Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program från Leopard i Snow leopard?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har nyligen uppgraderat till SL. Gjorde en en formatering och sen en ren installation av SL (pga skadade disk sektorer). Men nu saknas massa program som vore fint om man kunde få tillbaka...
Frågan blir alltså, hur man går tillväga?
Enligt specen skulle fäljande vara med,
IWORK 08
LOGIC EXPR 8
FINAL CUT EXP
APERTURE 2.
Har kört gamla installationsskivorna för Leopard (båda 2) efter installatoen av SL men verkar inte som man kan hitta dom programmen där. När man köper ny mac hur ligger programmen medskickade? Ligger dessa på en separat skiva?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-30 20:16

Dom där programmen ligger inte medskickade när du köper ny Mac, dom köps separat.

Ursprungligen av Schwerre:

Enligt specen skulle fäljande vara med,
IWORK 08
LOGIC EXPR 8
FINAL CUT EXP
APERTURE 2

Enligt vilken spec?

Ursprungligen av Mija:

Dom där programmen ligger inte medskickade när du köper ny Mac, dom köps separat.

Jag fick med dom när jag köpte min iMac -08...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt vilken spec?

Dom står med på inköpskvittot av datorn och var inget jag medvetet valde till som extra (betalade heller inget extra) men programmen låg med i datorn.
Men jag hittar ingen skiva till dom...

Ursprungligen av Schwerre:

Dom står med på inköpskvittot av datorn och var inget jag medvetet valde till som extra (betalade heller inget extra) men programmen låg med i datorn.
Men jag hittar ingen skiva till dom...

Hur kan de stå med på inköpskvittot om du inte betalade något för dem? Kan du berätta exakt hur det är formulerat på kvittot?

Om du inte beställde de tillvalen, inte betalade för dem, och inte fick skivor till dem - så får du bara vara glad för den tiden du gratis fick använda programmen. Om du vill fortsätta använda dem, så får du nog tyvärr gå ut och köpa dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kan de stå med på inköpskvittot om du inte betalade något för dem? Kan du berätta exakt hur det är formulerat på kvittot?

Tycker verkar underligt att programmen låg i datorn och var med på kvittot om dom inte skulle vara medskickade tillsammans med skivorna (var säkert nån studentkampanj)…

På kvittot står det (lite förkortat),

IMAC 24/SD CTO pris

With following configuration: (inget specat pris)
Processor
minne
grafik
HD
modem none
IWORK
LOGIC
FINAL CUT
APERTURE
Mouse
keboard
countrykit SWE

Skrivare (kampanj som man fick med efter att ha skickat in kvittot) Pris

Totalsumma

Med den formuleringen på kvittot så kan vi nog konstatera att du faktiskt har betalat för de här programmen.

Så det är bara att kontakta Apple eller butiken, och be om skivorna som de glömt att skicka med. Kan bli svårt att bevisa att du inte redan fått skivorna, men det är nog ändå där du måste börja.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med den formuleringen på kvittot så kan vi nog konstatera att du faktiskt har betalat för de här programmen.

Så det är bara att kontakta Apple eller butiken, och be om skivorna som de glömt att skicka med. Kan bli svårt att bevisa att du inte redan fått skivorna, men det är nog ändå där du måste börja.

Tycker oxå att den formuleringen bara går att tolka på ett sätt trots att datorn blev billigare än att köpa den via Apple store online (telefonorder hos Apple store med mecenatrabbatten), frågan är ju bara hur man ska övertyga Apple 1 år & 3 månader senare att jag inte fick nåra skivor, blir rätt dyrt att köpa programmen igen...
Får göra ett försök och hålla tummarna att det har hänt tidigare så man kan få skivorna.

Om du har skadade sektorer borde du byta disk annars kommer det att kommer fler och fler skadade sektorer och tillslut funkar inte disken längre.

Ursprungligen av Schwerre:

Hej,

Hej.

Ursprungligen av Schwerre:

Har nyligen uppgraderat till SL. Gjorde en en formatering och sen en ren installation av SL (pga skadade disk sektorer). Men nu saknas massa program som vore fint om man kunde få tillbaka...
Frågan blir alltså, hur man går tillväga?
Enligt specen skulle fäljande vara med,
IWORK 08
LOGIC EXPR 8
FINAL CUT EXP
APERTURE 2.
Har kört gamla installationsskivorna för Leopard (båda 2) efter installatoen av SL men verkar inte som man kan hitta dom programmen där. När man köper ny mac hur ligger programmen medskickade? Ligger dessa på en separat skiva?

Ditt problem är inte helt ovanligt och beror på att det inte är helt uppenbart vad som är vad. När du köper en Mac följer det med flera program förutom operativsystemet. Dessa kan vara t. ex. iLife-programmen eller som i ditt fall iWork, Logic, Final Cut och Aperture. Eftersom dessa är separata program som egentligen inte hör till operativsystemet måste dessa installeras om när man gör en nyinstallation av Mac OS X.

Med datorn ska det ha följt med ett par CD- eller DVD-skivor för att återställa programvara. Jag är lite osäker på hur de gör gällande just e här programmen men antingen ska de finnas på ett par grå skivor eller som vanliga installationsskivor med programmens namn tryckta ovanpå.

