Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt nästan några webbsidor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-07 19:47

Jag skulle vilja ha hjälp med att finna min dators problem.
För några dagar sedan så har den börjat strula, den visar "Safari kan inte hitta servern" på de flesta internetsidor, inte ALLA utan de flesta, den kan visa aftonbladet, facebook tillexempel, men inte bloggadresser.

Har inte ändrat några internetinställningar vad jag kan minnas.

Vad kan det vara tror ni?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-11-08 02:55

Kan den ALLTID visa aftonbladet men ALDRIG t.ex. expressen? Det är viktigt att veta för att kunna bedöma om det sker slumpmässigt.

Sedan kan du gå in i terminalen (program - verktygsprogram - terminal) och skriva ping expressen.se (om den inte kan visa expressen). Om du då får upp "unable to resolve host" har du sannolikt fel namnservrar angivna. Kolla i så fall i Systeminställningar - Nätverk - Avancerat under DNS att där står din ISP:s namnservrar, du fick deras adress när du tecknade bredbandsavtalet.

Det kan vara något att börja med denna lördagsnatt.

P.S. För att stoppa ping-funktionen trycker du Ctrl C

Samma sak för mig.
Det konstiga är att allting funkar om jag är uppkopplad via Ethernet men har en massa problem med Airport (problem som jag inte hade för några dagar sedan)
Fattar nada.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-15 20:46

Om det fungerar med kabel men inte med trådlöst så kan det bero på att den trådlösa routern har konstiga DNS-inställningar. Kontrollera dessa.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-15 21:02

Eller byt dns manuellt, till exempelvis OpenDNS:
208.67.222.222
208.67.220.220

1
Bevaka tråden