Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Music Store för Europa

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt brittiska Macworld är Apple på väg att börja samtal för att få igång sin betaltjänst för musik även i Europa.

Tydligen kommer de först prioritera de länder som har högst internetpenetration (Sverige?).

Ciryon

Ser fram emot det. Att få en större marknad innan windows också fr tillgång till tjänsten kan vara posetivt för mac.

Äsch. Om jag ska vara ärlig så tror jag dom hoppar över Sverige. Storbritannien, Frankrike och Tyskland är nog dom högst prioriterade. Flest folk, mer cash.

Man kan ju alltid hoppas att någon EU-grej gör att det funkar i hela EU så snart det funkar i ett EU-land.

Är Apple på väg att börja samtala?!?!?!

Men för f#n, det skulle man ha gjort för 1 år sedan.....Om detta blir ytterliggare något som apple laggar efter med så blir jag riktigt sur! Det skulle också vara trevligt att beställa en inbunden bok av sina bilder via iPhoto!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 08:33

Jag tror att Apple är på väg att göra ett misstag.
I presentationen av itunes Musci Store snackade Jobs om att de (Apple) pga vissa patent inte trodde att det skulle komma någon konkurrent på lång tid/överhuvudtaget som var så smidigt uppbyggt.

Visst, men är det någonting som är helt klart så är det att den stora delen människor först tittar på pris och tillgänglighet. Ganska naturligt.

Om jag hade styrt Apple hade jag sett till att en världslansering och iTunes for Windows låg i sen betatestning just nu.

Tar det för lång tid så kommer något företag som tar greppet om Music Stores marknad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 08:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Äsch. Om jag ska vara ärlig så tror jag dom hoppar över Sverige. Storbritannien, Frankrike och Tyskland är nog dom högst prioriterade. Flest folk, mer cash.

Fast hur mycket extra skull det ta att se till att det fungerar i Sverige om det fungerar i England? Lite svensk text i en svensk del a Music Store.
Om man sedan kommer att kunna ladda ned Håkan Hellström direkt återstår att se...

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Jag tror att Apple är på väg att göra ett misstag.
I presentationen av itunes Musci Store snackade Jobs om att de (Apple) pga vissa patent inte trodde att det skulle komma någon konkurrent på lång tid/överhuvudtaget som var så smidigt uppbyggt.

Visst, men är det någonting som är helt klart så är det att den stora delen människor först tittar på pris och tillgänglighet. Ganska naturligt.

Om jag hade styrt Apple hade jag sett till att en världslansering och iTunes for Windows låg i sen betatestning just nu.

Tar det för lång tid så kommer något företag som tar greppet om Music Stores marknad.

Hmm detta kan jag inte minnas att Steve Jobs sa. Att ta patent på en så pass bred grej tror jag inte ens är möjligt. Det ända jag hörde var att jobs sa att de har patent på "Auto-sync" till iPoden och att där inte kommer att komma något liknande på överskådlig framtid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av cube_owner
Hmm detta kan jag inte minnas att Steve Jobs sa. Att ta patent på en så pass bred grej tror jag inte ens är möjligt. Det ända jag hörde var att jobs sa att de har patent på "Auto-sync" till iPoden och att där inte kommer att komma något liknande på överskådlig framtid...

Så var det. Fick man för att vara uppe så tidigt på morgonen.

Pirre hittade ryktet på Macnyt.dk 24 timmar före dig, Ciryon...

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22819

Angående Music Store (M$?) hehe.. i Europa.. undrar vad priset kommer att räknas i.. Euro el kommer det automatiskt o stå rätt lands valuta?

Smidigt med Euro..

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 11:05

du e klockren fleno!!

internetpenetration Damned be my dirty mind.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-12 14:00

Jag tror att priset för en låt här i Sverige kommer att hamna runt 10 spänn + moms (så klart).
- Om man jämför priser för Apples datorer i USA och Sverige då hamnar vi nog där. Någon realistisk omräkning av dollarkursen kan man inte räkna med, det vet vi.:)

Om priset landar på 10 plus moms, dvs 12-13 kronor, kommer inte tjänsten bli någon större succé i Sverige tror jag.

Det är stor skillnad på 8 kronor och 13. Räknat på ett helt album blir det ca 60 kr (vid 12 låtar). Jag är beredd att betala 8 kronor per låt, däremot inte 13 och "bara" få ladda hem skivan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-12 15:36

De priser är klart för höga men verkligheten har lärt oss att den sk marknaden brukar avrunda alla priser uppåt och lägga till den älskade av alla momsen.
Vi vet ju att en Apple dator kostar i USA inklusive moms (VAT) mindre än vad den kostar här exklusive moms. Är det någon som protesterar? Är det någon som vägrar köpa här? Är de många?
Om jag hade ändå fel...

