Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åhlens och mac spel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gick in på åhlens och frågade om dom visste om dom skulle ta in spearhead när det kommer. Jag fick ett svar.

- Vi ska sluta med mac. Vi fick föra det igår.

Jag frågade om det bara var den affären eller om det var hela kedjan. Men jag fick inte ett bra svar.

Är det någon som vet om åhlens ska sluta med säljla mac program.

hmm...tråkigt i så fall....men kanske inte så konstigt med tanke på de ockerpriser de tar ut på sina spel. Dessutom är de väldigt sega på att få in spel. Kommer nog inte att sakna dem allt för mycket i fall de lägger ner...

Det finns inga marginaler kvar för de som säljer spel. Det är bara de spel som säljer stora volymer som lönar sig. Om det finns inte mycket att säga. Så kan det gå när folk kopierar av varandra.

BTW: X box lär gå samma väg till mötes nu när man med en liten modifiering (nytt chips för 500 kr) och en HD på 120 GB kan få boxen att bli en komplett hybrid (linux mm) som utan några större svårigheter kan erbjuda mindre noggräknade en genväg till kopierade spel och filmer, dvs andras egendom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 22:47

Ingen större förlust. De har ju knappt några spel...
Championship Manager 4 (bäst säljande till PC just nu) hade de inte ens en aning om att det fanns till Mac.

Även om Åhlens generellt är usla på Macspel så är det synd att dom försvinner. Det har varit en bra exponeringsyta för att visa att det faktiskt FINNS spel för Macen.

Här i Linköping hade de länge en hylla, lite skamset avsides men i alla fall. Numera är den borta. Personalen hade inte heller nån direkt aning om vad de sålde, men det har de inte om PC-spelen heller tror jag. Det fanns två butiker till som hade lite, men de har också lagt av. Nu kan man på sin höjd be Gothia ta hem spel som man vill ha, men det finns inget på hyllorna.

Tråkigt men inte svårt att förstå. Till och med PC-spel är en vikande marknad, även om den har längre kvar.

Är Stockholms-Åhléns fortfarande i god vigör? Den har ju ett bra sortiment.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-12 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Är Stockholms-Åhléns fortfarande i god vigör? Den har ju ett bra sortiment.

Njae, allt är ju relativt. De har en del spel, men de flesta är så gamla att man knappt ser kartongen för all spindelväv...

Däremot finns det rätt många Sims-spel, men det är nog snarare Electronic Arts förtjänst att de finns där, eftersom företaget som bekant har en egen avdelning där inne.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-05-12 15:12

Det vore väldigt tråkigt om Åhléns slutade sälja Mac-spel. I Borås är det den enda butiken där man kan köpa Mac-spel. (Har man tur kan man kanske ragga upp något gammalt spel på Siba...) Jag har inget emot att köpa spel på Åhléns, förutsatt att de har spelen som jag vill ha. Sortimentet är i och för sig inte stort, men några har det blivit i alla fall. I brist på annat...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-05-13 20:05

Japp! Det verkar vara stämma. Åhléns i Norrköping meddelar också att spel till Macintosh är borta ur sortimentet. Man vet inte om man ska vara ledsen eller glad med tanke på deras gamla men dyra sortiment.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-14 12:32

Trist... alltid kul att kunna gå dit och rota lite i rea-lådan. Men med deras prissättning så är det ju inte så konstigt att de inte får något sålt. Köpte F/A 18 Korea Gold där för 400:- samtidigt som de ville ha 700:- (!!!) för gamla F/A 18 3.0...

  • Medlem
  • 2003-05-29 14:58

Åhléns multimediaavdelning... jo jävlar...
På deras hemsida har man länge kunnat hitta alla spel förrutom just macspel. Skickade ett mail om det för ett år sedan, och fick till svar att det kanske var en bra idé... suck. Än idag har inget hänt...

  • Medlem
  • 2003-08-02 11:35

Var förbi på InLife på Sveavägen. Såg några speltitlar på hyllan och frågade om de fått in spearhead. De hade de inte med skulle genast beställa en eller ett par ex om allt gick bra. Mycket bra och trevlig personal som tycks satsa på Mac och sina kunder :). Mer sånt tack!

1
Bevaka tråden