Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en interaktiv beräkning online?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund efterfrågar en sida där besökaren ska kunna skriva in siffror och se ett beräknat resultat. Typ ett interaktivt excel-ark online.

Jag kom att tänka på Google Docs, Zoho och liknande tjänster men det verkar som antal val är för begränsat. Antingen kan man visa sidan helt statiskt eller så har man gett ett visst konto rätt att ändra allting. Jag vill bara att visa celler ska vara skrivbara men ingenting ska sparas.

Vad finns det för metoder man kan använda för att t ex göra en sån här temperaturberäkning?

AJAX, kanske.

Hmm... får köpa Ajax for Dummies i så fall...

Finns det något "färdigt"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 21:40

En sån enkel beräkning som enhetskonvertering kan man göra med javascript på klientsidan. Är det ett mål i sig att det skall "se ut" som Excel?
Ajax är nog tillämpbar om beräkningen innebär att man behöver slå upp i en databas för att fullfölja beräkningen. Använder man ett javascriptbibliotek som jQuery, blir det tämligen rättfram.

Det behöver inte se ut som ett excel-ark på webbsidan. Snarare tvärtom att det är möjligt att redigera layouten med css.

Jag har inte kollat alla detaljer än men det verkar som Spreadsheet Converter för 750 kr löser mitt problem. Alternativet blir tydligen att hyra in någon som gör ett script men det där programmet kostar bara en gång.

1
Bevaka tråden