Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort skrivskydd på My Book

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Western Digital My Book 500GB som jag använt till PC och nu kopplat in till mac:en. När jag har den på PC:n kan jag ändra på den hur som helst (har alltså inget skrivskydd), men när jag kopplar in den till mac blir den skrivskyddad så det går inte att ändra något.

När jag högerklickar och tar "visa info" står det under Delning och behörigheter "Du kan bara läsa", men hur ändrar man det?

Du kan inte ändra, eftersom med stor sannolikhet är den formaterad i ntfs ett format som os x endast kan läsa men inte skriva till.

Finns flera trådar sen tidigare i detta ämne, även också hur man gör för och kunna skriva till en ntfs disk.

Det finns massor av trådar om detta redan.

Den är förmodligen formaterad med filsystemet NTFS. Mac kan läsa, men inte skriva, till NTFS.

Du har två alternativ:
1. Det finns program som gör att Macen kan skriva till NTFS.

2. Formatera om disken till HFS+ (Macens filsystem), så kan du både läsa och skriva på Macen. Men i så fall kan du varken läsa eller skriva på PCn (men det finns program för PCn som gör att den kan läsa och skriva till HFS)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...2. Formatera om disken till HFS+ (Macens filsystem), så kan du både läsa och skriva på Macen...

OM du formatterar om , PARTITIONERA om den FÖRST!

Senast redigerat 2009-11-07 14:07
1
Bevaka tråden