsäkrad, så en dag fick jag en räkning ifrån trafikförsäkringsföreningen på 5000kr, sen så skulle bilen betalas av vilket var 2000kr, så det vart 7000kr som jag fick slänga upp ur egen ficka. Riktigt surt när man hjälper folk och dom blåser en.

Hej
jag kan bara beklaga, situationen, vi är nog många som sitter ii samma situation nån gång, genom att vara vänliga och se vänskap blandas ihop med pengar kommer det alltför ofta problem,
det jag kan råda till är att du beställer tid hos en Jurist /advokat och är väl förberedd sakligt , med dokumentation och vittnesuppgifter då du träfar jusristen/advokaten.
denna kan då kanske ev. föreslå att denne kontaktar peronen sokm står i skuld till dig för att infomera om vägar till lösning eller att gå vidare ev till ett civilrättsligt mål.

detta är mycket svårt att råda till utan att ha mera fakta bakom , viilket en jurist komma att kunna ta i

i denna frågan tror jag inte att kronofogde kan komma in i bilden före det finns ett beslut från tingsrätten.

Lycka till

Murphy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 09:51

Kronofogden ska visst involveras.

1. Skicka brev med mottagningsbevis med dina krav samt ett datum när han senast ska svara på ditt krav.
2. Om han inte svarar - skicka det till kronofogden för handräckning, då söker dom honom det kostar 300 kronor
3. Om han svara men anser att det inte föreligger ett krav, skaffa en advokat och skicka in stämning till Tingsrätten
4. Om han inte svarar/mottar från kronofogden så måste det gå till tinget för överlämnande till polis för delgivning.

Kör hårt, dessa personer som inte ens kan säga - "Fan, sorry men jag har inga pengar" ska behandlas som svin (även om dom inte är det)

Jag tycker att personer som inte gör rätt för sig, inte är några bra personer.
Jag har många gånger i mitt liv tvingats inse faktum och prata med mina leverantörer eller vänner - men jag har i alla fall pratat med dom.

/Tangen

Hur har det gått med det här? Är väldigt nyfiken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:21

Min lärare i affärsjuridik sa för länge sedan att gå i borgen är det samma som att gå i sorgen.

Jag lånar aldrig ut större några summor till någon. Men jag tar gärna emot gåvor om någon vill vara generös.

För ett par månader så skrev vi över bilen i hans namn så att jag skulle slippa vissa saker i mitt privatliv. Fick en betalning till men inget efter det. Mannen har undvikit mig eftersom han har ont om pengar och det går dåligt på jobbet för oss alla (lasbilchaffisar). Han hävdar att han har betalat så mycket som bilen kostade och struntar i försäkring, garage, skatt/registrering.
---------//

om garage och försäkringen och skatt/registeringen står på dig
kan du säga upp dom ju
så får han skaffa själv dessa i sitt namn

1
Bevaka tråden