Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag använda en extern HDD till min MacBook vit?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-02 14:59

Jag undrar om det går att använda WESTERN DIGITAL MY PASSPORT ESSENTIAL SE 1TB USB 2.0 BLACK WESTERN DIGITAL MY PASSPORT ESSENTIAL SE 1TB USB 2.0 BLACK - Specifikationer till min MacBook vit. Alltså angående filsystem och så vidare? Vad måste jag göra?

Klart att du kan använda den.

Men filsystem beror ju på vad du ska använda den till.

1. Ska den bara användas till Mac - eller blandat Mac och PC?

2. Ska du kunna lägga ett operativsystem på den och boota från den - eller ska den bara användas för ren datalagring?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-02 15:17

Snackade med dem där de tar beställningar på Dustin, dde sa nämligen att det gick absolut inte vilket jag tyckte var väldigt konstigt.

Jag ska använda den för lagring. JUst för tillfället har jag allt som jag ska ha på den på en pc så vore fint om man kunde föra över från den och sedan kunna använda den på min mac. Kan ju föra över vi nätverket men tar ju sådan tid.

Vad bör jag tänka och vad ska jag göra? Vilket filsystem ska jag ha den på? Hur och var formaterar jag den till det?

Hade gott!

Förövrigt förbannat trött på support som är så fruktansvärt okunniga!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 15:28
Ursprungligen av cojan:

Snackade med dem där de tar beställningar på Dustin, dde sa nämligen att det gick absolut inte vilket jag tyckte var väldigt konstigt.

Jag ska använda den för lagring. JUst för tillfället har jag allt som jag ska ha på den på en pc så vore fint om man kunde föra över från den och sedan kunna använda den på min mac. Kan ju föra över vi nätverket men tar ju sådan tid.

Vad bör jag tänka och vad ska jag göra? Vilket filsystem ska jag ha den på? Hur och var formaterar jag den till det?

Hade gott!

Förövrigt förbannat trött på support som är så fruktansvärt okunniga!

Självklart går det bra att använda den med en mac. Nåt serial ata-uttag finns inte men du kan ju använda USB.

Problemet kommer med filsystemet. Om du bara ska ha den till macen så är det HFS+ som gäller. Om du vill föra över filer mellan PC och mac är du tyvärr hänvisad till FAT32. Jag skriver tyvärr då FAT32 är ett rätt gammalt filsystem som bara stöder filer på upp til 4GB samt saknar stöd för behörigheter. Formaterar och partitionerar disken gör du i vilket fall med "skivverrktyg" som ligger i mappen verktygsprogram.

Ursprungligen av rhesus:

...Om du vill föra över filer mellan PC och mac är du tyvärr hänvisad till FAT32....

Nja, det finns ju faktiskt program för Mac som gör att man kan både läsa och skriva till NTFS-diskar.

Men utan ett sådant program så är man hänvisad till FAT32.

De menade kanske att den inbyggda programvaran (för bl.a lösenordsskydd) som finns på disken inte går att använda på Mac. Så då hade de ju rätt...

Men jag ska kanske inte lova för mycket. Det kan kanske vara så att den här inbyggda programvaran på något sätt hindrar en från att använda disken i en Mac. Men jag tvivlar på att det är så - jag tror att den funkar på en Mac.

Och angående filsystem:
FAT32 - Kan inte installera OSX. Klarar inte filer som är större än 4 GB
NTFS - Kan inte installera OSX. Macen kan läsa från disken, men för att kunna skriva krävs tilläggsprogram.
HFS+ - Kan installera OSX. Men kan inte läsas eller skrivas i PC utan tilläggsprogram.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-02 15:35

Men så om jag sätter in den och formaterar till HFS+ och sedan använder en annan extern HDD med NTFS-system så kan jag föra över från pc-datorn till den med NTFS och sedan koppla in den i mac:en, därefter kompiera all data från den externa med NTFS till min HFS+?

Så kan de ha sagt men eftersom jaag frågade, uppreade gånger, så du menar alltså att det inte går att använda till mac. Då sa de nej. Och jag gillar inte supportsnubbar, inte ofta de hjälper till. Det är alltid via forum all bra information ges. Hurra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 15:47
Ursprungligen av cojan:

Men så om jag sätter in den och formaterar till HFS+ och sedan använder en annan extern HDD med NTFS-system så kan jag föra över från pc-datorn till den med NTFS och sedan koppla in den i mac:en, därefter kompiera all data från den externa med NTFS till min HFS+?

Det går bra. Macen kan som sagt läsa, men ej skriva, NTFS.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-02 18:11

Okej, tack så mycket! Nu gick jag in på Applestore och titta lite. Någon somhar några erfarenheter från Time Capsule? Kan det vara bättre att köra en sådan i någon mening?

Ursprungligen av cojan:

Kan det vara bättre att köra en sådan i någon mening?

Det är ju två helt olika saker... Det ena är en extern hårddisk. Det andra är en router med wifi, och med inbyggd hårddisk.

Så, ja, i någon mening är det säkert bättre.

Behöver du både en router och extern lagring, så är det en mycket bra produkt.

Men om vi ska flyga mellan produktkategorierna på det här sättet, så kan vi hålla på och diskutera olika typer av produkter hur länge som helst.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-02 18:37

Jo, sant, alltid härligt med beslutångest.

1
Bevaka tråden