Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MBP dog just?!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-16 23:33

Hoj!

Vad gör man åt detta? Vad kan felet vara?
Helt jäklarns plötsligt dö ränderna upp och datorn hängde sig.
Sen dess har det inte gått att starta den!?

Någon som varit med om liknande?

Det är inte riktigt lika illa som på bilden, men den visar på ett ungefär hur det ser ut. Stort randigt och jag kommer inte längre än till skylten "you need to restart your computer".

Hjälp?:'(

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-17 00:00

Har du något anslutet till datorn? Tangentbord, mus eller skrivare? Stäng av datorn, dra ut allt plocka ut ett av internminnena och se om problemet kvarstår. Av ränderna att döma så kan det väl dock vara ett logikkortsfel.

Rutan med texten du fått upp kallas för "Kernel Panic" och ja, det har hänt många andra. Prova att googla termen eller söka här på 99 för mer info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-17 16:18

Läste just denna vilket känns rätt spot on! Knallar till Macforum på Mån och lägger fram ärendet. Hoppas de är på bra humör!

MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

// J

  • Oregistrerad
  • 2009-10-18 00:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 12:42

Jag hugger den här tråden, då min dator precis gjort samma sak: den startar inte.

Det är en Macbook Pro mid-2007, dvs den kan lida av Nvidia-chip-döden. Igår funkade datorn finfint, den låg och sov i väskan hem och sedan följde den med till KTH i morse. (Jag har alltså inte använt den sedan igår em.)

Idag när jag öppnade skärmen så var den mörk, men man kunde höra att hårddisken snurrar och att fläktarna är igång. Eftersom det inte gick att få liv i den så stängde jag av och lät den vila lite, sedan provade jag igen, men inget. Inte ens start-ljudet, så jag antar att något lagt av på riktigt. Jag vet inte om det spelar någon roll, men skärmbelysningen funkar inte och inte heller num lock och caps lock som borde lysa grönt. Kan det betyda att det är något fel med tangentbordet.. eller?

Jag har provat lite kommandon från länken nedan, men eftersom skärmen är svart så ser man inte om det funkar.
http://www.99.se/1838314-post13.html
Det enda som händer är att man hör att datorn startar (leta-dvd-ljudet, hårddisk och fläktar snurrar igång). Det enda jag inte provat är att starta från SL-DVDn, men eftersom skärmen inte verkar funka så känns det lönlöst.

Jag tror det är service som gäller, men jag tänkte ändå se vad ni med mer erfarenhet säger.

Det sjuka är att jag ska presentera mitt examensarbete på måndag morgon och datorn får då för sig att dö lördag fm av alla dagar den kunde slutat funka på. (Jag kan låna andra datorer, så det är ingen fara i sig, men ändå..)

Tillägg: Jag ringde Apple, de sa att det är verkstaden som gäller. Just nu är det skönt att jag lade lite pengar på extra Apple Care.. Jag fick numrena till lite olika ställen i Stockholm (Mac Rent, M-store och Lan-master), men ingen har öppet på helgen =(

Senast redigerat 2009-10-24 14:52
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-24 18:47

Med tanke på att du har arbetet på måndag skulle jag göra vad som krävs! Har du möjligen en polare/ själv en mac kan du ju försöka ta ut Hårddisken och sätta in i en anna sn , eftersom duäger att HD'n börjar låta kan man ju hoppas att det inte är fel på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 11:19

MItt arbete ligger speglat på internet med Dropbox, så det är lugnt i sig. Min mamma har en äldre MBP, så det verkar ha löst sig för tillfället. Jag måste bara lämna in datorn och hoppas på det bästa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 12:16

Jag lämnade in min i Måndags, skulle ta ca 2v innan de hann titta på den, så vet fortfarande inte om jag får den lagad eller tvingas leta ny (leva på utspätt vatten å knäckebröd i 1år)!

Håller tummarna både för dig å mig!

// J

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-25 22:24
Ursprungligen av ardic:

Jag lämnade in min i Måndags, skulle ta ca 2v innan de hann titta på den, så vet fortfarande inte om jag får den lagad eller tvingas leta ny (leva på utspätt vatten å knäckebröd i 1år)!

