Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Express , jag måste rendera varenda klipp

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-31 03:07

Hej!
Som van AVID-användare och total nybörjare på Final Cut undrar jag nu:
Vafalls?
Måste jag rendera varenda klipp jag lägger in? Det verkar så nämligen. Och för övrigt tar ett femminutersklipp 6 timmar att rendera enligt Final Cuts uträkning. Då fick jag nog och vänder mig till er:)
Har ändrat och provat olika settings och format utan framgång. Men detta kan väl inte vara meningen??
Erfarenhet?
Tacksam för svar!

Filerna du drar in är inte samma som projektet är inställt för. Någonting skiljer; framerate, upplösning, codec, ljudets kilohertz, etc. Något är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 15:40

håhå! något har jag ställt in galet men hittar inte vad! Jaja, jag fortsätter mitt sökande.

Programmet ska ju fråga om du vill ändra sekvensen till det aktuella videoformatet första gången du läger ner ett klipp till timeline. Testa att skapa ny sekvens med wacko inställning. lägg ner och förhoppningsvis får du frågan "change sequencesettings to video blaha" eller liknande.

svara ja och sen borde det flyta på.

Ursprungligen av johndanjo:

Programmet ska ju fråga om du vill ändra sekvensen till det aktuella videoformatet första gången du läger ner ett klipp till timeline. Testa att skapa ny sekvens med wacko inställning. lägg ner och förhoppningsvis får du frågan "change sequencesettings to video blaha" eller liknande.

svara ja och sen borde det flyta på.

Hmm, gäller det även FCE?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-07 16:16

Har nu provat i både FCE och FCP, bara i FCP har den frågat om jag vill ändra sekvensens inställnigar och jag har svarat ja. Men måste ändå rendera. Är det något videoformat som den inte borde gnälla om som jag kan kolla om det fungerar överhuvudtaget? För jag har testat många olika typer av format nu, men det är bara ljudklipp och stillbilder som den accepterar. Så det kanske är något annat jag ska ställa om.... hmhm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-10 15:13

Ok, nu har jag börjat använda ett annat program när jag konverterar till olika format (streamclip) och det börjar funka bättre. Försöker lokalisera skillnaden på mina inställningar när jag konverterar till precis samma format med de olika programmen...

FCE är värdelöst. Till och med iMovie kan ju visa materialet direkt. Orka rendera. Jobbar ju i blindo. Får nog bli Premiere istället.

Någon som kan rekommendera ett bra redigeringsprogram som kan mer än iMovie 09 men inte kräver att användaren renderar varje gång en ändring gjorts?

Dena fråga är tyvärr omöjlig att svara på - då det helt avgörande är vilken codec filerna har som ligger på timeline. En del format måste renderas - andra inte. Alla videoredigeringsprogram är nog likvärdiga i detta hänseende. jag har kört FCP i 10 år och aldrig behövt rendera en codec på timeline. Dom gånger jag filmar AVCHD så packar jag om dom innan jag tar in dom för redigering - ty AVCHD går ändå inte att klippa i på ett vettigt och rationellt sett. Alla andra codecs - och det har blivit en hel del varianter - har jag bara dragit in och redigerat. Bara man ställer in sekvensens settings rätt så är det inga problem. Just FCP anses vara det program som hanterar extremt många olika codecs. Det är liksom profilerat kring detta och att man t.o.m. kan blanda olika codecs på timeline.
Jag har läst tråden och förstår ingenting.

Ursprungligen av Tantalos:

Någon som kan rekommendera ett bra redigeringsprogram som kan mer än iMovie 09 men inte kräver att användaren renderar varje gång en ändring gjorts?

Ursprungligen av Zimmerman:

Dena fråga är tyvärr omöjlig att svara på - då det helt avgörande är vilken codec filerna har som ligger på timeline. En del format måste renderas - andra inte. Alla videoredigeringsprogram är nog likvärdiga i detta hänseende. jag har kört FCP i 10 år och aldrig behövt rendera en codec på timeline. Dom gånger jag filmar AVCHD så packar jag om dom innan jag tar in dom för redigering - ty AVCHD går ändå inte att klippa i på ett vettigt och rationellt sett. Alla andra codecs - och det har blivit en hel del varianter - har jag bara dragit in och redigerat. Bara man ställer in sekvensens settings rätt så är det inga problem. Just FCP anses vara det program som hanterar extremt många olika codecs. Det är liksom profilerat kring detta och att man t.o.m. kan blanda olika codecs på timeline.
Jag har läst tråden och förstår ingenting.

Nu talar vi ju inte om Pro utan om Express. Men på sätt och vis har du då besvarat min fråga. Pro-versionen av Final Cut har inga problem med det här och det är den du rekommenderar.

Jag använder Videomonkey för att koda om dem till h264. Som sagt; iMovie har inga problem med det här, men tydligen har FCE det.

