Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers kan inte räkna med negativa tal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Numbers kan inte ta emot negativa tal.
Kalkylatorn fungerar inte heller, varken "enkel" eller "Avancerad".

Har någon mer märkt det?????

Numbers har jag inte, men nog fungerar Kalkylatorn för mig. Du får nog vara lite mer specifik i din fråeställning.

4+3=3
4*2=2

den räknar helt enkelt inte

Kalkylatorn fungerar:">:">stängde och öppnade kalkylatorn

Men Numbers är tyvärr inte lika enkelt.
Det är en systembugg

Numbers 09 verkar faktiskt knasig. Jag får den inte heller att räkna med negativa tal.

Kan inte hitta några problem med negativa tal i Numbers här. Har ni något exempel på vad som inte funkar hos er?

edit:
Hittade problemet, Numbers tolkar en inmatning som börjar med minustecken som en textsträng. Googlade lite och det verkar vara en bugg som är kopplad till de svenska språkinställningarna.

En tillfällig fix är att skriva det som en formel, dvs "=-1" istället för "-1" (eller byta till ett annat språk).

Senast redigerat 2009-09-18 20:34

Stötte också på detta idag och tror knappt det är sant. Kvalitetskontrollen här är så dålig så man släpper igenom en bugg som innebär att ett kalkylprogram inte kan räkna rätt.

Man spekulerar i forumen (det finns lite flera trådar som nämner buggen) att buggar som gäller ett enskilt språk inte fixas i en uppdatering av Numbers, utan måste vänta på nästa uppdatering avs systemet. Vilket väl betyder att denna bugg inte kommer att fixas på väldigt länge. Wow, detta är som det heter på engelska: craptastic!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-03 23:30
Ursprungligen av Taz_1999:

Stötte också på detta idag och tror knappt det är sant. Kvalitetskontrollen här är så dålig så man släpper igenom en bugg som innebär att ett kalkylprogram inte kan räkna rätt.

Man spekulerar i forumen (det finns lite flera trådar som nämner buggen) att buggar som gäller ett enskilt språk inte fixas i en uppdatering av Numbers, utan måste vänta på nästa uppdatering avs systemet. Vilket väl betyder att denna bugg inte kommer att fixas på väldigt länge. Wow, detta är som det heter på engelska: craptastic!

Man kan även skriva (353) så blir det negativt.
Dåligt, jag vet. Men är mest undrande över hur det blir om man sparar som en xls-fil, kommer det bli rätt i MS?

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2009-11-11 20:43

Uppdaterade precis till 10.6.2 och nu fungerar Numbers som det är tänkt.

Ursprungligen av BengtE:

Uppdaterade precis till 10.6.2 och nu fungerar Numbers som det är tänkt.

Skrattretande var ordet. Det är november nu och snart dags för nya versioner av programsviten. Hoppas inte felet kommer igen där på Numbers X eller vad 2010 versionen kommer heta.

Excel är husguden för mig så jag har inte sprungit in i denna bugg tack och lov.

1
Bevaka tråden