  • Medlem
  • 2003-05-12 15:39

Hoppas verkligen att priset hamnar på 10 eller under annars tror jag med att den stora succen uteblir...svenskar är vana att stjäla på nätet...

En grundförutsättning i en marknadsekonomi är att prissättningen är fri. Säljarna får begära vilka priser dom vill, och vi konsumenter har alla rätt i världen att inte köpa. Det tillhör också till "rackarspelet" att säljarna försöker argumentera för att försäljningspriset är rimligt. Men, sanningen är att prissättning inte är en exakt vetenskap som går ut på att räkna ut ett rättvist pris. Säljarna försöker maxa. Köparna minimera. Så möts vi nånstans på vägen.

Om det skulle löna sig för Apple att sälja musik här i Sverige/Europa mycket dyrare än i USA så skulle dom göra det.

Rent historisk har väl Apples priser i Sverige hamnat nånstans 10% dyrare än i USA. Momsen borträknad. Den prisskillnaden är säkert lagom för att maximera Apples vinst. Skulle den vara större skulle flera importera. Apple har alltid försökt förklara det med låtsasrationella skäl. Men, sanningen är att dom kan, och då gör dom det.

Vill man som konsument sänka priset tror jag det är 1000 ggr mer effektivt att vägra att köpa, istället för att köpa+gnälla.

För att citera Anders Nunstedt i en expressen krönika idag:

Citat:

Apropå revolutioner - Apples itunes music store, Internet-affären som jag skrev om förra måndagen krängde över en miljon mp3-låtar under startveckan. Succén kunde knappast varit större.

MP3 ?!?

Jag tror också att Apple kan nå flera kunder om dom har mycket mera musik. Jag hjälpte min morbror att rippa hans CD-arkiv i vintras. Det resulterade i 30 000 låtar. Apple har ungefär 7 ggr så mycket musik. Det är inte mycket alls. Apple skulle kunna nå fler kunder som i vanliga fall hämtade låtar via p2p bara genom att erbjuda obskyr musik.

Hursomhelst så hoppas /tror jag att Apple kommer att lyckas med sin Music Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 17:20

Apple har idag lagt till artister till sin Itunes Music Store.

Fischerspooner, Ms Dynamite, Da Brat, Cold, Yeah Yeah Yeahs, Sixpence None the Richer, Lizz Wright and Michelle Branch. Apple has also added music from Staind, unloco, Alanis Morrisette, The Doors, Paul Oakenfold, Elvis, and J.J. Cale.

Kul men tycker nog att Apple lägger till musik för långsamt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-13 18:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Apple har idag lagt till artister till sin Itunes Music Store.

Fischerspooner, Ms Dynamite, Da Brat, Cold, Yeah Yeah Yeahs, Sixpence None the Richer, Lizz Wright and Michelle Branch. Apple has also added music from Staind, unloco, Alanis Morrisette, The Doors, Paul Oakenfold, Elvis, and J.J. Cale.

Kul men tycker nog att Apple lägger till musik för långsamt.

Spelar det någon roll för oss här i Europa som kan bara "titta" på utbudet?
Är det någon som bryr sig så länge? Inte jag i allafall.
Den dagen de öppnar butiken för oss. Ja, kanske.

The Doors!!!

Yihhhaaa!!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 21:32

Kravet för att handla i Music Store är ju att man har en amerikansk adress på ett kontokort. På MacSlash hittade jag följande notis:
------------------
Kriegman writes "I've worked out a way for international Apple users to use the iTunes music store. You need to purchase a "disposable" MasterCard from Webcertificate. (Yes you will need to use another card to buy it and it costs more then the value you get; in my case a $20.00 value cost $22.95) Now you send the certificate to yourself, and put in all the information but use a US address. In my case I used: Homer Simpson 123 Fake St. Grand Rapids, MI. 49506 --(NOTE: Use a real city and correct Zip Code! Some places check that). The name, address, and phone number however can be bogus. Once that is all in, log in again and get your USA billing address Credit Card! SIDE NOTE: Make sure you keep all the information you input handy, since you will need it at the Apple Store! "
-------------------
Adressen är https://www.webcertificate.com

Vem vill/vågar vara först att prova?

/U

1
Bevaka tråden