Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoneanpassad bilstereo?!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som sitter på info om sådana?
Är fortfarande den bästa lösningen att ha en stereo med AUX-ingång?

Finns det några klockrena bluetooth-lösningar?
Har sökt runt och bara hittat trådar detta tas upp i strövis.

Några förlag och idéer?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-28 18:55

Om du inte sett den redan, här har du en hel tråd om det. What car stereo is perfect for iPhone? - Mac Forums

Tack kollar in den!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-28 22:07
Ursprungligen av theplague:

Är det någon som sitter på info om sådana?
Är fortfarande den bästa lösningen att ha en stereo med AUX-ingång?

Finns det några klockrena bluetooth-lösningar?
Har sökt runt och bara hittat trådar detta tas upp i strövis.

Några förlag och idéer?

Parrot RKi8400

Ursprungligen av kenjon:

Parrot RKi8400

Ah, aningen över min prisklass måste jag erkänna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 22:23
Ursprungligen av kenjon:

Parrot RKi8400

Måste nog säga att det där var den absolut sämsta lösningen jag någonsin har sett. Att man måste låsa in telefonen bakom stereon varje gång är ju rent ut sagt löjligt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-29 09:02
Ursprungligen av atomlab:

Måste nog säga att det där var den absolut sämsta lösningen jag någonsin har sett. Att man måste låsa in telefonen bakom stereon varje gång är ju rent ut sagt löjligt!

Det måste man inte alls!!! Den kör via BlueTooth, dockkontakt, eller USBminne, SDkort...
Så den har "allt".

Själv så kör jag med en Pioneer stereo och iPod adaptern CD-IB100 och det funkar bra. Den är inte gjord för iPhone, så den laddar inte. Men den visar låt-artist-skiva på displayen. Och när jag kör med Navigon i iPhonen så sänker den musiken när talet går ut i högtalarna. Mycket smidigt.

Pioneer borde ha en iPhone-kompatibel grunka nu. Vet inte hur det är med efterföljaren som heter CD-IB100 II.

Jag har nog lite gamla grejer.. nu för tiden räcker det nog med en kabel direkt från stereon.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-29 11:05

Jag sitter i bilen flera timmar om dan. Och har därför letat som en galning efter en bra kombination av iPhone och bilstereo. Jag har hittat en kombination som jag är mycket belåten med. Sony har tagit fram en serie som är fullt kompatibla med iPhone, min modell heter GT630UI (CDX-GT630UI (CDXGT630UI) : Bilstereo : Sony). Bilstereon tar helt över musikspelaren i telefonen. Ljudet är ofantligt mycket bättre än i min förra Clarion med FM-sändare till iPhonen.

Bilstereons gränsnitt är förstås inte lika elegant och användarvänligt som Apples, men med lite pluggande i handboken så kommer man på tricken som gör det enkelt att leta upp rätt låt, artist, genre eller spellista. När man får ett telefonsamtal tonas ljudet ner och stängs av under samtalet och tonas upp igen när man lagt på. Elegant och säkert. Man använder en vanlig iPhone-USB-kabel mellan iPhonen och bilstereon.

Man behöver också en stabil och säker hållare för vindrutan och ett blåtands-headset. Jag använder RAM Mounter köpt på iphonebutiken.se (mycket stabil, har testat två billigare som var värdelösa) och Apples Headset (som inte är speciellt bra och som ska bytas ut snart mot ett headset som kan ta röstkommandon).

TomTom funkar också bra i denna kombination, musiken tonas ner när TomTom vill säga något. Iphonen känns dock lite väl varm när både musikspelaren och GPS:en jobbar för fullt.

Denna kombination är guld värd för mig med allt mitt bilåkande.

