Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office 08 Mac samma som Office 07 Win?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-11-04 19:49

Hej, har en fråga angående MS Office -08 och framförallt Excel. Det är så att jag inom min utbildning har börjat en kurs i Excel. Läroboken och versionen i skolan är Office -07, till pc då. Men eftersom jag har Mac behöver jag ju även Office till min dator och undrar därför om Mac-versionen är likvärdig den tidigare till pc, jag måste ju kunna använda samma funktioner och följa boken. Saknas något i den nyare utgåvan?

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:07

likvärdig, men Mac versionen är en kassare variant av PC versionen. Det saknas massa kortkommandon osv - men i det stora hela så funkar dom på samma sätt, även mallarna görs "på samma sätt" till de respektive plattformarna...

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-11-04 20:13

Ok, just kortkommandorna kan jag nog klara mig utan, bara det inte är för olikt och saknar viktiga funktioner. Men får ta och testa denna om det är det närmsta man kan komma. Tackar tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:15

Om du lär dig excel kommer du att få en livslång kompis. Promise, ett av dom bästa programmen som skrivits.

Mac versionen är trögare och inte så många kortkommandon, men alla funktioner finns.

Du har inte samma programmeringsmöjligheter då visual basic inte finns i Office 2008. Du har inte samma gränssnitt på knappar på Office 2008. Du har även inte samma möjligheter till att låsa dokument som windows har. Dessa saker är kanske inte viktiga då din kurs inte tar upp dessa. Att knapparna sitter lite olika kan var ett irritationsmoment men du hittar sakerna efter ett tag. Dock kan detta spela stor roll om nu läraren inte kan Office 2008 och kan guida dig lätt till kommandot du söker.

Om du vill gå runt problemet under kursen för att senare ha tid att hitta saker i Office 2008 finns alltid 60 dagars testversioner att ladda ner som du kan köra i bootcamp. Värt att tänka på är att Office 2010 för Mac som kommer nästa år får samma gränssnitt som Office 2007 har på windows och det får tillbaka visual basic.

Du kan alltid ringa Microsoft eller kursledaren för mer info och råd.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-11-06 00:26
Ursprungligen av pepparkaka:

Om du vill gå runt problemet under kursen för att senare ha tid att hitta saker i Office 2008 finns alltid 60 dagars testversioner att ladda ner som du kan köra i bootcamp.

Hade tankar på bootcamp men då är problemet att jag inte har nån windowsskiva att installera..

Det är inte samma program på Mac och PC. Det är en BRA sak det. Om du är en sådan där som måste ha exakt samma instruktioner och skärmdumpar som du upprepar slaviskt och inte kan med minsta avvikelse, så skaffa i så fall exakt samma version av dator och program som det är i boken. Så kan du köra igenom alla övningarna och glömma dem i samma ögonblick du är klar.

I annat fall, så hör du säkerligen till normalbegåvade och kan klara av att lösa uppgifter där det skiljer sig något kartan och terrängen? Då kommer du gilla Mac-versionen, speciellt när du fått jämföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:43

Vb glömde jag, sorry

  • Medlem
  • Nybro
  • 2009-11-05 23:38

Har provat testversionen på mac nu och det funkar bra eftersom man är van vid kommandon osv, allt känns mer logiskt liksom. Men har även lånat en laptop för att köra en pc-versionen. Den har inte installerat färdigt dock, började i eftermiddags :)!! ...var därför tvungen att köra igång på mac. Gillar det och kommer säkert lära mig det efter ett tag känns det som

1
Bevaka tråden