Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda en template...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Jag sitter och pysslar med en WEB template från arcsin (Website Template: Grunge Superstar | Arcsin Web Templates) denna för att vara exakt...

Hur ska man göra? Är tanken att man ska ändra i en sida (typ index.html) och sedan "kopiera" den till alla andra sidor man ska ha? Och lägga in alla grejjer längst ner för "snabbnavigering" och så? Vad händer om man då vill lägga till en ny "knapp" i menyn, måste man då göra om ALLA sidor och lägga till knappen där?

Tacksam för hjälp eller info om var man kan hitta mer hjälp...

MVH

Johan

Ursprungligen av mr_rockster:

Jag sitter och pysslar med en WEB template...

Vilket program använder du när du sitter och "pysslar"?

Kanske inte spelar så stor roll för att kunna svara på frågorna, men det skadar ju inte att ha lite bakgrundsinformation först...

Jag kör dreamweaver...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 18:24

i mallen så framgår det vilka sid-områden i layouten som är gemensamma för alla sidor och vilka man kan ändra på för varje enskild sida. När du gör nya sidor från mallen, så kan du bara ändra de delar som är märkta redigerbara. Vill du göra en ändring som skall återspeglas på alla sidor som använder mallen, så gör du dessa ändringar i just mallen. När du sparar mallen så brukar dw fråga om man vill att dw skall uppdatera alla sidor som använder mallen.

Hmmm... okej... Fattar inte riktigt vad som menas med det där... Kan ngn förklara lite mer? Ska jag inte öppna index.htm och börja ändra i den alltså?

Ursprungligen av mr_rockster:

Hmmm... okej... Fattar inte riktigt vad som menas med det där... Kan ngn förklara lite mer? Ska jag inte öppna index.htm och börja ändra i den alltså?

Har du tänkt använda ditt template via Wordpress?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-07 19:50

Det var ett tag sen jag använde dw... men jag vill minnas att det helt enkelt inte går att ändra de delar som hör till mallen (dvs den html-kod som skall finnas med på alla sidor från den mallen) i en fil som är skapad utifrån den mallen.
Du kan ändra din index.htm, men det skall bara vara innehållet som är specifikt för den sidan. Du skall inte göra ändringar där som du egentligen vill skall finnas i alla andra filer med samma mall. Det skall du göra i mallen (dwt-filen).

1
Bevaka tråden