Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som bytt fläktarna i sin Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Är det någon som bytt sina fläktar till exempelvis Noctua?

Min Mac Pro är i princip helt tyst trots 4 hårddiskar - så varför byta?

För min är inte tyst - fläktarna låter rätt mycket tycker jag

Vilken modell har du? Jag har en Mac Pro 2x2.66Ghz DualCore och den är så tyst att tjejen inte ens märkte att den stod i garderoben som server. Förrän det blev 55 grader varmt där inne. Tyst dock.

2x2.66 GHZ + 4 diskar
Fläktarna snurrar ca;
CPU 511, Exhaust 600, HD/Exp 499 och PowerSupp 679

Tycker att den låter lika mycket oavsett ifall jag nyss startat den eller ifall jag har haft den igång ett par timmar.

Är det inte diskarna som låter då ?

Näe det är fläktarna, raptor disken låter på annat sätt......

500 rpm är inte mycket... Kanske är grafikkortsfläkten som lever om?

Jag har också missljud från en utav de främre fläktarna, detta började efter ett par månader från det att maskinen var ny. Det är nått mekaniskt missljud som "tickar och bubblar lite som en kaffebryggare". Vid felsökning har jag upptäckt att den fläkt som låter inte varvar ner som den ska vid provkörning med smcFanControl: smcFanControl 2.2.2 released

Den tar 5 (!) minuter på sig att varva ner! (http://www.99.se/1592429-post6.html)

Har köpt ett utbytes kit då de två fläktarna i fronten inte kan köpas en och en. Nu har jag inte monterat dessa än då min Mac Pro står i en lite större klädgarderob där detta missljud inte stör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-31 21:08

Det var rätt bra liv på min mac pro ett tag, beslutade mig för att plocka isär den och rengöra. Det var grafikkortet som var igensatt med damm. Orsakade att fläktarna gick överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-02 17:29

Samma här. Min Mac Pro "rusade" hela tiden, och det visade sig bero på damm i grafikkortsfläkten. Vidare, klarar den inte av feta 3D-processer utan att låta som en jetmotor. Vilket känns en smula fånigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-02 17:40

Vad sitter det för stockfläktar i från början, vad har de för spec? luftflöde kontra dB?
Noctua borde ju vara märkbart tystare vid samma luftflöde. Nån som vet?

1
Bevaka tråden