Vad kodar du till H264? INNAN du tar in det och ska redigera? Isåfall måste vi nog ta det här med videoredigering och codecs från grundlig början. Om inte så glöm detta inlägg (om du menar att du kodar till H264 för webben t.ex.).

Ursprungligen av Tantalos:

Jag använder Videomonkey för att koda om dem till h264.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad kodar du till H264? INNAN du tar in det och ska redigera? Isåfall måste vi nog ta det här med videoredigering och codecs från grundlig början. Om inte så glöm detta inlägg (om du menar att du kodar till H264 för webben t.ex.).

Löste det genom att byta redigeringsprogram till Adobe Premiere istället. Fungerade utan minsta problem.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad kodar du till H264? INNAN du tar in det och ska redigera? Isåfall måste vi nog ta det här med videoredigering och codecs från grundlig början. Om inte så glöm detta inlägg (om du menar att du kodar till H264 för webben t.ex.).

Jag är ny med allt vad videoredigering är. Det jag gör är att fånga video och ljud från spel med FRAPS. Jag konverterar sedan de här extremt stora avi-filerna till mp4-format och h264-codec. Anledningen är att storleken på filerna går från 1 GB/inspelad minut ner till några MB/inspelad minut. Valet av format och codec var förstås så att iMovie skulle kunna hantera det. Förväntade mig aldrig att Apples bättre program skulle ha problem med något som deras sämre klarar av utan problem.
Men nu är det ju löst - Premiere blir det för min del. Lite synd, jag hade egentligen hellre lärt mig FC P/E.

Hackar vid uppspelning i Final Cut Express

Jag har ett problem i Final Cut Express, dels rendering som några har skrivit om men jag fattar inte att man ska behöva koda om? Men det största problemet nu är att det hackar vid uppspelning? Det var ett tag sen jag redigerade i FCE för jag har kört med iMovie ett tag, det hackade inte innan i FCE?

Kan det ha något med uppdatering av iMovie och Snow Leopard?

Något man ska ändra på i System Settings? Eller har jag för lite plats på min HD?

Angående hackande. Jag kör om allt mitt material till Apple ProRes 422(HQ) innan jag bearbetar det vidare. Jag är ingen mästare på codeks och grejer men vad jag förstått så är detta format rätt bra att jobba vidare i tack vare ingen (eller låg?) kompression. FCP verkar älska det också. När jag kör mina komprimerade mpeg (1080) som kommer direkt från kameran så hackar det en aning för mig också samt att det tar ett gäng sekunder innan den vill spela upp. Gissar att det går åt en massa processorkraft att dekomprimera 25 rutor i sekunden som är 1080x1920 pixlar.

Jag gjorde ett makro i compressor så när jag importerar filerna låter jag makrot göra om allt till 422 (HQ) innan jag gör något med dem.

Ursprungligen av daniel1210:

Jag är ingen mästare på codeks och grejer men vad jag förstått så är detta format rätt bra att jobba vidare i tack vare ingen (eller låg?) kompression.

ProRes 422 är också komprimerat (med tillhörande kvalitetsförlust), men dock inte som Long GOP.

Man kan säga att när du konverterat till ProRes så har du ett "foto" för varje filmruta. Detta kallas för "intra frame" encoding. Det betyder att komprimeringen bara sker inom varje filmruta (varje ruta unik= foto) och inte mer globalt över en serie av filmrutor där skillnaden mellan olika rutor analyseras sett över tid.

ProRes 422 finns i olika kvaliteter där HQ är bättre än vanliga 422. För hemmabruk skulle jag dock tro att den vanliga 422 räcker gott och väl. På så sett sparar du en del plats på HD:n.

Halloj!

Läste lite längre upp om H.264. Och måste verkligen understryka att det är ett mycket dåligt format att redigera i! (Räcker med att fundera på att göra något med en bild=rödrendering...)
Har varit inne i några projekt skjutna med Canon 5D, och det blir denna olämpliga codec som blir aktuell. Finns två sätt att fixa detta: antingen plug in eller konvertera (förslagsvis till ProRes 422 HQ).

Om man verkligen vill spetsa till det, vilket format är lämpligt att konvertera till? Finns det något helt okomprimerat och som gillas av FCP?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-04 10:42

Apple Intermediate är liksom gjort för detta. Det blir mindre filer än med ProRes.

men om filerna blir mindre, är det för att det är ett smartare format eller för att det har en bättre komprimering? Jobbar FCP lika bra som med ProRes eller finns det tendenser till hackande?

Apple intermediate är ett sämre format än prores, dvs mer förstörande komprimering och mindre filer till följd.

Så bästa budet på filformat som dels är bra kvalitet och inte får fcp att hacka är prores 422 (hq)?

Det är inte så enkelt som ja eller nej som svar på din fråga.
Codec är självklart beroende av ditt källmaterial, ProRes kan vara overkill i vissa fall.
Okomprimerad HD är ungefär 8 GB per minut (130 MB per sekund), du kommer få andra problem som att din hårddisk inte är tillräckligt snabb...

1
Bevaka tråden