Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-fildelning i ett stort intranätverk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-10-28 09:56

Hej,

Jag har ett 20-tal macar i ett större intranätverk och där fildelning är påslaget på varje mac. Men varje gång man ska komma åt varandras macar så skapar det stor frustration bland macanvändarna, då de försöker hitta 1 mac bland 12.624 datorer (99% PC). För det första så är macanvändarna i undertal (20 mot 12604 PC), för det andra så tar det hur lång tid som helst att lista upp alla datorerna (se skärmdumpen här under!).

Hur gör man så att man slipper se alla PC:na i sidebaren? Går det att enbart se macarna?

Trycker man på "All..." (kör engelskt Snow Leopard!) så listar den upp alla 12.624 datorer i hela nätverket och då får man leta sig fram till macen man vill komma åt - jäkla störigt!

Finns där inget smidigare sätt att fildela macar i ett stort internt nätverk?

/J

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 10:40

Stæng av lokal fildelning på såvæl PC som Mac så slipper du se allt i sidebaren, på ett føretag kør man væll med filserver?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-10-28 13:28

Tack för svaren, men nu var det egentligen inte det som var frågan.

Vad jag undrar är kan man på något enkelt sätt endast se de fildelade macarna i sidebaren och slippa se alla PC. Jag känner inte för att springa runt och stänga av fildelningen på varje PC, vi pratar om drygt 12000 st!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-28 16:59

Hej, nej jag vet, jag var lite elak

Testa att googla på com.apple.sidebarlists alt. com.apple.sidebarlist och se på svaren som dyker upp, kanske du kan använda något därifrån?

Jag gissar att anledningen till att du ser all pc:na din side bar är dels för att de fildelning påslagen (default) och eller att ni har ett Windows AD som fortfarande och default slutar på ad.local. Men nu var du ju inte intresserad anledningen.

Kanske kan du använda gpo på windows maskinerna för att slå av fildelningen på dessa om du inte anledning att använda denna?

Finner du ett svar på din fråga så posta det gärna här, det hade varit intressant.

Vänligen,
Linus

Jag tror att lösningen på problemet är att flytta alla macar till ett annat sub nätverk, då kan routern filtrera bort PCns fildelning. Vet ej om det också går att göra så med VLAN?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-10-29 12:45
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att lösningen på problemet är att flytta alla macar till ett annat sub nätverk, då kan routern filtrera bort PCns fildelning. Vet ej om det också går att göra så med VLAN?

Tyvärr så råder jag inte över hur nätverket får se ut inom organisationen. Det hade annars varit en lösning!

Jag önskade att man kunde stänga av det i OS X, så att man slapp se alla PC:na, men man kan nog inte blunda för verkligheten

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-10-29 12:42
Ursprungligen av Lm:

Hej, nej jag vet, jag var lite elak

Testa att googla på com.apple.sidebarlists alt. com.apple.sidebarlist och se på svaren som dyker upp, kanske du kan använda något därifrån?

Jag gissar att anledningen till att du ser all pc:na din side bar är dels för att de fildelning påslagen (default) och eller att ni har ett Windows AD som fortfarande och default slutar på ad.local. Men nu var du ju inte intresserad anledningen.

Kanske kan du använda gpo på windows maskinerna för att slå av fildelningen på dessa om du inte anledning att använda denna?

Finner du ett svar på din fråga så posta det gärna här, det hade varit intressant.

Vänligen,
Linus

Hej Linus!

Det är lugnt - man är väl härdad!

Tack för tipsen, jag får se om jag hittar något på google. Du har säkert rätt ang. Win AD. Sitter in en större organisation där jag varken kan påverka PC:na eller nätverket - tyvärr!

Jag letar vidare och postar svar här om jag lyckas hitta något!

1
Bevaka tråden