Håller tummarna både för dig å mig!

// J

2 Veckor innan dom tittade på den???

Galet, här i Sundsvall ligger servicetiden på ca. 3-4 dagar från det att du lämnar in datorn till du har den tillbaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-26 17:49

Det hade varit trevligt med de tiderna, men i Gbg går tydligen fler Macar sönder! Får snällt sitta och vänta på telefonsamtalet!

// J

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-27 10:28
Ursprungligen av ardic:

Det hade varit trevligt med de tiderna, men i Gbg går tydligen fler Macar sönder! Får snällt sitta och vänta på telefonsamtalet!

// J

Du behöver nog inte vara orolig, jag hade exakt samma problem med min gamla MBP som då var 14 månader gammal och utanför garantin. Lämnade in den på Macforum och de lagade den gratis enl. rekommendationer från Apple.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-25 14:52
Ursprungligen av doomas:

MItt arbete ligger speglat på internet med Dropbox, så det är lugnt i sig. Min mamma har en äldre MBP, så det verkar ha löst sig för tillfället. Jag måste bara lämna in datorn och hoppas på det bästa.

Det var ju tur det. Blev nästan orolig för din skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 00:42

Jag tänkte smita ner till ett ställe som ligger mellan KTH och SU i Stockholm, är det någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av dem? Mac Fixaren 2009 tror jag det är.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-27 00:50
Ursprungligen av doomas:

Jag tänkte smita ner till ett ställe som ligger mellan KTH och SU i Stockholm, är det någon som har bra (eller dålig) erfarenhet av dem? Mac Fixaren 2009 tror jag det är.

Bajsar björnen i skogen? Har du ens sökt på MacFixaren här på forumet? Det är ett riktigt bra ställe.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-27 18:33

Va skönt å höra! Håller tummarna. vore ju sjukt om en 17.000:- dator inte ens håller i 2 år?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-28 10:35

Ja det är inte acceptabelt, men det verkar bli vanligare och vanligare på macarna. Min nya MBP har precis fått sin dvd-läsare transplanterad, höll i 7 månader...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 13:39

tragiskt.. vafan gör man? Måste man börja lira hackintosh för att allt ska hålla och fungera? Min Mac pro håller iaf ihop än så länge!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-28 13:48

Ta

det

lugnt

Från länken ovan: "Om grafikprocessorn från NVIDIA i din MacBook Pro har gått sönder eller skulle gå sönder under tre år från inköpsdatumet, kommer datorn att repareras gratis, även om garantin redan har gått ut."

Detta är alltså ett problem som Apple tar fullt ansvar för. Om datorn inte har andra skador kommer den repareras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 16:34

De ringde från Macfixaren idag, hade redan fixat datorn. Troligtvis var det Nvidia-chippet som hade gett upp. De var inte säkra, eftersom datorn var så död att det inte gick att testa. Jag ska förbi och plocka upp den nu.

Datorn hämtad och fungerar fint!

Senast redigerat 2009-10-28 20:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-29 09:05

*avis* Jag får förmodligen vänta några dagar till!

Dom har verkligen inte bråttom på Macforum, men är väl inte deras fel att det är så högt tryck på servicar. Finns det inget annat ställe att lämna in på med kortare tid?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-29 12:02

Problemet är att endel mac-verkstäder inte jobbar mot privatpersoner som kunder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 09:31

2,5v and counting...

Ursprungligen av ardic:

2,5v and counting...

När jag lämnade in en MacBook för ett enkelt topcasebyte tog det över 3v för Macforum, så räkna inte med något mindre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-05 15:38

Fick tillbaka den idag, lagad och fin. Verkar rulla på fint!

// Johan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-08 15:51

Var dock beredd på att ditt utbytes-board antagligen har samma fel. Många har fått samma fel två-tre ggr i rad.

Fast min har inte pajat för första gången än, 26 månader...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-09 11:14

Låter ju positivt.. :S

1
Bevaka tråden