Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac formaterad hd - windows.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-08 21:09

Hej!
Jag undrar kan man mounta en mac formaterad HD i windows?
Tanken är att jag ska koppla den via usb till macen och starta en säkerhetskopia med timemachine och sedan stoppa in den i windows servern för att kontinuerligt backaup till den, men detta sker ju på villkoret att windows maskinen ser att det är en hårdisk som man kan dela ut?!

Någon som kan svara mig om detta kan göras eller finns det enklare sätt att backa upp till en windows maskin med SMB share?

Tacksam för alla svar Mvh

Snälla, det finns förton trådar om detta på forumet.

Sammanfattning:
FAT32, bajsformat, max filstorlek = 4GB (=problem med DVD-filmer)
HFS+ , PC kan ej läsa, installera MacFuse eller liknade i PC'n
NTFS, Macen kan enbart LÄSA NTFS, EJ SKRIVA utan speciell programvara installerad.

Time Machine kräver HFS+ journalförd, GUID satt för att funka.
Betvivlar att en PC klarar läsa denna disk och backa den. Vill gärna ha fel här.

Varför backa upp en backup?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-08 22:46

Catacombae - HFSExplorer Gratis, men verkar inte så lätthanterligt...
Mediafour | MacDrive Kostar pengar, men fungerar väldigt bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-09 17:01

Oj förlåt hittade ingen tråd som gav mig svar på frågan,

Arvid kan man formatera om en hårdisk i windowsmaskinen så det blir en HFS+ journalförd, GUID så att man kan skriva från macbooken och göra en backupp på den då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-09 17:04

GoFlorp.

Jag ska inte backa upp en backup.
Jag ska backa upp till en Windows server och undrar därför om man på något sätt kan formatera en av diskarna så den blir mac anpassad och på detta sättet backa upp via nätverket. Feel me?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 18:05
Ursprungligen av Bromar:

Hej!
Jag undrar kan man mounta en mac formaterad HD i windows?
Tanken är att jag ska koppla den via usb till macen och starta en säkerhetskopia med timemachine och sedan stoppa in den i windows servern för att kontinuerligt backaup till den, men detta sker ju på villkoret att windows maskinen ser att det är en hårdisk som man kan dela ut?!

Någon som kan svara mig om detta kan göras eller finns det enklare sätt att backa upp till en windows maskin med SMB share?

Formatteringen av disken gäller för den dator där du kopplar disken. Formatteringen "syns" aldrig över en nätverksdelning. Ska disken vara kopplad till en PC bör du använda NTFS, och då måste Time Machine göra en "image-fil" på den delade disken som innehåller en HFS+-formatterad "virtuell disk".

Med en massa knök och besvär kan du kanske få backupen att funka. Eventuellt. Den stora frågan blir då: Kommer det att fungera att återställa din hårddisk i Macen då den rasar. Över Samba??? Jag är tveksam.

Du får en USB-hårddisk för under tusen spänn. Om du har något viktigt på din Mac, köp då en sådan och krångla inte till det med att blanda in Windows och Samba, det är mitt råd.

Timemachine med sin struktur är mer gjort för liten skala typ hemanvändning med enbart macar. Mitt råd är att du struntar i timemachine som är en undermålig backuplösning och inte något som jag skulle använda till att säkra ett fullstort nätverk.

1
Bevaka tråden