Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur för jag över dokument från en gammal Power Mac 5400?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddag,
jag har i en skrubb stående en Power Macintosh 5400/180. Den skulle ha kasserats för många år sen, om det inte vore för att där ligger ett stort antal textfiler, som jag inte har tagit mig samman för att plocka ut.
Nu vet jag faktiskt inte hur jag ska bete mig. Jag tror nog att ska kunna hantera filerna om jag väl får ut dem, men hur ska jag få ut dem? Vilket är verktyget man sätter in i denna gamla pjäs för att få ut de gamla filerna och sedan kunna stoppa in dem via usb-porten i en modern MacBook?
Nån som kan ge mig ett tips?
Hur det ser ut med ut- och ingångar på den gamla pjäsen framgår av bifogat foto.
Håkan H
hagwallord@hotmail.com

Det finns/fanns olika typer av USB-serial adaptrar men de var dyra och det är inte säkert att de är kompatibla med t.ex. en usb-sticka.

Vad jag skulle göra, och har gjort från PowerBook Duo 230, är att kopiera filerna till en diskett (floppy om du minns) och sedan använda någons halvgamla kontors-PC som ofta har både USB och diskettstation för att föra över filerna till en usb-sticka. Använd stuffit expander om du har det på Power Macen för att komprimera filerna innan du för över dem till disketten. Dels får du plats, dels slipper du eventuella konstigheter med filnamn på PCn.

Har flyttat tråden till rätt forum.

Har också förtydligat rubriken lite. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om!

/Mod

Några förslag:

Ta ut dokumenten på diskett, och köp en USB-diskettstation som du kopplar i den nya datorn så att du kan läsa in disketterna där.

Ta ut hårddisken och sätt den i en annan gammal dator som har USB.

Ta ut hårddisken och sätt den i ett externt kabinett.

Riktigt meckig lösning:

Bygg en seriell kabel, 9Pin Apple RS422 seriell i ena ändan.
Likadant i andra änden. Sedan enövergång till USB i ena änden som kopplas till modern dator.
Sedan kör man med Terminalprogram och gör filöverföringar med Z-modem-Protokoll (Alternativt Kermit).

Då kan man ha ämrans ROLIGT samtidigt som man jobbar

Jag har använt mig av flera lösningar på liknande problem förutom floppyvarianten ovan:

1) AppleTalk-nätverk från PB190 till PM6100, därefter stänga av AT och slå på ethernet under nätverksinställningar i powermacen och kopiera via ethernet från PM6100 till PM G4.

2) Koppla in SCSI-försedd Zip-disk till PB190, kopiera, koppla in Zip till PM6100, kopiera över till intern HD därefter kopiering via ethernet till G4an.

Kruxet är alltså att ha en lagom halvgammal "mellanstation" som har cd-brännare/ethernet/usb.

Det slutade f.ö. med att jag kopierade över hela den väldiga interna hårddisken på 500MB (:cool:) och brände till cd. Sedermera blev den fysiska skivan en skivavbild på min externa backup-hårddisk!

Jag förespråkar också inköp av en USB-diskettstation. De kostar inte många kronor och torde vara det snabbaste och mest smärtfria sättet. Bor du i Växjö kan du få låna en av mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-10 15:44

Den här godingen har en pci-plats om jag inte missminner mig helt.
Det borde gå med ett gammalt pci/usb-kort och ett usb-minne. Självklart beror det på hur gammalt OS datorn har.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-10 16:04

Är det inte snabbast/enklast med att lägga det på en diskett och knata över till din PC-kompis som förmodligen har en dator med diskettstationen kvar och USB.

1
Bevaka tråden