Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CNET: "The iPhone is the worst phone in the world"

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

CNET gillar inte iPhone, därför har dum utsett iPhone till världens sämsta telefon någonsin.

The iPhone is the worst phone in the world - Crave at CNET UK

Jag känner inte igen mig i dessa problem som den arga skribenten har, jag tappar aldrig samtal, den blir inte särskild varm, har ofta bra mottagning.

Men vi kanske är bortskämda i Sverige när det gäller just tappade samtal och bra mottagning?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-07 12:31
Ursprungligen av Patrik D:

Jag känner inte igen mig i dessa problem som den arga skribenten har, jag tappar aldrig samtal, den blir inte särskild varm, har ofta bra mottagning.

Men vi kanske är bortskämda i Sverige när det gäller just tappade samtal och bra mottagning?

Jag känner inte igen heller problemen. Dessutom innehåller artikeln referenser och hänvisningar till problem som är mer än ett år gamla och som hörde samman med version 2.x av iPhone OS. Jag håller med om att det sannolikt handlar om dåliga, underdimensionerade nät mer än om telefonen.

Är det inte snarare så att USA har världens sämsta 3G-nät?

Det är UK som det handlar om.

Nå - som mobiltelefon är ju iPhone ganska usel - det är ju ingen nyhet. Radiodelen är skit helt enkelt. Har alltid varit. Fortfarande har alla polare/kollegor kontakt med nätet i sina Nokia/SE när jag och andra med iPhone inte alls har kontakt.

För mig är det dock inga bekymmer då just mobiltelefondelen är det minsta som intresserar mig. Jag avskyr att tala i telefon. :-D. Jag har köpt en fickdator och det är en sensationellt bra fickdator. Den inbyggda skrutt-telefonen följde med liksom. :-D.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte snarare så att USA har världens sämsta 3G-nät?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-06 18:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är UK som det handlar om.

Nå - som mobiltelefon är ju iPhone ganska usel - det är ju ingen nyhet. Radiodelen är skit helt enkelt. Har alltid varit. Fortfarande har alla polare/kollegor kontakt med nätet i sina Nokia/SE när jag och andra med iPhone inte alls har kontakt.

För mig är det dock inga bekymmer då just mobiltelefondelen är det minsta som intresserar mig. Jag avskyr att tala i telefon. :-D. Jag har köpt en fickdator och det är en sensationellt bra fickdator. Den inbyggda skrutt-telefonen följde med liksom. :-D.

Instämmer till hundra procent! Telefoner finns i hundratal, men en mini-mini dator som iPhonen är imponerande och vanebildande.
Även telefonendelen har sina poäng... och den skall man ju bara ringa med, vilket går utmärkt Även med mina stora tummar, skriver jag snabba sms... gäller bara att sikta på kl 10 så träffar man rätt *skratt*

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 12:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte snarare så att USA har världens sämsta 3G-nät?

Ja men det är CNET UK (England) som skriver det.

Jag tror det är mest för att få publicitet som de skrev det. Kanske för att öka trafiken på sidan.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 13:30

"My wife and I bought a pair of IPhones and can agree with every criticism. We only wanted good reliable mobile telephones - not gameplaying media centres with all singing all dancing knobs and whistles."

Öhm... Varför köpa en iPhone om alt man vill ha är en enkel, vanlig mobiltelefon? Det borde ju framgå med all önskvärd tydlighet att iPhone inte riktar sig till den målgruppen, men de har väl för mycket pengar och vill glänsa med en fet telefon helt enkelt.

Det är ju ett troll som gjort det inlägget :$:$ Det är uppenbart. Det är för att retas - eller snarare för att spegla dumhet. Det är en nöjd iPhonesägare som skrivit inlägget. Är det bara jag som ser det? Det är ett troll.

Ursprungligen av rhesus:

"My wife and I bought a pair of IPhones and can agree with every criticism. We only wanted good reliable mobile telephones - not gameplaying media centres with all singing all dancing knobs and whistles."

