Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam fildelning via Airport

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet vad det kan bero på fildelning mellan två datorer (Jaguar, senaste update) - tiBook och Pismo - går toklångsamt?

F n skall det ta 9 timmar att föra över 700 MB...

  • Medlem
  • 2003-05-09 09:40

Går det långsamt åt båda håll?
Jag och min tjej har samma?/liknande problem med PB 12 och Pismo.
Om jag loggar in från Pismon till hennes PB 12 då går filöverföringen från hennes till min dator jätte fort.
Men tvärtom är det rena stenåldern, ...1-2bite/s känns det som.

Kan det ha att göra med "extreme_kortet" vs "det_gamla_kortet"?

P.S. Jag har provat ethernet, funkar kanon så det är inget problem med OS X klient.

Det går lika <extrem betoning> toklångsamt </extrem betoning> åt båda håll...

Brandvägg av på båda datorerna...

Båda har föresten vanliga airport...

Ingen som känner igen detta? Är det så att det är normalt att filöverföring via airport meddelst fildelning skall gå i en byte per sekund? Har alla det så här? Eller funkar det bra hos er andra?

Obs att detta gäller vanliga AP, inte extreme.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 11:26

Fungerar utmärkt för mig. Har en Airport i min Cube och ett WLan PC-card i min Lombard. Filöverföringen är ca 150k/sec.

Du kan prova att sänka MTUn. Öppna terminal och skriv

sudo ifconfig en1 mtu 1454

//Rob

Vad är MTU?

Det går långsamt åt båda håll, testat med brandvägg på med fildelning öppen och med brandvägg avslagen...

Så här långsamt går det:

  • Medlem
  • 2003-05-12 12:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vad är MTU?

Slog upp i terminalen på "man ifconfig".
Det står följande:
...
"mtu n
Set the maximum transmission unit of the interface to n,
default is interface specific. The MTU is used to limit the
size of packets that are transmitted on an interface. Not all
interfaces support setting the MTU, and some interfaces
have range restric tions."
...

Sen skrev jag in ifconfig en1 i terminalen och fick följande:
~>ifconfig en1
en1: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::230:65ff:fe24:6818%en1 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 10.0.1.4 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.1.255
ether 00:30:65:24:68:18
media: autoselect status: active
supported media: autoselect

Jag ser att mitt "mtu-värde" är 1500.
>> Robo-X Ska man sänka mtu-värde i båda datorer? (Den ena datorn är PB 12" och den andra en PB Pismo.)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 14:08

Prova att ändra på Pismon först. En annan idé är kanske att använda ett fast IP address. Typ 10.0.2.5 för Pismon 10.0.2.4 för 12" PB. Har du en Airport Base Station eller är din 12" PB airport software base station?

Om du skriver ifconfig får du en lista av alla nätverk portar. en0 är vanligtvis ethernet porten en1 brukar vara Airport kortet.

//Rob

  • Medlem
  • 2003-05-12 17:03

>> Robo-X

Jag har testat. Det hjälper inte.
Det intressanta är, som jag har nämnt förut, att inloggningen från Pismon till PB 12 är snabb men inte tvärtom.

Lite förtydligande: Med snabb inloggning från Pismo till PB 12 menar jag; om jag loggar in från Pismo till PB 12 då kan jag föra över filer från PB 12 till Pismo snabbt. Alltså, detta borde betyda att PB 12 skickar ut data snabbt samtidigt som Pismo tar emot data snabbt.
Men tvärtom är det segt. Det jag inte förstår är; om man loggar in från PB 12 till Pismo, är det PB 12 som inte "orkar" ta emot data snabbt eller är det Pismo som inte vill sända snabbt?

Kan tillägga att jag har i princip samma siffror som 3opah har på G4:an, Pismon likaså. Enda som skiljer sig är att jag har scopeid 0x5 på tiBooken...

Ok, misstänker att det är D-linken som screwar upp allt - stöd för appletalk via WAN har den ju inte så det har säkert med detta att göra....

testade istället med "Windows-fildelning" - något bättre, nu är 500K / min. Men det är ju fortfarande sugigt, teoretisk maxspeed är ju 1 MB / s vilket åtminstone praktiskt torde innebära 0,5 MB / s... Men icke...

  • Medlem
  • 2003-08-23 15:26

Ville bara säga att den senaste uppdateringen av AirPort programvara har löst problemet för min del. Nu funkar fildelningen som den ska åt båda håll.
Att det ska ta så lång tid för Apple *@. Skärpning Apple!!!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-24 12:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Ok, misstänker att det är D-linken som screwar upp allt - stöd för appletalk via WAN har den ju inte så det har säkert med detta att göra....

Det borde väl egentligen inte spela någon roll om den har stöd för AppleTalk eller inte, filöverföringarna görs väl via TCP/IP i vilket fall som helst?
En annan fundering, kan man inte aktivera funktionen som heter "programbasstation" eller något liknande på den ena burken?
Som jag har fattat det ska det göra att den ena datorn agerar basstation istället för D-Linken, och då borde man ju slippa mellanhänder...?

1
Bevaka tråden