Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Warhammer Online till Mac är släppt!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte en dag försent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-31 22:22

Ja. Och det funkar perfekt på min MBP. Har alltid varit misstänksam mot Ciderporten. Men hittills är det helt OK. Lappen blir varm, men det är ändå överkomligt jämfört med Mac Pron som låter som en jetmotor så fort det är 3D-dags.

Som gammal rollspelare - började med WFRP och WFB 1987 - är det rätt kul att återse The Old World. Även om det amerikaniserats en hel del, med magi-inflation och evigt hackande.

En sak som stör mig kopiöst när det gäller MMORPG är alla dessa transportsträckor. De måste vara inlagda för att tvinga fram speltid (= $$$), eller hur?

Oavsett är det ett väldigt snyggt spel.

jag testa betan och tröttna på nån timme. jävla wow-addict som man är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-31 23:36
Ursprungligen av willhaven1980:

jag testa betan och tröttna på nån timme. jävla wow-addict som man är.

PÅ vilket sätt var den sämre än WoW? Har aldrig spelat det.

Det som jag tycker är mest kass med Warhammer jämfört med WoW är att gubbarna mer ”halkar/flyter omkring” och inte är lika bra animerade. I WoW ser det ut som om gubben är ”ett med marken” på ett annat (bättre) vis. Sen är det inte heller så bra ”träffkänsla” i WAR när man drämmer till ett monster/fiende med sitt vapen. Lite som om man slår i luften bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-02 17:26

Jag antar att själva poängen med Warhammer är just världen och miljön. Games Workshop introducerade ju kaoskonceptet på bred front redan under åttiotalet och våldförde sig på den lite tillrättalagda fantasyn i Tolkienesque anda, med ett visst inslag av skräck.

SJälva rollspelet var ju dock roligare, då ondskan hela tiden lurade under ytan och skapade spänning, medan figurslag och nu också onlinespelandet är rena orgien i magi och monster.

Jag har aldrig gillat levelbaserade system, inte heller i onlinespelet. Jag efterlyser också ett MMORPG utan all denna tid till fots och lite färre, helt ologiskt förbannade, djur i kulisserna som av någon anledning tvunget måste gå till attack om man kommer för nära. Repetitivt och trist.

Jag har aldrig provat rollspelet Warhammer, jag blev bortskrämd av figurslag med som du skriver "orgien i magi och monster". Jag tycker precis som du att detta är det som överförts till onlinespelet.

Jag vill inte kalla någon av de så kallade MMORPG för rollspel för det är de inte.

Jag tycker det är synd att detta med levelbaserade har blivit basen för praktiskt taget alla spel idag.
Men det är en enkel väg att gå för att visa framgång.

Jag kan bara hoppas att Blizzard hittar något nytt med de som de håller på att utveckla med sitt superduperhemilga projekt.

Jag upplevde LOTR spelet som närmre sin historia. Där var inte levlandet lika centralt.
Men det spelet hade en hel del andra problem.

Sedan har dagen rollspel anpassat sig efter datorspelen, cirkeln är sluten.
Titta bara på Dungeons & Dragons fjärde editionen.

Nu märker jag att jag leder denna diskussion helt fel. Men quasar verkar vara rätt lik mig i sina tankar kring onlinespel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-03 15:36

Har någon koll på det här?

Star Wars: The Old Republic

Ursprungligen av quasar:

Har någon koll på det här?

Star Wars: The Old Republic

Det verkar bli riktigt coolt.
BioWare har väl typ aldrig gjort ett dåligt spel.

Man kan ju drömma om en Mac-version...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 08:44

Hoppas det. Och jag tror nog att en Macversion inte är helt otänkbar. Jag var i CA för ett halvår sedan, och Apple har ett väldigt starkt fäste i den delen av världen.

Jag ligger nu på Rank 15 med min Black Orc i WH! Samma kritik som ovan kvarstår - transportsträckor och onödiga skogslevande djur - men det är en riktigt cool miljö.

Ursprungligen av quasar:

Hoppas det. Och jag tror nog att en Macversion inte är helt otänkbar. Jag var i CA för ett halvår sedan, och Apple har ett väldigt starkt fäste i den delen av världen.

Jag ligger nu på Rank 15 med min Black Orc i WH! Samma kritik som ovan kvarstår - transportsträckor och onödiga skogslevande djur - men det är en riktigt cool miljö.

Så du störs inte av den i mitt tycket nästan obefintliga spelkänslan och kasst animerade figurer som halkar och flyter omkring? Flera gånger när jag spelat PvP så fattar man inte riktigt vad som händer - det känns alla bara står och slår i luften hel oberoende av varandra. Ser knappas ut som om de träffar. Jag upplever detta som *mycket* bättre i WoW.