Öhm... Varför köpa en iPhone om alt man vill ha är en enkel, vanlig mobiltelefon? Det borde ju framgå med all önskvärd tydlighet att iPhone inte riktar sig till den målgruppen, men de har väl för mycket pengar och vill glänsa med en fet telefon helt enkelt.

Senast redigerat 2009-11-04 20:36
Ursprungligen av rhesus:

"My wife and I bought a pair of IPhones and can agree with every criticism. We only wanted good reliable mobile telephones - not gameplaying media centres with all singing all dancing knobs and whistles."

Öhm... Varför köpa en iPhone om alt man vill ha är en enkel, vanlig mobiltelefon? Det borde ju framgå med all önskvärd tydlighet att iPhone inte riktar sig till den målgruppen, men de har väl för mycket pengar och vill glänsa med en fet telefon helt enkelt.

Jag har lärt mig genom åren att det enda som kan passera all sund logik och alla fysikaliska lagar är : dumhet.

Man kan rätt enkelt vara i princip hur korkad som helst.

Sådana männsikor skall ha en Nokia 1100 "glasspinne" som kan SMS och ringa.

Hörde om det här testen och jag tycker de är helt ute och cyklar.
Hon som skrev artikeln? Mutad eller inte alla chipsen i påsen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:23

Människans dumhet är säkert lika oändlig som dess klokhet, men jag tro inte heller man ska underskatta de stora företagens planerade smutskastning av sina konkurrenter i form av öppen eller dold påverkan/köp av tester, inlägg i forum osv.

PS. Jag har inga illusioner om att Apple skulle vara bättre på detta område än Microsoft, Nokia, Sony osv.

  • Medlem
  • 2009-11-04 22:25

Vad är det med Cnet egentligen? Högst besynnerlig artikel, eftersom iPhone hittills gjort mos av konkurrenterna i "kundnöjdhet".

InvestorPlace.com: Apple Soars Behind iPhone 3GS Momentum

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-11-05 01:17

Några poänger har väl artikeln, ljudkvalitén vid samtal är väl inget att skryta med, speciellt inte om man använder det medföljande headsetet. Sedan kan ju batteritiden vara lite i klenaste laget om man använder den flitigt, men samtidigt så tror jag inte det finns någon telefon med samma funktionalitet som levererar någon märkbart bättre batteriprestanda. Tappade samtal, värmeutveckling etc har jag dock aldrig haft problem med, varken på mina två iPhone 2G, min iPhone 3G eller min nuvarande 3Gs.

Hursomhelst, man kan säkert argumentera för att iPhone skulle vara den sämsta telefonen i historien, om idealtelefonen är en Nokia 5210 eller liknande. Men nu är iPhone inte en telefon, det är en ... iPhone, som framgångsrikt simulerar en telefon.

Min summering av min 3Gs är att det är den bästa ... sak jag någonsin ägt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-05 07:21

Nå, mottagningen är väl inget att skryta med. 2G-telefonerna hade jag grymma problem med, men det kan också ha varit en tidigare version av modemprogramvaran. De tappade ju samtal mest hela tiden. Batteritiden kan ju också vara rätt dålig, men det beror ju oftast på att man använder telefonen en jäkla massa. Sitter man å surfar och spelar spel i timmar så tro sjutton batteritiden blir lidande. Anledningen till att Nokia och SE klarar sig bättre där är väl helt enkelt för att de telefonerna är så usla att surfa på och/eller har träliga spel, så det enda folk gör på telefonen är ju sms och ringa och sen är det bra med det.
Ljudkvaliteten har jag dock aldrig haft några problem med, där förstår jag riktigt inte vad de pratar om. De måste ha konstiga blomkålsöron eller nått.
Ljudnivån på signaler kan jag dock hålla med om är för låg. Det har ju hänt mer än en gång att man missat samtal för att man inte hör ringsignalen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 17:42

Jag tänkte skaffa en tills jag fick reda på att den saknar en filhanterare. Eller kan någon förklara hur man sparar en PDF eller annat dokument från ett mail eller hemsida ner till sin telefon? Och om det nu stämmer vad är poängen med att inte kunna göra det?

