Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defekt laddare till MBP?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-31 00:22

Hej,

Min laddare till min mbp (nyköpt feb 08) fick hux flux för sig att sluta fungera. Den satt i datorn - laddade som vanligt - när jag plötsligt upptäckte att den gröna indikatorn var släkt och att batteriet inte laddade.

Jag testade laddaren i flera uttag, utan framgång. Lyckligtvis hade jag sedan tidigare köpt en reservladdare, så livet är ju inte förstört.

Men; är detta ett vanligt problem? Ska inte en laddare (utan defekter) från apple hålla längre än ett och ett halvt år? Har jag haft otur eller är detta ett välkänt problem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-31 01:31

Hade samma problem med min Powerbook som jag köpte 2005, laddaren höll i 2 år tror jag i alla fall, men den dog också. Sura 800 spänn tyckte jag eftersom det är ungefär det sista man förväntar sig skulle gå sönder.
Prissättningen kan man inte heller jubla för. Den kan jämföras med vad man annars kan få för hårdvara i samma prisläge - t.ex. en Apple mus kostar mindre, det går att skaffa en fin extern HD på 500 GB m.m

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-31 01:50

Jag köpte också min mbp i feb 08. Har haft problem med laddaren i snart ett år, visste inte att det var ett fel innan jag testade en väns laddare.

När man ansluter laddaren till så kan datorn gå på nätström utan att datorn laddas trots att batteriet är näst intill urladdat.

Det är segt som du säger, laddaren är inget man tror ska gå sönder innan datorn.

  • Medlem
  • 2009-10-31 11:30

Gustavb, testade du att reklamera? Det är jag lite sugen på - det finns inte tillstymmelse till yttre skada på laddaren, utan den bara dog (medan den satt i till och med).

Borde ju egentligen gå. Ska testa på måndag.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-31 16:08

Jag har inte testat reklamation, men jag ska göra det. Vad kan man förlora? Uppdatera gärna hur det går med reklamationen!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-31 16:49

Jag var med om precis samma sak för en månad sedan. Jag köpte min MBP våren 2006. Det fanns då ett gäng laddare som hade ett känt problem och som dom bytte ut. Dom frågade efter serienumret på laddaren och kom fram till att den inte var berörd av detta problem.
Jag fick knalla till MediaMarkt och köpa en ny laddare för 900:-. Surt? Javisst!

Det är endast att kolla på laddaren så ser man ju hur enkelt den kan gå sönder. Vek kabel och små kontakter. Att den är nätt och smidig har även sina nackdelar.

  • Medlem
  • 2009-11-01 11:11
Ursprungligen av 2mkr:

Jag var med om precis samma sak för en månad sedan. Jag köpte min MBP våren 2006. Det fanns då ett gäng laddare som hade ett känt problem och som dom bytte ut. Dom frågade efter serienumret på laddaren och kom fram till att den inte var berörd av detta problem.
Jag fick knalla till MediaMarkt och köpa en ny laddare för 900:-. Surt? Javisst!

Det är endast att kolla på laddaren så ser man ju hur enkelt den kan gå sönder. Vek kabel och små kontakter. Att den är nätt och smidig har även sina nackdelar.

Riktigt surt. Var du precis över gränsen för tre år sedan? En reklamation är ju inte direkt beroende av en serie serienummer. Men av någon anledning föreställer jag mig att Apple inte kommer vara helt tillmötesgående i mitt ärende. Vi får väl se.

Jag testar att reklamera på måndag, håller er uppdaterade.

1
Bevaka tråden