Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag använda HFS+ eller FAT32?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-04 17:48

Jag köpte en extern HDD men vet inte vilket filsystem jag ska använda mig av. Kan någon övertyga mig av något av dem? Eller finns det något bättre alternativ?

Ska använda den emstadels på min mac men vore fint att kuna föra över saker från en pc. Kan ju givetvis föra över vi nätverket osv.

Jag hade kört HFS+, journalfört, men "Bortse från ägarskap på den här volymen" (fixas i "Visa info").
Välj också "Apple GUID" under avancerat, så kan du intallera ett system på den och starta ifrån den i händelse av "Krig eller Ofred"...

Pötta saker till en PC nån gång ibland löser man med ett 16GB minnespinne för 300:-

Och du, lita inte på en köpt drives partitionering. Välj att ta bort den som är först, partitionera sedan upp den som en volym. Sedan formatteringen (radera).
Många får problem med att bara försöka radera (alltså formattera) .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 18:17

Om du vill ha maximal kompabilitet så är det FAT som gäller.

Är en ganska låg gräns på partitionssize där dock tror jag. Eller är det bara FAT16?

Ursprungligen av snigel1:

Om du vill ha maximal kompabilitet så är det FAT som gäller.

Är en ganska låg gräns på partitionssize där dock tror jag. Eller är det bara FAT16?

Det brukar vara FileSize som ställer till det. Alla filer fetare än exakt 4GB kan inte skrivas.
FAT16 tror jag inte ens du kan välja i Skivverktyg.

Känner själv att jag har lite svårt lita på FAT32, det verkar drabbas av spontant bitsönderfall...
En annan sak, om man har en Mac, varför låta PC:ar styra vilket format man skall ha på sina drivar? Men det är väl bara jag som är grinig.

HFS+. FAT är ett gammalt obsolet format - klarar t.ex. inte ens större filer än 4 GB. FAT använder man bara om man MÅSTE använda det. Inte ens PC-folket använder det...om dom inte måste.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-04 21:54

Det är ganska intressant att det endast är FAT som "by deafult" stöds i Windows/OS X/Linux. Året är väl 2009?

OnT: Vill du ha möjlighet att lagra PC-grejer är det väl bara att partitionera en viss procent av disken som FAT och resten som HFS+?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-04 21:56

Okej, det kommer att bli HFS+. Men vad ska jag göra, Goflorp, du verkade ha några goda idéer. Skulle du vilja förklara lite närmare angående att bortse från ägarskap, vart ställer man in det? Apple GUID, är det typ en ruta man kryssar i Disk Utility? Hur gör jag bäst för att formatera den? Vilka inställningar?

Ursprungligen av cojan:

Okej, det kommer att bli HFS+. Men vad ska jag göra, Goflorp, du verkade ha några goda idéer. Skulle du vilja förklara lite närmare angående att bortse från ägarskap, vart ställer man in det? Apple GUID, är det typ en ruta man kryssar i Disk Utility? Hur gör jag bäst för att formatera den? Vilka inställningar?

Apple GUID innebär enkelt uttryckt att driven är startbar. Det tar ingen plats att göra den sån och du kan lika gärna göra det - för då kan du när du vill lägga in ett system på den och starta från driven - med ett fräscht system när din inbyggda hårdddisk krånglar.
Du hittar den i Disk Utility (hej Engelska...) under "Options..." när man väljer partitionsschema. På svenska heter fliken Avancerat.
PC-folk brukar köra med MBR (Master Boot Record)

När man startar Disk utility kan man välja att pilla på volymen (radera skivan) och pilla på den fysiska hårddisken (partitionera)

Det kan se ut som

ST654654654SWHD 500GB
- Kalles Hårddisk 500GB

Det första är då diskens modellbeteckning, det andra volymens namn.

Diskar levereras "färdigformatterade" ofta i ngt knepigt limbo-läge (?) som bara orsakar problem på macar...

Lösning;

Markera DISKEN (inte volymen), ta bort partitionen som finns där.
Lägg på en ny som är 100% (eller kanske 50%) eller vad du vill.

Efter detta får man namnge och radera (formattera) volymen (/erna). Då väljer man vilket filsystem man vill ha: FAT32, HFS+ etc.
Här klickar man på avancerat, väjer Apple GUID.
Sedan HFS+, ICKE SKIFTLÄGESKÄNSLIG, journalförd.

( Om du väljer skiftlägeskänslig så är filerna Fil1, fil1, fiL1 olika filer.... bara jobbigt)

"Bortse...", gör du när allt är klart och driven kommer upp på skrivbordet.
Markera den och välj sedan Visa Info (CMD-i), längst ner kan man välja "bortse.. "

Varför, jo, alla filer har ägare, vem som skapat, vem får läsa, se, peta osv på en fil. Unix (som OSX bygger på) är tämligen analt på det här.
Risken finns att du kopierar en bunte filer som du skall flytta till en annan användare - som sedan inte får redigera filen.. för han/hon inte har skrivrättigheter....
Därför kan det vara bra ta bort detta.

Skrev ur minnet här - hoppas det blev rätt

1
Bevaka tråden