Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontering av inte helt rätt inbetalning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag har ett enskilt företag sedan september och det har ju börjat klirra i kassan.
Men det händer ibland att mina kunder inte betalar den exakta summan på mina fakturor, det diffar alltså med några ören.

Ibland kanske det diffar med 13 öre för lite, ibland 50 öre för mkt.

Min fråga är då:
När jag konterar, då ska jag beräkna moms på det beloppet min kund har betalat och inte på beloppet jag har fakturerat? Det låter ju mest logiskt.
Typ :
Inbetalt belopp / 1,25 = Arvode till företaget
Resten moms.

Rätt tänkt?

Öresutjämning?

Man brukar boka sådant på öresutjämning 3740. Men det är bättre att du skickar fakturor i hela kronor, dvs öresutjämnar på din sida. Så moms på sådana här småsummor kan du alltså skippa att beräkna och bokföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 22:45

Momsen som ska betalas in är den moms som står på din faktura (minus utgående moms).
Vad kunden betalar är inte viktigt (förutom att man vill ha sina pengar)

Det man redovisar i moms är:

Utgående moms, momsen enligt DIG
Ingående moms, momsen enligt de kvitton/fakturor som du fått.

Du kan med andra ord inte justera momsen beroende på vad du får betalt.

Om du har skrivit 1001 kr och 25 öre i moms, så är det den som ligger till grund för din momsdeklaration. Sen avrundar du när du räknat ihop alla dina utgående fakturor.

Sen som någon skrev, så ska du givetvis skicka fakturor på hela kronor, med öresutjämnad moms till hela kronor.

(Om du inte säljer små saker, där många 24 öre blir en förmögenhet.

Ursprungligen av Tangen:

Momsen som ska betalas in är den moms som står på din faktura (minus utgående moms).
Vad kunden betalar är inte viktigt (förutom att man vill ha sina pengar)

Det man redovisar i moms är:

Utgående moms, momsen enligt DIG
Ingående moms, momsen enligt de kvitton/fakturor som du fått.

Du kan med andra ord inte justera momsen beroende på vad du får betalt.

Om du har skrivit 1001 kr och 25 öre i moms, så är det den som ligger till grund för din momsdeklaration. Sen avrundar du när du räknat ihop alla dina utgående fakturor.

Sen som någon skrev, så ska du givetvis skicka fakturor på hela kronor, med öresutjämnad moms till hela kronor.

(Om du inte säljer små saker, där många 24 öre blir en förmögenhet.

Okej ja det låter logiskt.

Finns det någon metod att använda sig utav för att få hela kronor i totala summan, eller e det bara att plusa på sitt arvode med en krona eller ta bort en krona (experimentera) tills totala summan blir hel?

Ah, du vet kanske inte hur kontot öresutjämning 3740 fungerar? På det kan man kasta in ören i alla möjliga sammanhang, för att få hela kronor.

Säg att du säljer grejer för 110:- och du skall på det lägga på moms 0,25 = 27:50. Totalt skall kunden betala 137:50. Alltså bokar du det så här:

3010 Försäljning 110 kr
2610 Utgående moms 27,50
3740 Öresutjämning 0,50
1510 Kundfordringar 137

Vill du veta mera om hur momsredovisning fungerar så har jag byggt en sida som heter Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem som har guider för hur man bokför moms, skattekontot, inkomster och utgifter.

På samma site finns en fakturamall i Excel som innehåller en öresavrundningsfunktion som ser ut så här i Excel:

=-SUMMA(D23:D24)+HELTAL(SUMMA(D23:D24))

Ursprungligen av Taz_1999:

Ah, du vet kanske inte hur kontot öresutjämning 3740 fungerar? På det kan man kasta in ören i alla möjliga sammanhang, för att få hela kronor.

Säg att du säljer grejer för 110:- och du skall på det lägga på moms 0,25 = 27:50. Totalt skall kunden betala 137:50. Alltså bokar du det så här:

3010 Försäljning 110 kr
2610 Utgående moms 27,50
3740 Öresutjämning 0,50
1510 Kundfordringar 137

Vill du veta mera om hur momsredovisning fungerar så har jag byggt en sida som heter Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem som har guider för hur man bokför moms, skattekontot, inkomster och utgifter.

