Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okänd användare på min dator?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 00:10

Jag har två datorer (den ena med Jaguar och den andra med Tiger OS ihopkopplade via ett trådlöst nätverk. Idag har jag haft problem med att flytta filer från datorn med Jaguar till den med Tiger, omvänt har det funkat. Jag har också haft problem med att ansluta till internet och mail från datorn med Jaguar.

När jag började undersöka saken hittade jag en okänd användare + workgroup i mitt nätverk (se skärmdump). Dessa försvinner när jag kopplar bort det trådlösa nätverket, men dyker upp rätt snart igen när jag ansluter det. Brandväggarna är påslagna i båda datorerna.

I datorn med Tiger finns i mappen "nätverk" finns ett alias som heter Library (se nästa skärmdump) som jag inte kan ta bort - "har inte behörighet" trots att jag har loggat in som administratör. Det här problemet kanske inte alls hör ihop med det första.

Är det någon som vet varför det första problemet finns? Intrång? Och hur gör jag för att ta bort ett alias fast jag inte har behörighet?

Kan det vara så att du har en gammal användare (ev. inaktiv) på någon av dina datorer som har haft en mapp med delade filer?

Kan du inte logga in som root användare skapa en ny användare (med administratörsbehörighet) och ta bort denna användare isf? (eller mapp?)

Har aldrig jobbat med Jaguar eller Tiger, är rätt ny på Mac men de problem som du beskriver låter väldigt likt de jag fick då jag bytte namn på hem-mappen (huset) i OSX - leopard.
Det jag börjat beskriva ovan är ett sätt att fixa detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 09:22

Jag har bara två andra användare som jag har lagt upp för flera år sedan på mina datorer. Jag har haft datorerna sedan dom var nya och har inte några gamla inaktiva användare. När jag öppnade mappen "TUTURUTUTU" fanns en serversymbol i den som heter "Nina PC".

Tyvärr är jag inte en tillräckligt avancerad användare för att aktivera root-användare. Hoppas att det finns något annat sätt att fixa detta.

Hej, prova att byta krypteringsnyckel till det trådlösa nätverket, jag antar att workgroupen och Ninas PC kommer att försvinna då. Ta och slumpa fram tecken så ska risken att någon gör intrång igen vara ganska liten.
Ditt andra problem lämnar jag till andra att lösa ..!
Lycka till!

Vad har du för uppkoppling hemma?
Ethernet eller vdsl från B2?
Kanske ser du bara andra medlemmar på er förenings LAN?

När jag ett tag hade B2s vdsl så såg jag massor med andra maskiner, skrivare etc.
vdsl är ju 'long range ethernet' och alla vi satta på samma 'LAN' och nätet var inte strypt tillräckligt hårt. Man såg alltså andra mellan portarna i switchen istället för bara på samma port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 13:12

Tack för bra tips. Jag ska testa att byta krypteringsnyckel till det trådlösa nätverket, men vet inte hur man gör det. Jag använder D-Link DI-524 och provade att köra installationsguiden på "http://192.168.0.1" men hittade inte något ställe där jag kunde ändra krypteringsnyckeln. Gör man detta någon annanstans?

Jag har Ethernet-uppkoppling och ser alltid andra användares datorer om jag klickar på Airportsymbolen i menyraden, men har inte tidigare sett någon okänd användare på datorn när jag klickar på "Nätverk".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-30 14:25
Ursprungligen av Ellan:

Jag har Ethernet-uppkoppling och ser alltid andra användares datorer om jag klickar på Airportsymbolen i menyraden, men har inte tidigare sett någon okänd användare på datorn när jag klickar på "Nätverk".

bara för att reda ut några begrepp:

Det du ser i Airportmenyn är alla tillgängliga trådlösa nätverk, dvs din d-link-router och dina grannars routrar. Det är inga "datorer".

När du klickar på nätverk på din dator ser du vilka datorer eller Windows arbetsgrupper som finns på det lokala nätverket, mao är det inte några användare på just din dator.

Senast redigerat 2009-10-30 14:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-30 14:41

Är ditt trådlösa nätverk öppet, kan du ha någon som mer eller mindre medvetet, snyltar på din uppkoppling. Att sätta på ett lösenord (WAP- eller WEP-nyckel), skall du kunna göra det från "http://192.168.0.1" (om det är adressen till din router). Sök efter "WEP encryption", "wireless settings" eller liknande på den sidan. Jag antar att du har satt ett adminlösenord till din router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-30 14:45

Det trilskande Library-aliaset: Har du testat att köra skivverktyg och reparera behörigheterna på din hårddisk? Starta sedan om. Finns aliaset kvar, och är den fortfarande oraderbar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 17:56

Tack för hjälpen och för att du reder ut terminologin åt mig. Jag har nu lyckats sätta ett lösenord (WEP-nyckel) på routern och hoppas att det hjälper. Tack också för tipset om att köra skivverktyg. Ska testa det.

Ursprungligen av Ellan:

Tack för hjälpen och för att du reder ut terminologin åt mig. Jag har nu lyckats sätta ett lösenord (WEP-nyckel) på routern och hoppas att det hjälper. Tack också för tipset om att köra skivverktyg. Ska testa det.

Wep är en rätt låg standard för säkerhet.

Kan du hitta ngt tuffare i manualen? WPA-PSK eller ngt sånt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 13:51

Jag läst på lite om säkerhet (vilket jag så klart borde ha gjort mycket tidigare) och satt ett lösenord med WPA-PSK nu. Redan när jag satte WEP-nyckeln försvann den okända användaren och workgroup från mitt nätverk. Tack för alla goda råd!

1
Bevaka tråden