Ursprungligen av rajjne:

Jag sitter i bilen flera timmar om dan. Och har därför letat som en galning efter en bra kombination av iPhone och bilstereo. Jag har hittat en kombination som jag är mycket belåten med. Sony har tagit fram en serie som är fullt kompatibla med iPhone, min modell heter GT630UI (CDX-GT630UI (CDXGT630UI) : Bilstereo : Sony). Bilstereon tar helt över musikspelaren i telefonen. Ljudet är ofantligt mycket bättre än i min förra Clarion med FM-sändare till iPhonen.

Bilstereons gränsnitt är förstås inte lika elegant och användarvänligt som Apples, men med lite pluggande i handboken så kommer man på tricken som gör det enkelt att leta upp rätt låt, artist, genre eller spellista. När man får ett telefonsamtal tonas ljudet ner och stängs av under samtalet och tonas upp igen när man lagt på. Elegant och säkert. Man använder en vanlig iPhone-USB-kabel mellan iPhonen och bilstereon.

Man behöver också en stabil och säker hållare för vindrutan och ett blåtands-headset. Jag använder RAM Mounter köpt på iphonebutiken.se (mycket stabil, har testat två billigare som var värdelösa) och Apples Headset (som inte är speciellt bra och som ska bytas ut snart mot ett headset som kan ta röstkommandon).

TomTom funkar också bra i denna kombination, musiken tonas ner när TomTom vill säga något. Iphonen känns dock lite väl varm när både musikspelaren och GPS:en jobbar för fullt.

Denna kombination är guld värd för mig med allt mitt bilåkande.

Man kan alltså inte scrolla/bläddra och välja låtar iPhonen?
Hur pass lätt är User Interfacet på bilstereon för att göra detta?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-30 09:16
Ursprungligen av theplague:

Man kan alltså inte scrolla/bläddra och välja låtar iPhonen?
Hur pass lätt är User Interfacet på bilstereon för att göra detta?

iPhonens musikspelare visar skärmen "Tillbehör inkopplat" (eller nått sånt).

Som vanligt är allt lätt när man kan det. Jag ska villigt erkänna att det tog ett tag för mig att fatta navigeringen. Men hade jag läst handboken först hade det bara tagit ett par minuter.

Jag kan också villigt erkänna att det är segt att leta upp spellistor, album eller artister vars namn börjar på en bokstav mitt i alfabetet om man har 10GB musik. Det blir mycket snurrande på navigeringsreglaget. Som tur är ger den ifrån sig ett litet ljud så att man slipper titta på displayen hela tiden.

Så mina tips är:
1) Plugga handboken.
2) Lär dig hur ditt iTunes-bibliotek är uppbyggt.
3) Spela högt som f_n - men kör lugnt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 13:09
Ursprungligen av rajjne:

RAM Mounter köpt på iphonebutiken.se

tack rajjne för en bra summering. Appropå RAM Mounter, jag vill inte ha någonting som gungar som en slak dildo i vindrutan :"> så finns det någon här som har erfarenhet av RAM Mounts som klistras fast? Mer specifikt, går det någonsin att få bort utan att sabba hela inredningen?

Så, ngn med erfarenhet som vill dela med sig?

Edit: Jag ringde den svenska agenten och de säger att det går genom att bända och använda rakblad... Känns kanske inte helt kosher för oss med hyffsat nya bilar

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-30 09:21

Min RAM Mounter sitter med sugpropp. Och den sitter. I stort sett helt stilla. Jämfört med de andra jag har testat är den mycket stabilare (Griffin Window Seat och någon märkeslös billig dynga).

Ok, så om man har 50 gb musik kanske det blir ovärt jobbigt?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-30 09:23
Ursprungligen av theplague:

Ok, så om man har 50 gb musik kanske det blir ovärt jobbigt?

Ja, speciellt om du har en hemmabyggd iPhone med 50GB hårddisk

Ursprungligen av rajjne:

Ja, speciellt om du har en hemmabyggd iPhone med 50GB hårddisk

Ah gud, fick plötsligt skygglapparna på och tänkte min iPod 60gb som jag de senaste 3 åren kört i bilen.
Ber om ursäkt.

1
Bevaka tråden