Ursprungligen av landen:

Jag tänkte skaffa en tills jag fick reda på att den saknar en filhanterare.

Stämmer. Inte heller någon aktivitetskontroll, diskdefragmenterare, terminal, eller liknande. Den är ingen persondator och strävar inte efter att vara en sådan heller.

Citat:

Eller kan någon förklara hur man sparar en PDF eller annat dokument från ett mail eller hemsida ner till sin telefon?

Dropbox funkar alldeles utmärkt, förutom de andra bra programmen Bollman tipsade om.

Citat:

Och om det nu stämmer vad är poängen med att inte kunna göra det?

Själva grejen är väl framför allt att allt är totalt abstraherat på en iPhone. Ett program är ett program och installerar sig självt utan att man behöver ha minsta aning om hur det går till, hur det är uppbyggt eller exakt var det hamnar (själv är jag lyckligt ovetande och tänker så förbli), och för användarens del är även hanteringen av filer bortabstraherad av programmen. Man kan gott skita fullständigt i hur fotona i fotoalbumen egentligen är strukturerade i filsystemet, var anteckningarna i Simplenote "egentligen" ligger och vilket format de är i, o.s.v. Det är så det är tänkt att vara, och jag tror inte att någon som faktiskt använder en iPhone skulle vilja ha det på något annat sätt.

Men som andra sagt tidigare: ibland (men väldigt sällan enligt mig) kan det vara lite käckt att ha snabbåtkomst till någon specifik fil. För min del har det behövts extremt sällan, tror jag har lagt in totalt fem filer på min dropbox och iDisk blev oanvänd hela gratisperioden ut - och då använder jag ändå iPhonen tämligen intensivt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-11-06 19:37

Tja, mail med pdf kan man ju läsa direkt i mail, man behöver ju inte spara ner. Vill man skicka vidare osv så går ju det bra. Vill man föra över filer att läsa i telefonen rekommenderas AirSharing som är jäkligt bra. Man får upp telefonen i Finder och sen är det bara att föra över. Klarar att läsa en väldans massa format. Har man sen MobileMe så kan man ju läsa från sin iDisk med iDisk.app.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 10:42

Att det går att läsa pdf direkt i mail håller jag med om. Har man en gång öppnat ett pdf som kommer som gmail attachment brukar det ligga kvar. Men det går ju inte att lägga över pdf filen i en annan folder. Inte heller kan man ladda ned en pdf fil från en web sida och lägga i en folder utan det krävs att man har kontakt med nätet.Genom att i gmail på desktopfdator skapa nya kategorier genom taggning kan skapa en ersättning för folderstruktur men det går inte att hantera enbart pdf-filen.

Air sharing och alla de andra tjänsterna funkar bra men utgör ändå ingen ersättning för möjligheten att ladda ned en fil och själv bestämma var den ska ligga eller hur den ska taggas om man nu inte har ett windowsartat filhanteringssystem. Mn ska inte vara beroende av att ha en dator igång någonstans för att kunna hantera filer.

Jag använder inte mina iphones som telefon. Iphone är inte greppvänlig i talläge och för övrigt vill jag ha dubbla simkort i taltelefonen. Men iPhone är fortfarande en suverän fickdator. För den som inte vill begränsas av Apples diktat kommer ju Nokia N900 inom kort. Nästa generation efter N900 kan nog bli en konkurrent till nuvarade iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 11:12
Ursprungligen av jonasolof:

Nästa generation efter N900 kan nog bli en konkurrent till nuvarade iPhone.

