Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös gemensam lagring för 9 MBP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-02 14:17

Hejsan!

Som topic anger behöver jag lösa lagringsmöjlighter via trådlöst lokalt nätverk. Funderar på om TC kan vara något för mig?

Grejen är att jag håller kurser i Photoshop, Gargeband, Logic etc och behöver ha någonstans där eleverna kan lagra sina alster utan att det fyller MBPs hårddisk.

någon som har en bra lösning?

Kan man skapa en filserver med login på TC så att samtliga elever har eget login och utrymme?

// Johan

Rör det sig om så pass mycket data att det inte ryms på den lokala hårddisken skulle jag inte satsa på en Time Capsule, och framförallt överväga om det är nödvändigt att köra trådlöst. Annars kommer det att bli väldigt mycket jobb för en Time Capsule som ska göra något den inte är dimensionerad för. Jag skulle definitivt rekommendera att du tänker om helt och använder en dedikerad filserver och lägger all data på t. ex. RAID-10 med klienterna anslutna över trådbunden Ethernet. Nya Mac Mini Server med en extern disk-array skulle mycket väl kunna fungera.

Däremot inte sagt att du inte kan använda en Time Capsule. Såvitt jag vet kan man dock inte bygga användarkonton på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-02 16:41

Tack för svaret!
Problemet är inte mängden data utan att jag vill att datorerna inte ska vara knutna till vissa elever. Så som det är nu innebär att eleverna måste sitta vid samma datorer som gångerna innan.
Likaså tänker jag att det blir lättare att organisera grupper/skolor emellan om de har egna mappar som bara de kommer åt, men kanske får skippa den iden.

1TB räcker länge och filerna som ska överföras är inte mer än några MB stora, så jag tror att TC hastighet räcker.

Hela iden med att ha det trådlöst är att det ska vara bärbart, då resten av riggen är bärbar så vill inte binda upp det med en massa sladdar.

Sen då det är kommunal verksamhet får det inte kosta så mycket heller tyvärr :(.

// J

1
Bevaka tråden