Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med valuta prefix mellan två olika datorer, vart finner jag kext/plist?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två datorer, en av dem är installerad med internationellt system, dvs på engelska.

På den datorn med engelskt system så skrivs svenska kronor ut som SKr, och på den svenska skrivs det enkelt ut som Kr.

Nu har jag en massa numbers dokument och grejer som använder denna funktion, och det blir galet i dem om det inte är samma på datorerna i fråga.

Så frågan är; vilken plist eller kext byter jag ut för att ändra så att det blir lika på båda datorerna?

Det finns under internationellt, på inställningar, men går inte att ändra manuellt. Så jag antar att man får gå den hårda vägen.

Alla goda råd mottages tacksamt!

EDIT, jag har lyckats fixa så att det blev "kr" nu. Men det följer inte med i alla program. Jag har också noterat att tecken för att skilja tusental osv inte stämmer. Det bästa vore om någon kunde ge mig sökvägen till filen som fixar detta så kan jag lyfta den från mitt friska system till det sjuka systemet.

EDIT2, AAARGH. Något är riktigt galet då den skiljer tusental på fel sätt så ALLT i numbers blir helt galet. Precis allt alltså.. Hur får jag till detta??! Kan det vara så dåligt att om man öppnar en numbers dokument på en dator med annat språk på OS än svenska så stämmer INGENTING? Det är verkligen skevt, det borde sparas med i filen vilket nationsinställning man använt så att det kan tolkas rätt senare!

//K

Senast redigerat 2009-11-08 08:31
  • Medlem
  • 2009-11-08 11:16

Värdena i Numbers kan väl inte diffa mellan de olika systemen? Om det handlar om hur saker visas ut är det väl rimligt att det ser olika ut om man har gjort ett annat val.
Sedan kan man väl ha synpunkter på att det inte går att göra finmaskigare inställningar än "nationella".

Numbers är ju avsett för hemmaanvändare och är inte framtaget för att avancerade funktioner ska funka i flerspråksmiljö. Excel är betydligt mycket bättre på sånt där, även om det kanske inte är det du vill höra.

Problemet som uppstår är att olika länder (världsdelar?) skiljer på hundratal/tusental osv med olika tecken.

Ex:
1.000,00 är ett tusen

Om man då har ett program där allt handlar om siffor är det inte svårt att förstå vad som blir galet när den helt plötsligt tolkar annorlunda.

Ex:
1.000,00 är ETT

Flera av mina diagram och beräkningar blir helt skeva om jag öppnar på ett amerikanskt system, staplar som går genom backen osv. Tar jag över samma dokument på en svensk mac så är allt normalt.. Samma version av numbers, samma version av OSX. Olika regionsinställingar.

Det är en hygglig BUGG vill jag lova.

Har fått till det nu, efter massor av pulande under nationellt. Vet inte vad jag ändrade på med det vart en del terminalstrul.

Att excel skulle vara bättre på detta förvånar mig inte, jag är ganska säker på att excel är otroligt mycket mer utvecklat än numbers. Men när man sitter och skall jobba vid excel får jag feber och kräksjuka av det fula gränssnittet och att saker inte är lika logiska att få till. Om jag börjat med excel hade jag kanske tyckt tvärt om, men jag är självlärd i Numbers och excel är därför en ren mardröm.

//K

I denna tråd konstaterade vi ett annat fel i Numbers, de svenska översättarna verkar vara slarviga som bara den. I just svensk version av Numbers fungerar alltså inte negativa tal. Kanske ditt problem är ett till av samma slag?

http://www.99.se/apple-programvara/270598-numbers-raekna-med-negativa-tal.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 12:54

Enkelt råd är:
Skriv alltid siffror med endast siffror så långt det går. Enda undataget är siffror som uderstiger absoluta värdet 1. Använd då alltid punkt.

Sedan om man vill att programmet ska urskilja tusental etc. Gör inställningar då för fältet hur det ska representera dessa. Men så att värdet 123.456,12 är 123456.12.

Samt alltid köra engelska system. Visserligen måste man då göra lite andra inställningar och kanske leva med engelska datum här och där men hellre det än dylika problem.

Senast redigerat 2009-11-09 13:56

jag skriver alltid som siffror, det är OSX själv som ändrar eller korrigerar. Mycket märkligt fenomen!

//K

Ett bra exempel på att användarvänlighet och användbarhet inte är samma sak.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ett bra exempel på att användarvänlighet och användbarhet inte är samma sak.

+1

Det är ofta på detta plan som Apples produkter misslyckas.

När jag jobbar med ett ark i Numbers så har jag en översyn och en föreståelse för vad jag gör som vida överstiger det jag har i Excel, jag kan också nästan alltid direkt lista ut hur jag skall göra något. Och det är alltid konsekvent..

Men hur de tänkte när det gjorde en miss som denna förstår jag inte? Seriöst, om man jobbar i ett företag som har anställda på olika ställen i världen, och skickar dokument mellan varandra.. Och hos en människa är resultatet helt annat än hos en annan människa.

Då är produkten inte helt 100% bra anser jag.

Nu använder jag det endast för hemmabruk, och jag har två datorer. En av dem är en dell med OSX på, varför jag har en amerikanske version av OSX på den. Men det är ingen anledning till att det skall strula.

//K

En annan sak som är väldigt o-apple i Numbers är att de i hjälpfilerna använder : som separator i OM satserna istället för ; som det skall vara.

Om man skriver en OM sats PRECIS som det står i hjälpfilen så fungerar den inte, man måste ändra : till ; för att det skall fungera.

Det är också en BUGG.

//K

Snarare ett fel i dokumentationen. I övrigt vill jag påtala att diskussioner om Hackintosh inte är tillåtna på 99.se

1
Bevaka tråden