Fast den kommer ju inte konkurrera med nuvarande iPhone utan den iPhone som finns ute då...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-11 09:51
Ursprungligen av rhesus:

Fast den kommer ju inte konkurrera med nuvarande iPhone utan den iPhone som finns ute då...

Det var underförstått

Tack för tipset - har nu gått över till AirSharingPro och stekt FileMagnet som jag använt i ett år (kunde också steka iDisk-appen från Apple eftersom AirSharing också fixar iDisk). AirSharingPro har dock en svaghet; vill man skicka en fil med mail så...tja, det går inte helt enkelt...utan man pumpar upp filen till en server och sedan skickas ett mail till mottagaren med en länk till denna fil och kan alltså då tankas ner av mottagaren.
Varför detta gidder? Varför kan inte filen direkt mailas? Är det något i iPhoneOS som förhindrar detta?
Ursäkta OT.

Ursprungligen av bollman:

Vill man föra över filer att läsa i telefonen rekommenderas AirSharing som är jäkligt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-08 02:35

För mig som jobbar en del med video är det ett problem att inte kunna spara ner ett korr som är skickat för att sedan kunna visa upp för en kund eller kollega. Ser även en begränsning när det kommer till videoformat som den klarar att spela upp. Jag är i behov att kunna spela upp allt från mpeg till wmv.

Lustigt att "iphone wmv support" har 9 430 000 sökningar på google. Verkar ju som vissa saknar något. Som det ser ut nu är iPhone endast en kul pryl för mig.

Jag väntar till den har stöd för de flesta videoformat, minneskortplats, 2 simkortplatser och massa annat kul. Fast kommer väl köpa en ändå. As long its shiny and made by apple

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-08 16:54
Ursprungligen av landen:

För mig som jobbar en del med video är det ett problem att inte kunna spara ner ett korr som är skickat för att sedan kunna visa upp för en kund eller kollega. Ser även en begränsning när det kommer till videoformat som den klarar att spela upp. Jag är i behov att kunna spela upp allt från mpeg till wmv.

Lustigt att "iphone wmv support" har 9 430 000 sökningar på google. Verkar ju som vissa saknar något. Som det ser ut nu är iPhone endast en kul pryl för mig.

Jag väntar till den har stöd för de flesta videoformat, minneskortplats, 2 simkortplatser och massa annat kul. Fast kommer väl köpa en ändå. As long its shiny and made by apple

90% av träffarna är konvertering från WMV till ett format som iPhone stödjer.

Ursprungligen av landen:

För mig som jobbar en del med video är det ett problem att inte kunna spara ner ett korr som är skickat för att sedan kunna visa upp för en kund eller kollega. Ser även en begränsning när det kommer till videoformat som den klarar att spela upp. Jag är i behov att kunna spela upp allt från mpeg till wmv.

Lustigt att "iphone wmv support" har 9 430 000 sökningar på google. Verkar ju som vissa saknar något. Som det ser ut nu är iPhone endast en kul pryl för mig.

Jag väntar till den har stöd för de flesta videoformat, minneskortplats, 2 simkortplatser och massa annat kul. Fast kommer väl köpa en ändå. As long its shiny and made by apple

Lustigt? Varför skulle Apple gå in och licensiera Microsofts eget format för video?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-08 17:19

Man borde egentligen inte bli förvånad över en sådan här artikel, då HTC gör en stor grej av att kunna byta skal på sin nalle. Det var väl häftigt på 90-talet då mobiltelefoner just var telefoner. Nu är ju iPhone inte en mobiltelefon längre utan en liten dator med möjlighet att ringa. Tror att många inte hängt med i den utvecklingen utan är kvar i förra århundradets mobiler.

Den här iPhonen är världens sämsta telefon!

Kanske köparen av ovanstående "lur" kan trösta sig med en grillafton:
English Russia iBBQ: Russian Macintosh Barbeque Sets

Det roliga är att artikelförfattaren i en annan artikel hyllar iPhonen....

1
Bevaka tråden