Och så himla snygg grafik är det väl inte i WH?

Jaså Quasar du spelar WH?
Jag har varken tid eller lust att spela WH, been there done that.

World of Warcraft kallades i början World of Walking. Det är mycket transport i alla dessa spel.
Alla skoglevande djur är onda och elaka det vet du väl så är det även i verkligheten.
Alla vargar och börjar hoppar på dig så fort du visar dig i skogen så det är bara taget efter verkligheten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 01:48

Kasst är väl att ta i? Låter som ett extremistinlägg på en nyhetssajt.

Jag har inte spelat WoW, men jag har för mig att det ser lite för grällt ut för min smak. En slags rosalila smet med alltför mättade färger. Gillar mer Rembrandtsk fantasypalett

ÅTERIGEN: Det jag gillar med WH är att se hur de återskapat The Old World i 3D. Många koncept är klockrena och man skall minnas att mycket i WoW är stulet från Warhammervärlden från början. Hela mytologin är väldigt välutvecklad och gedigen, och Chaoskonceptet gav ju en ny dimension till Fantasyn i sig.

Spekänslan kan jag inte uttala mig om, jag har aldrig kört något annat MMORPG utom EVE - vilket var en bisarr upplevelse.

Jag stör mig som fan på att det är så mycket spel och så lite roll. Skulle gärna vilja se ett MMORPG där man verkligen spelar sin karaktär, med mer dialog och mer tänka/lösa/lura/trixa. En smartare motor helt enkelt.

Det här är bara rent hack n' slash. Vidare, ger rankingsystemet och att vissa Careers är överlägsna andra, PVP och RVR-delarna lite sur bismak.[/QUOTE]

Ursprungligen av quasar:

Jag stör mig som fan på att det är så mycket spel och så lite roll.

Spot on Quasar!
Precis exakt vad jag också stör mig på trots att jag spelar wow.
Detta funkar inte på RP servrarna heller eftersom möjligheterna är begränsade av spelet. Moment 22.

Jag har gjort seriösa försök att spela rollspel i dessa spel men det funkar inte.
Om det funkar i mycket liten skala.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-06 11:36
Ursprungligen av quasar:

Jag stör mig som fan på att det är så mycket spel och så lite roll. Skulle gärna vilja se ett MMORPG där man verkligen spelar sin karaktär, med mer dialog och mer tänka/lösa/lura/trixa. En smartare motor helt enkelt.

Det du beskriver är en nisch produkt som har 0% chans på marknaden. Kanske för Warhammer die hard fans eller Dungeon&Dragons roll spel fans men den gruppen är väldigt liten samt de flesta har egen uppfattning hur spelet ska spelas. Alltså inget som kommer att fungera för den stora massan.

WoW har lyckats för att Blizzard gjorde spelet balanserat mellan nybörjare och pro gamer. Lätt att komma in men vill man ha den bästa utrustningen måste man lära sig spelet.

//Rob

Ursprungligen av quasar:

Kasst är väl att ta i? Låter som ett extremistinlägg på en nyhetssajt.

[/QUOTE]

Nej, jag tycker inte det är att ta i.
Ibland (vet inte om det beror på att det är mycket ”folk” i bild?) så det känns det som om man skippar några ”steg” i animeringen. Men det kanske bara är för att jag kör spelet på en Hackintosh...
Hursomhelst så kollade jag just på några YouTube-klipp från spelet och där tycker jag mig inte se de konstiga animationer jag själv upplevde i spelet . Men min bror håller med mig.– gubbarna halkar omkring och det är ingen träffkänsla –.och han är en inbiten MMORPG-spelare som kört både Dark Age of Camelot (halka-runt-MMORPG-mästaren) och WoW och även Age of Conan.

På det hela taget så märker man att det är Mythic som gjort WAR (en hel del likheter med DaoC).

Förstår om du inte gillar färgerna i WoW, men jag tänkte mest på grafikmotorn som inte känns så mycket vassare. Jo, kanske byggnader och så känns lite mer ”verkliga”.

Jaja, ska testa spelet i Windows och se hur bra det känns där.

Senast redigerat 2009-11-08 00:53

Jag har provat spela med den nya "oändliga" trail-versionen av war. Vet inte om jag har gjort något fel men det är knappt spelbart på min Mac book Pro med 3G ram.
Någon som har lite tips på inställningar för att få upp fps'n lite?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-17 00:32

Vet ej. Jag köpte en månad, och det funkar hur bra som helst på nästan samma konfig.

MBP 5.2 och 4 GB RAM.

1
Bevaka tråden