Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule gör datorer obrukbara i nätverket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-08 13:24

Har en Time Capsule 500 GB och ett antal datorer kopplade till denna, MacBook, MacBook Air, Mac Mini osv. Då TIme Capseln gör automatisk backup på maskinerna blir de mer eller mindre obrukbara, badbollen står och snurrar och samtliga program måste tvångsavslutas. Har nu tvingats stänga av backupfunktionen och då fungerar allt utmärkt. Verkar således inte vara några problem med Time Capseln som trådlös rotuer.

Någon som har haft liknande problem eller tips för lösning?

Datorerna i nätverket rullar alla på senaste uppdateringen av Leopard.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-08 14:17

Det skulle ju möjligen kunna vara så att mängden information som behöver föras över blockerar det trådlösa nätverket och det liksom korkar igen? Iaf om alla råkar göra backup samtidigt...

Men att otillgängligt nätverk skulle ge badboll, det känns inte helt rätt iofs...

Har det varit så länge?
Exakt hur många datorer har du kopplade till den?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-08 14:20

Vi har en Time Capsule 1000Gb som tar backup från tre Macar via tråd-LAN, och jag har aldrig upplevt det problem du beskriver. Kanske problem med AirPort-last, som Arvid gissade på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-08 17:35

Ja, att behöva tvångsavsluta program betyder ju att dom har hängt sig. Och det i sig verkar lite underligt. Om nu inte dom har någon I/O på gång vilket i sig triggar något mindre bra skrivet i OS X som sedan gör att applikationen hänger sig. Men, nej. Det verkar lågnt sökt det med. Dessutom är det väl datorn/klienten som gör automatiskt backup mot TC och inte tvärt om?

Görs backupperna samtidigt?
Om bara en av datorerna gör backuper fungerar det då? Prova en och en.
Hur många nätverk finns det i närheten? Ligger det på samma kanaler? Kolla med iStumbler 98

  • Medlem
  • 2009-11-08 18:58

Tack för alla vettiga synpunkter.

Vi tar normalt inte backup på alla datorer samtidigt. Det är den dator som just då tar backup som blir långsam och instabil. Vi har totalt 4 datorer som är kopplade för automatisk säkerhetsbackup via Time Capsule. Ibland kan finnas ytterligare en som då endast använder det trådlösa nätverket.

Jag har provat att exempelvis installera om intel-MacMinin, men då vi började ta backup via Time Capseln igen så inleddes problemen på nytt.

Kan Time Capseln eventuellt lida av något hårdvarufel?

Ursprungligen av Henke:

Tack för alla vettiga synpunkter.

Vi tar normalt inte backup på alla datorer samtidigt. Det är den dator som just då tar backup som blir långsam och instabil. Vi har totalt 4 datorer som är kopplade för automatisk säkerhetsbackup via Time Capsule. Ibland kan finnas ytterligare en som då endast använder det trådlösa nätverket.

Jag har provat att exempelvis installera om intel-MacMinin, men då vi började ta backup via Time Capseln igen så inleddes problemen på nytt.

Kan Time Capseln eventuellt lida av något hårdvarufel?

Har du varit inne och formatterat/partitionerat om själva disken?
Kanske missat "Apple GUID"-delen under avancerat. Det skall visst ställa till med problem - men först efetr att disken fyllts till en stor del ...

  • Medlem
  • 2009-11-12 21:24
Ursprungligen av Goflorp:

Har du varit inne och formatterat/partitionerat om själva disken?
Kanske missat "Apple GUID"-delen under avancerat. Det skall visst ställa till med problem - men först efetr att disken fyllts till en stor del ...

Nej det har jag inte provat. Hur kommer jag åt dessa inställningar?

Ursprungligen av Henke:

Nej det har jag inte provat. Hur kommer jag åt dessa inställningar?

Dessa funktioner kommer man åt när man partitionerar och formatterar diskar med Skivverktyg. - ha backup först, se till att radera rätt drive....

1
Bevaka tråden