På samma site finns en fakturamall i Excel som innehåller en öresavrundningsfunktion som ser ut så här i Excel:

=-SUMMA(D23:D24)+HELTAL(SUMMA(D23:D24))

Jag fakturerar enligt kontantmetoden och då ser det väl inte likadant ut?
Jag menar med kundfordringar o så, jag bara konterar när min faktura blir betald, inte när jag skickar fakturan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 11:26

Kan du inte ange din moms själv, dvs avrund momssumman?

om du har 725 per timme och arbetar 5 timmar

Så är det 3625 ex. moms 906,25 kronor

Då blir det:

3625 arvode
906 moms
4531 inkl moms

bara ange vad du vill?

Ursprungligen av Tangen:

Kan du inte ange din moms själv, dvs avrund momssumman?

om du har 725 per timme och arbetar 5 timmar

Så är det 3625 ex. moms 906,25 kronor

Då blir det:

3625 arvode
906 moms
4531 inkl moms

bara ange vad du vill?

Funkar det verkligen så?
Det hade ju varit toppen.
Någon som kan bekräfta?

Om du använder dig av kontantmetoden så har du istället för 1510 kundfordringar kanske tex 1910 Kassa, eller 1920 Plusgiro eller 1940 Bankkonto beroende på hur kunden betalat dig. Eller så kör du med 2010 Eget kapital om din enskilda firma saknar egen kassa, eget plusgiro, eget bankkonto osv. I övrigt ingen skillnad. (Detta beskrivs på min bokföra moms-site).

För att svara på din andra fråga där Tangen tipsar om att du kan avrunda som du vill så stämmer alltså det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 19:42

Du får bara inte avrunda hur som helst - utan du måste avrunda "rätt"

dvs 01-49 öre = 0 kr
50-99 öre = 1 kr

Dvs till skattemyndighetens fördel.

Ursprungligen av Tangen:

Du får bara inte avrunda hur som helst - utan du måste avrunda "rätt"

dvs 01-49 öre = 0 kr
50-99 öre = 1 kr

Dvs till skattemyndighetens fördel.

När du redovisar moms hos Skatteverket ska du inte avrunda beloppen, du ska bara redovisa hela kronor och låta ören falla bort. Dvs ett belopp på 217,85 kr redovisas som 217 kr. Detta enligt Skattebetalningslagen 23 kap §1.

Okej, men om jag förstår rätt så är det lättare att avrunda.

T.ex.
Jag ska fakturera konsultarvode på 1662,50 SEK
Momsen blir: 415,63 SEK

Summa: 2078,13 SEK

Alltså, momsen får jag aldrig avrunda utan det blir summan som jag avrundar istället?
Avrundar ner till 2078 SEK men konterar 415,63 SEK på utgående moms?
Rätt eller fel tänkt?
Om ni rättar mig var snäll och använd samma exempel som jag och tänk på att jag konterar enligt kontantmetoden.

För i min uppfattning så i landet sverige så ska varenda krona momsas på, så om jag skulle avrunda uppåt från t.ex. 2078,55 SEK till 2079 börjar inte skatteverket böla för 45 öre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 21:01

Konsult arvode 1662
moms 416

summa 2078

enkelt är enklast, det är lagligt - om du undrar...

Varför tror du att du inte får avrunda moms? Det är fel.

Tack för era svar.

Jag gör alla mina fakturor i excel.
Om vi ska hålla det riktigt enkelt , summan där av arvode, moms och total summan står presneterade, ta bort att den ska visa två decimaler till noll decimaler så blir det inga ören överhuvudtaget. Löst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 23:10
Ursprungligen av funkyjones:

Löst?

Löst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 09:26

aha, va shysst av Skatten - det visste jag inte.

Schysst!

Tack för hjälpen alla!

1
Bevaka tråden