Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera på SDcard i Bildinsamling

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 19:00

Jag har ett 1GB SDkort som fungerar perfekt i min gamla kamera. Men i min nya så får alla bilder ett litet hänglås på sig i Bildinsamling och delete-knappen nere i menyn är borta. Har testat att formatera kortet med kameran men det hjälpte inte.

Den nya kameran är en Panasonic Lumix DMC-TZ7. Visa info säger mig att kortet är i FAT16, och att jag bara har rättigheter att läsa.

What to do?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 19:07

Finns det inte ett fysisk låsreglage på SD-kort?

Jo, en liten liten pjupp på sidan. Kolla den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 20:02

Kortet fungerar utan problem i min gamla kamera, en äldre Panasonic.
Flyttar jag på plastpluppen står det "Kortet är låst" i kamerans display - så där ligger inte problemet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-04 20:57

Kan det vara en inställning i kameran som gör att att du låser alla bilder?
Det finns ju möjlighet att låsa enstaka bilder för att skydda dem från att raderas, men din nya avancerade kamera kanske har en inställning för att låsa alla?
kolla manualen.

//anders

Edit: se sida 97 i manualen, någonting om protecting pictures, och ett multiläge?
Kan det vara nåt?

Senast redigerat 2009-11-04 21:14

Högerklicka/Visa info och ändra rättigheterna. Temporär lösning i alla fall.
När bilderna är räddade - om det nu går - så formaterar du om kortet i kameran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 21:14

Problemet är ju att jag inte kan ändra rättigheterna via Visa info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 15:01

Generellt rekommenderas det att man formaterar kortet i den kamera som man skall använda det i. Om du inte har formaterat det i den kamera som du har problem med så gör det och försök sedan igen.

Då kan det ju dessutom vara på plats att påpeka att sdkort inte är bra förvaringsställen att förvara sina fotografier på. De skal finnas på minst tre ställen så att man inte blir av med den. På hårddisk och på CD/DVD och kanske på något annat fysiskt ställe på CD igen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-05 19:49

Japp, formaterat med rätt kamera, utan lyckat resultat.

Ursprungligen av Thomaz:

Jag har ett 1GB SDkort som fungerar perfekt i min gamla kamera. Men i min nya så får alla bilder ett litet hänglås på sig i Bildinsamling och delete-knappen nere i menyn är borta. Har testat att formatera kortet med kameran men det hjälpte inte.

Den nya kameran är en Panasonic Lumix DMC-TZ7. Visa info säger mig att kortet är i FAT16, och att jag bara har rättigheter att läsa.

What to do?

Kan det vara som så att i din nya kamera så är FAT16 enbart READ-ONLY ?

Det är väl också skillnad på SD och SDHC ?

Får du det inte funka, skaffa ett nytt kort istället för att få blodtryck på det
De kostar ju inte många spänn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 20:17

Ska kolla upp det där lite Goflorp.

1
Bevaka tråden