Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Rugged 200GB - överföringsproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en fil på ca minst 6 GB, ibland över 10 GB. det är en film. en hel fil.
Lacie Rugged tar inte emot när jag vill överföra till extern hårddisken och det är VÄLDIGT irriterad. den klarar bara 1 eller kanske 2 GB fil per gången men inte hela 10 GB.

Någon som vet vilken extern hårddisk som klarar stora fil överförning som är hela?

Är det fel på extern hårddisken kanske?

tacksam för hjälp.

/J

Är den formaterade i HFS+ (mac) eller FAT32 ("MS DOS")? Det sistnämnda klarar inte filer över 4GB.

USB2 eller Firewire? USB2 är ökänt för svajigt beteende när inte krämen räcker till (bussmatning). Prova med extern strömadapter. FW är _mycket_ mer pålitligt.

Håller med Johan, kan USB strula så gör det det.
Belastningen i ren ström blir helt enkelt för hög. Ibland varnar datorn, ibland ligger den på gränsen...

Har driven en FW-kontakt så skaffa en FW-kabel till Macen.
Går mycket snabbare för det första, säkrare för det andra och för det tredje kräver det inte så mkt av datorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 19:20

Sanning med modifikation det där med att Firewire 400 är snabbare än USB. Det beror helt på vilket och hastigheten på USB-chip Apple valt att sätta i datorn. I de senaste Maccarna går USB riktigt snabbt. Upplever inte att USB krånglar och avbryter överföringarna mer än Firewire, på Mac i sådant fall. Tror problemet ligger på annat ställe.

Firewire har ett par andra fördelar över USB och FW800 är snabbare men det är ju en annan diskussion.

Ursprungligen av acke:

Sanning med modifikation det där med att Firewire 400 är snabbare än USB. Det beror helt på vilket och hastigheten på USB-chip Apple valt att sätta i datorn. I de senaste Maccarna går USB riktigt snabbt. Upplever inte att USB krånglar och avbryter överföringarna mer än Firewire, på Mac i sådant fall. Tror problemet ligger på annat ställe.

Firewire har ett par andra fördelar över USB och FW800 är snabbare men det är ju en annan diskussion.

Acke, FW sköts via MMU'n direkt, CPU är väldigt lite inbalndad.
USB, CPU hanterar allt, starta fem överföringar samtidigt och se.... hela din dator går som i sirap. Summarum: USB är bajs, FW är the real shit.

Den är nog formaterad i MS-DOS (FAT) och jag fick ett meddelande när jag skulle flytta filen på ca 10 GB till rugged: "Åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod. (felkod 0)"

Jag använde Firewire 400 men har även 800 i extern.

Finns flera olika "Mac OS Extended" att välja på när man ska formatera.

Mac OS Extended (journalförd)
Mac OS Extended
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd)
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig)

Vilken av dom?

Vill att de ska också fungera i PCn..

/J

Ursprungligen av jojosurf:

Den är nog formaterad i MS-DOS (FAT) och jag fick ett meddelande när jag skulle flytta filen på ca 10 GB till rugged: "Åtgärden kunde inte fullföljas eftersom ett oväntat fel uppstod. (felkod 0)"

Jag använde Firewire 400 men har även 800 i extern.

Finns flera olika "Mac OS Extended" att välja på när man ska formatera.

Mac OS Extended (journalförd)
Mac OS Extended
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd)
Mac OS Extended (skiftlägeskänslig)

Vilken av dom?

Vill att de ska också fungera i PCn..

/J

Välj den första, Mac OS Extended (jounalförd)

Läs lite här:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/272112-ska-anvaenda-hfs-fat32.html

PC'n kan du glömma om du inte vill installera ngt i den som gör att den kan läsa Mac-formatterade volymer.

problem B: Du formatterar driven i NTFS (Microsofts efterföljare till FAT32). Nu kan Macen LÄSA men inte skriva till driven... om man inte installerar program i macen...

Så hur du än vänder dig så har du röva bak

Alternativ som kan funka; partitionera upp driven i en 100GB partition och en med resten (två totalt)

Formattera den stora i HFS? Journalfört, Gärna med GUID satt.
Den lilla i FAT32. Då har du en enhet att flytta grejer med.

Ursprungligen av Goflorp:

Välj den första, Mac OS Extended (jounalförd)

Läs lite här:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/272112-ska-anvaenda-hfs-fat32.html

PC'n kan du glömma om du inte vill installera ngt i den som gör att den kan läsa Mac-formatterade volymer.

problem B: Du formatterar driven i NTFS (Microsofts efterföljare till FAT32). Nu kan Macen LÄSA men inte skriva till driven... om man inte installerar program i macen...

Så hur du än vänder dig så har du röva bak

Alternativ som kan funka; partitionera upp driven i en 100GB partition och en med resten (två totalt)

Formattera den stora i HFS? Journalfört, Gärna med GUID satt.
Den lilla i FAT32. Då har du en enhet att flytta grejer med.

Tack ska du ha och även ni andra!
Nu är jag nöjd med lösningen. jag partitionerade disken.

/J

Föra över stora mängder data mellan två USB-pinnar kopplade till samma burk = tvärstopp och badboll förr eller senare (oftast förr).

Föra över stora mängder data mellan två FW-diskar kopplade till samma burk (må det vara en lowly iBook G4) = nemas problemas...

Så är det för oss stackare med PPC-maskiner åtminstone.

Skönt när det löser sig.

1
Bevaka tråden