Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SATA och SATA2 i MBP.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-29 17:48

Har sökt lite i forumet men inte hittat ett rakt svar på min fråga..

Bytte hdd i mbp´n till en seagate momentus 500GB 7200.4 16mb SATA2.. innan satt där en originaldisk på 5400..

När jag kollar i sys infon står det: Hastighet 1,5 Gigabit...

Ska det här stämma? Ska det inte vara 3gigabit?

Skriv/läs hastigheten är 82,1/91,2 MB/s mätte tyvärr inte den gamla. det åångrar jag nu..

Känns som det inte går så fort som det skulle kunna...

Om du inte har en av de senaste MBP:na så får du nöja dig med 1,5 GBit tyvärr. Apple har valt att inte enejbla full fart modellerna före unibody. Varför vete gudarna, för det är samma hårdvara som används. Men det skulle nog inte göra någon skillnad ändå för dig, det är först med SSD:er som läs- och skrivhastigheter verkligen når över 1,5 GBit/s.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-29 19:01

*#ßΩ†...†..

ok. elände..

Det är ändå själva hårddisken som är flaskhalsen, och inte bussen. Spelar ingen roll om du har 1,5 eller 3 Gbps i SATA-bussen. Hårddisken levererar ändå klart mindre än 1,5 Gbps.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-29 20:42

skumt..det står 3 Gb/s.. ljuger dom?

Ursprungligen av Urdus:

skumt..det står 3 Gb/s.. ljuger dom?

Var står det? Vem ljuger?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-30 01:31

Det står på produktsidan att disken ska leverera 3..

Momentus 7200.4 Laptop Hard Drives | Seagate

om nu disken är flaskhals, så skriver de fel ju.. eller är jag helt ute i det blå?

Där står bara att den använder SATA2 3.0 Gbps interface. Det betyder inte att den kan leverera data i den hastigheten.

Fysiska begränsningar i själva hårddisken gör att den aldrig kommer upp i bussens/interfacets teoretiska maxhastighet.

Som tidigare nämnts i tråden: Om man har en bra SSD-disk så kanske man kan komma upp i hastigheter som kanske närmar sig SATA (1.5 Gbps), men det finns ingen hårddisk som kan leverera 3.0 Gbps. Har man däremot flera diskar tillsammans i en RAID, så är det en helt annan sak - då kan man få ut högre hastigheter.

Men teoretisk maxhastighet, och verklig throughput, är inte samma sak. Det gäller både hårddiskar, trådlösa nätverk, och en massa andra saker.

Och, för att vara tydlig, det är inte diskens SATA-interface som är strypt, utan datorns. Att sen disken ändå inte kan leverera data i den takt gränssnittet tillåter är en helt annan 5:a.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-30 11:22

aha.. nu är jag med.

1
Bevaka tråden