Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootproblem på iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-29 08:54

Tänkte säja min iBook idag och försöker installera om OS X. Har testat att göra det genom skivan, dvs trycka på installera OS X, har testat att hålla in C under uppstart och gått in på "Startskiva" och försökt starta därigenom men inget hjälper. Den bootar bara upp OS X som vanligt. Har prövat med 3 olika skivor också. Det kommer upp en ikon med en mapp där ikonen i mappen växlar mellan Finder-ikonen och ett frågetecken vid uppstart när jag håller in C.

De skivorna jag prövat att boota med är original-disken med 10.4.2 som jag fick till iBooken och två andra med CD-versionen av 10.4.6.

Senast redigerat 2006-06-29 09:05
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-29 09:34

Det låter som om den optiska driven i den har slutat med att läsa ordentligt. Kan den läsa andra skivor du matar in? CD och DVD?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-29 09:57
Ursprungligen av Konrad:

Det låter som om den optiska driven i den har slutat med att läsa ordentligt. Kan den läsa andra skivor du matar in? CD och DVD?

Ja dne läser/bränner skivor utan några som helst problem. Laddade hem ett program där man kan göra boot-disk men den ville inte boota boot-disken jag gjorde heller. Känns lagom kul att behöva skicka iväg den på reparation samma dag man ska sälja den :/.

Det betyder att jag får sitta i OS9 på en 333Mhz iMac i ~3 veckor för att få tillbaka min iBook, tiden det tar att hitta en ny köpare och ~3 veckor innan jag får min nya iMac. Festligt värre.

Återanvänder denna gamla tråd.
Har problem med att boota Leopard från ett USB-minne till en gammal iBook G4. Funkar fint på min MacBook, men på iBooken kommer bara hårddisken på datorn upp som alternativ när jag håller in option under uppstarten.
Några tips på vad som kan vara fel?

/Hugo

iBook och många andra PowerPC-Macar letar inte automatisk efter USB-anslutna startskivor. Starta med Open Firmware-prompten och försök att explicit säga åt den att starta därifrån.

Ursprungligen av Marcus K:

iBook och många andra PowerPC-Macar letar inte automatisk efter USB-anslutna startskivor. Starta med Open Firmware-prompten och försök att explicit säga åt den att starta därifrån.

Kan du förklara de fetmarkerade orden lite mer Open Firmware-prompten, är det nåt som måste laddas hem?

Tack så länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 08:25

PowerPC-maskiner kan dessutom bara starta på enheter som är formaterade med Apple Partitionskarta, medan Intel-maskiner generellt kräver GUID-partitionskarta. Du behöver alltså formatera om USB-minnet och välja en annan partitionskarta under Skivverktygs flik Partitionera.

Ursprungligen av Rajje:

PowerPC-maskiner kan dessutom bara starta på enheter som är formaterade med Apple Partitionskarta, medan Intel-maskiner generellt kräver GUID-partitionskarta. Du behöver alltså formatera om USB-minnet och välja en annan partitionskarta under Skivverktygs flik Partitionera.

Vet inte om det är svar på¨frågan, men minnet är formaterat som Mac OSX Extended (journalförd).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-08 15:20
Ursprungligen av h.cewers:

Vet inte om det är svar på¨frågan, men minnet är formaterat som Mac OSX Extended (journalförd).

Mac OS Extended är filsystemet/formatet. Men man behöver också ta hänsyn till partitionskartan. Öppna Skivverktyg, markera din enhet och klicka på fliken Partitionera. Välj där hur många partitioner du vill ha och tryck sedan på Alternativ för att välja rätt partitionskarta.

1
Bevaka tråden