Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man tvinga datorn att stanna kvar i viloläge?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett antal USB-enheter som jag använder till min G5:a, t.ex extern hårddisk och iPod.
Ibland vill jag koppla ur dessa då datorn befinner sig i viloläge men varje gång vaknar datorn vilket innebär att jag måste vänta tills den tillåter mig att sätta den i vila igen. Tar visserligen bara några sekunder men är rätt irriterande i längden.
Kan man inte ställa in så att datorn låter bli att vakna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-26 08:31

Kommer den inte automatiskt att återgå till viloläge efter några sekunder?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-03 12:21

Detta är ett irritationsmoment, glömmer kvar min iPhone inkopplad till min mac pro då och då och den startar ju från vila när man kopplar bort telefonen.

Jo, det gör den ju men problemet är ju när man ska iväg (laptop) och har satt den i viloläge och sedan t.ex ska dra ut mus (eller som kainen iPhone). Då går den igång igen och man måste börja vela i menyerna igen.
Visst kan man ju lära sig att göra allt i rätt ordning men allt för ofta blir det ändå knepigt av den anledningen eller någon annan. Förstår överhuvudtaget inte vad USB-kontakterna har med viloläget att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 10:38

sirugo,

Operativsystemet känner i detta fallet av att du tar bort en USB-enhet, å måste därmed väcka datorn ur sin drömsömn för att avgöra vad borttagandet har för inverkan…å vilka åtgärder som måste utföras!!

Stänga av maskinen kanske…!?

- Torkel

Ännu värre. Då ska man ju starta den igen... och vitsen med viloläget är ju att man ska slippa göra det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-22 12:00

Well, det finns ju någon typ av djupsovande läge som MacBooks hamnar i när batteriet är påväg att ta slut. Då väcks ju inte datorn när man trycker på tangenter eller öppnar locket, och om man trycker på starknappen läser ju bara datorn in det senaste läget ifrån hårddisken vilket ju går klart snabbare än att starta datorn.

Det här verkar vara mer vad du är ute efter och man kan ju tycka att det borde finnas något sätt att åstadkomma det här läget utan att datorn är påväg att få slut på batteri. Dock kan jag tyvärr inte bidra med någon skön app som gör det...

Edit:
Efter lite snabbt Googlande fick jag reda på att det kallas för Safe Sleep. Jag hittade också ett gäng med olika sätt att försätta sin dator i Safe Sleep, dock vet jag inte om det funkar med icke bärbara Macar, men här är de i alla fall!
Hibernation, SmartSleep och Deep Sleep

1
Bevaka tråden