Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook startar inte längre?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-26 11:02

Hej!

Har sökt och letat i forumen ang. mitt dilemma men har inte funnit något matnyttigt.. Finns mitt problem redan beskrivet är ni mer än välkomna att länka!

Jag fick igång min powerbook efter 1års vila och allt var frid och fröjd! Gjorde uppdateringarna enligt listan och startade om en gång. Fler uppdateringar hade nu blivit tillgängliga och jag installerade dessa också. Startade om datorn än en gång och den startade upp normalt.

Problem; När jag dagen efter skulle starta upp den igen så startar den inte? Först kommer en grå skärm upp i 10sek och sedan blir det en blå skärm (bakgrundsbilden) men sen händer inget mer.. Har provat med alla dessa knappkombinationer som alt+cmd+r+p eller vad det nu var..? Plinget ljuder som vanligt vid uppstart men jag får aldrig se äpplet med "solen" som snurrar runt den!

Har tyvärr inga skivor så jag kan inte hjälpstarta den heller! Jag har även en nyare MBP, kan man med hjälp av den ladda hem något och bränna på skiva som jag sen kan boota min powerbook med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-26 21:58

Vilken Powerbook-modell?
Vilken OS-version har den nu?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-27 08:08
Ursprungligen av IngoX:

Vilken Powerbook-modell?
Vilken OS-version har den nu?

Modell
Powerbook G4 500

OS-version: Inte helt säker, har för mig att den var 10.4.8 eller nåt i den stilen innan uppdateringarna.. Inte uppdaterad på 1 år som sagt så jag kollade inte så noga på vilken version den hade innan jag uppdaterade!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-28 12:42

Då hivar jag skräpet i containern med andra ord!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 20:07

Det kan hända den går att få igång men du behöver felsöka och första steget är att ha tillgång till en installations-skiva att starta ifrån, köra Skivverktyg för att kolla hårdisken etc. Antingen återställningsskivorna som följde med den modellen eller en vanlig köpe-skiva. Tyvärr finns ingen alternativ start/reparations skiva att ladda ner (lagligt).

PB G4 500 levererades väl med gamla MacOS 9, men den kan köra upp till OS 10.4 (=Tiger, uppdateringarna går väl sedan upp till 10.4.11) Tigern är nog det optimala operativet, snabbare än 10.3 =Jaguar om du nu skulle få tag på det. Men du behöver minst 512 Mb internminne för att köra den användbart som skriv och surf dator, helst 1 gig men det kan bli dyrt att upgradera gamla minnen.

Om du inte redan har gett upp, sätt ut en efterlysning på äldre OS-skiva under köpes!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-29 16:30

Hittade lite skivor på jobbet märkta med "OS 10.4.9"

Kan dom funka tror ni, misstänker att dom följde med våra MBP från nåt år tillbaka..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-29 20:18

Om det är jämngråa skivor med ett modellnamn på så ar det återställningskivor som antagligen bara funkar på den modellen. Se exempel bild 1.
När 10.4.9 kom ut såldes bara intel-macar.

Om det är en skiva med ett stort X på så är det en köpe-skiva som antagligen borde funka både på PPC och intel. Ex bild 2 o 3.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-30 10:14

Jo, den jag har var det ett kryss på!

Testade igår kväll och jag fick igång den, laddade över allt viktigt till jobbdatorn för eventuella framtida krascher..Så nu känner jag mig lugn!

Tack för all hjälp Ingo!

1
Bevaka tråden