Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statikprogram - enklare hållfasthetsberäkning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Känner någon till om det finns enklare applikationer för hållfasthetsberäkning? För Mac givetvis!
Jag ska förstärka ett bjälklag för det är för svajigt och det vore kul att testa fram en idé i datorn innan man bestämmer sig för vilken lösning man ska testa.

(Observera att jag menar statik och inte statistik)

Matlab

Ursprungligen av DeathMan:

Matlab

Kan du specificera? Jag såg att det klarar mycket men inte något om bygghållfasthet för en snickare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 14:30

Berätta gärna om vilken situation du har. Det vet du säkert, men om du har ett spänningsfall med någorlunda enkel geometri och enkla krafter kan du ofta göra en rätt bra analytisk approximation. Om så inte är fallet så blir det ju FEM.

De flesta FEM-implementeringar förutsätter dock en viss förtrogenhet med matten bakom. Om du vill göra det själv så skulle jag säga att något av de stora CAD-programmen (jag vet att Solid Edge i alla fall har visst stöd för analys av strukturdynamik/statik) är ditt bästa alternativ. Det är nog den mest intuitiva och enkla gränssnittet för FEM-analys jag har sett i alla fall. Men det finns ju då inte så mycket till mac tyvärr. Vad har du för tillgång till materialdata förresten?

Ursprungligen av sodemus:

Berätta gärna om vilken situation du har. Det vet du säkert, men om du har ett spänningsfall med någorlunda enkel geometri och enkla krafter kan du ofta göra en rätt bra analytisk approximation. Om så inte är fallet så blir det ju FEM.

De flesta FEM-implementeringar förutsätter dock en viss förtrogenhet med matten bakom. Om du vill göra det själv så skulle jag säga att något av de stora CAD-programmen (jag vet att Solid Edge i alla fall har visst stöd för analys av strukturdynamik/statik) är ditt bästa alternativ. Det är nog den mest intuitiva och enkla gränssnittet för FEM-analys jag har sett i alla fall. Men det finns ju då inte så mycket till mac tyvärr. Vad har du för tillgång till materialdata förresten?

Jag har ett träbjälklag cc-600 mm 45x120 med spännvidd 4 meter... det gungar!
Jag vill tjäna takhöjd och helst inte ha stolpar/bärlina inunder.

Jag har fått tipsen att skruvlimma plyfa över/under, läggain extra bjälkar så det lir cc-300 och även att fälla in en mindre järnbalk. Men som sagt, man vill gärna veta lite innan man sätter igång och gör något som kanske inte alls funkar ändå.

Ursprungligen av Svante S:

Hej

Känner någon till om det finns enklare applikationer för hållfasthetsberäkning? För Mac givetvis!
Jag ska förstärka ett bjälklag för det är för svajigt och det vore kul att testa fram en idé i datorn innan man bestämmer sig för vilken lösning man ska testa.

(Observera att jag menar statik och inte statistik)

Skärmdump från VectorWorks om det nu är någon hjälp....

45x120? Ja, det var klent... Visserligen lär du inte rasa igenom men man ställer kanske inte Steinwayflygeln ovanpå och öppnar en Friskis och Svettis-filial. Att skruvlimma plywood kanske hjälper lite grann för hållfastheten men det mesta gunget finns nog kvar. Kortlingar av trä tror jag nog skulle funka bättre och är nog det i särklass snabbaste och billigaste sättet (förutsatt att du kommer åt bef golvbjälklag antingen ovanifrån eller underifrån).

Ang järnbalk har jag ingen aning. Det hjälper säkert, men vilken dimension, hur många/tätt och hur man skall få den att samverka med bef bjälklag vet jag inte. Kanske dags att kontakta traktens kluriga snickare?

Misstänker att du får gå upp i dimension till åtminstone 45x160, helst 195. Om du slår fast de nya reglarna mot de gamla kan du nog få hyfsad stabilitet. Tror nog att det är bättre och lättare än att lägga dom mittemellan de gamla (c300). I värsta fall får du väl ta - som du säger ovan - 45x120.

Glöm sedan inte limträ! Kanske att du kan gå ner ett snäpp i dimension och då behöver det inte bli mycket dyrare heller.

Att kolla runt lite här kanske hjälper: skogsindustrierna.org

Skriften Att välja trä: skogsindustrierna.org

Limträ: Limträ - Moelven

Webbaserat beräkningsprogram för limträbalkar: Lagerbalksprogram - Moelven

Till sist handlar väl allt om tid, pengar och nytta. Kanske att man kan stå ut med lite gung om det bara är ett sovrum. Är det å andra sidan ett vardagsrum eller barnrum kanske man är beredd att lägga lite mer (det är skönt även för resten av familjen om det inte låter som om arton elefanter håller på att rasa genom taket när barnen har några kompisar hemma ). Och spelar du vinyl är ju valet självklart! (Eller skruva upp en rejäl väggfast hylla i närmaste bärande vägg eller murstock).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 02:20

Mitt första tips skulle vara att helt enkelt kolla igenom någon byggnadshandbok (empiri slår oftast de mest avancerade beräkningar) men tja, om det är bjälklaget som gungar och du till exempel vet hur bjälklagens infästningar (kommer att) ser ut så bör du faktiskt kunna göra rätt enkla (och konservativa) hållfasthetsberäkningar.

Så klart, börja med att betrakta värsta tänkbara fall och utgå ifrån det (varierande punktlast i mitten av balken t.ex.).

Om du inte vill hålla på med sånt så tror jag återigen att något CAD-program är ditt bästa alternativ.

Men som sagt, jag skulle säga att dom sakerna gör du bara för kul skull. Jag skulle i första hand konsulterat en byggnadshandbok.

Edit: Johans förslag om att konsultera traktens kluriga snickare låter rätt vettigt!

Senast redigerat 2009-10-30 02:31

Tack för svaren. Kluriga snickare pratar jag med, men jag ska nog snacka med en gubbe som räknar på industribyggen också. Just det där med järnbalkar är det inte lika många snickare som är vana vid.
Tack för tipset om limträ.

Angående ljud så kommer jag att fylla tomrummet mellan bjälkarna med mineralull för att dämpa stegljuden.

1
Bevaka tråden