På någon av dessa skivor ska det finnas en installerare för att installera extra programvara, d.v.s. sådan programvara som följde med datorn men inte var en direkt del av operativsystemet. Så, plocka fram skivorna och gå igenom den tills du hittar den eller de som innehåller programmen i fråga så ska de gå att installera igen.

Hej och tack för inläggen.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Om du har skadade sektorer borde du byta disk annars kommer det att kommer fler och fler skadade sektorer och tillslut funkar inte disken längre.

Jag fick ordning på problemet med en formatering av HD,n. Men nu när jag körde en skivkontroll verkar det tyvärr vara tillbaka… dock så märker jag inte av några problem. Har nån tips på lämplig disk att byta till?

Ursprungligen av Marcus K:

Hej.

Ditt problem är inte helt ovanligt och beror på att det inte är helt uppenbart vad som är vad. När du köper en Mac följer det med flera program förutom operativsystemet. Dessa kan vara t. ex. iLife-programmen eller som i ditt fall iWork, Logic, Final Cut och Aperture. Eftersom dessa är separata program som egentligen inte hör till operativsystemet måste dessa installeras om när man gör en nyinstallation av Mac OS X.

Med datorn ska det ha följt med ett par CD- eller DVD-skivor för att återställa programvara. Jag är lite osäker på hur de gör gällande just e här programmen men antingen ska de finnas på ett par grå skivor eller som vanliga installationsskivor med programmens namn tryckta ovanpå.

På någon av dessa skivor ska det finnas en installerare för att installera extra programvara, d.v.s. sådan programvara som följde med datorn men inte var en direkt del av operativsystemet. Så, plocka fram skivorna och gå igenom den tills du hittar den eller de som innehåller programmen i fråga så ska de gå att installera igen.

Det var lite det jag misstänkte… Hittade bara 2 skivor, på dessa verkar OS X ligga. Men programmen borde vara medskickade på skiva så det är inte nått man måste backa upp innan man formaterar (tror att det bara var dom 2 (grå) skivorna som var medskickade och där verkar programman inte finnas med)...?

Ursprungligen av Schwerre:

Hej och tack för inläggen.
Det var lite det jag misstänkte… Hittade bara 2 skivor, på dessa verkar OS X ligga. Men programmen borde vara medskickade på skiva så det är inte nått man måste backa upp innan man formaterar (tror att det bara var dom 2 (grå) skivorna som var medskickade och där verkar programman inte finnas med)...?

De grå skivorna är bara restore skivor för systemet och förinstallerad programvara. Den enda programvara som medföljer vid köp av en dator är operativsystemet och ilife, övriga program köps separat.

Inget av de program du nämner följer med som standard när du köper en mac från apple eller någon av deras återförsäljare, om vida du inte köpt dessa program och bett om och få de installerade vid leverans, och i så fall ska du ha skivor till dessa.

Var har du köpt datorn, hos återförsäljare eller begagnad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-31 12:17

I vilken butik har du köpt din iMac (från '08) som, enligt kvittot, skulle även bestå av [originalskivor] till iWork, Logic Express, Final Cut Express och Aperture? Jag skulle nämligen gå dit igen om jag vore du då du uppenbarligen inte fått med originalmedia för dessa program. Seriösa butiker lägger inte kopior på kundens dator och behåller skivorna själva...

Hmm låter skumt... Jag köpte den ny via Apple Store på internet (via nån studentkampanj på Mecenat.se).

Ursprungligen av Schwerre:

Hmm låter skumt... Jag köpte den ny via Apple Store på internet (via nån studentkampanj på Mecenat.se).

Då ska du ha fått med skivor för dessa program. Min gissning är att oddsen är större att du lagt dem på något finurligt ställe än att Apple missat att skicka med dem.

Ursprungligen av Apple Store:

Om förinstallation
Apple kommer att installera programmet på din nya Mac så att du kan börja använda det direkt. Du får också DVD:er som säkerhetskopia med programinstallerare och tillhörande filer, samt en elektronisk version (PDF) av användarhandboken och andra viktiga filer.

Ursprungligen av Hagelin:

Då ska du ha fått med skivor för dessa program. Min gissning är att oddsen är större att du lagt dem på något finurligt ställe än att Apple missat att skicka med dem.

Tanken har slagit mig oxå... men det verkar märkligt att jag ska ha kvar allt annat i lådan och sen dribblat bort just skivorna när dom andra är kvar. Jag har ju aldrig använt dom eftersom programmen redan fanns.

Ursprungligen av Schwerre:

Tanken har slagit mig oxå... men det verkar märkligt att jag ska ha kvar allt annat i lådan och sen dribblat bort just skivorna när dom andra är kvar. Jag har ju aldrig använt dom eftersom programmen redan fanns.

Fast nu upptäckte jag att jag hade missat ett av dina inlägg ovan där du skriver att du inte själv valt till programvarorna vid beställningen eller betalt något för dem. Det verkar ju knepigt. Då verkar det ju ha blivit något knas på beställningen, vilket resulterat i att de av misstag lagt in programmen på datorn trots att du inte beställt dem, men inte skickat med skivor (som du inte skulle ha).

I och med att programmen var förinstallerade hade du ingen anledning att använda just de skivorna utan antog att även de programmen gick att återställa från datorns vanliga grå återställningsskivor och att det därmed tog över ett år innan du insåg att du inte hade erhållit hela varan. Är du osäker kan du börja med att ta kontakt med din lokala konsumentvägledare.

1
Bevaka tråden