Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika filstorlek vid export av PDF från InDesign

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre snarlika dokument, en bild på framsidan och resten text och tabeller. Jag exporterar dem och vill bara få små pdfer så att de kan läsa dem, det konstiga är att om jag exporterar dem på samma vis, som minsta filstorlek blir två av dem ca 500 kb och EN blir 6 Mb ... WHY??? Kvittar lika hur jag ställer in och de är som sagt likvärdiga, dock har jag inte gjort dok. själv, så ni kanske vet var jag ska leta. Det har inget med inmonterade bilderna att göra i alla fall då det inte alls är logiskt, den som blir stor har lika stor bild som en av de som blir små.

Jag har tidigare exporterat från indesign och det är som att den ibland tolkar varje sida som en BILD istället för ren text och jag får gigantiska filer.

Tips?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 14:43

det jag kommer att tänka på är om det finns ngn mkt komplex vektorgrafik i en av filerna så spelar det ingen roll hur man komprimerar, vektorgrafik kompimeras inte. det går ju inte att göra lågupplöst liksom.

Tack! Nej, det är bara text och några tabeller och det är lika i alla tre dokument så jag ser inte logiken någonstans, har tittat och jämfört men kan inte förstå vad problemet är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 15:19

har du provat att "spara som..."? ibland kan man bli av med gammalt mög som inte blivit ordentligt borttaget från tidigare versioner den vägen. om det inte är jättemånga sidor så kan du prova att kopiera in prylarna i ett nytt dokument, inte så kul om det är en hel bok dock...

tack ska kolla om det hjäler

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 15:35

hoppas det, sen är idéerna slut...

Noo, hjälpte icke, tack ändå. Fler förslag?

Är bilderna lika stora i Mb räknat eller lika stora i dokumentet? Du kan även kolla om det är samma filformat på de tre bilderna, tex tiff på den som blir stor och jpg på de två andra som blir små?

Det kan bero på att PDF-formatet gör en del komprimering av datan.

Olika bilder kan komprimeras olika mycket.

Du har inte råkat klistra in en gigantisk bild in i ett textblock och som sedan inte syns? Lätt hänt om man har en stor bild i klippboken och sedan råkar klistra in i texten. Ibland är den så stor att den inte syns i textblocket men avslöjar sig med det där lilla röda plusset i hörnet som indikerar att det finns ytterligare text/bild som inte får plats. Ta då och kopiera ut endast texten och klistra in i nytt textblock. Radera sedan det gamla "svullna" blocket...

Detta har hänt mig. Självklart kan man också råka in en bild i ett tabellblock. Då kan det vara svårare att lokalisera. Exportera en och en sida ur det trilskande InD-dokumentet så ser du iaf vilken sida som svullar.

Eftersom du är bekymrad om filstorlek så förmodar jag att du ska använda PDF-filen för mail/webb och inte för tryck? I så fall kan du välja förinställningen "Minsta filstorlek"

Precis som Johan säger kan det vara något dolt objekt som gör filen stor, eller så kan du vara uppmärksam på om någon av sidorna har någon typ av genomskinlighetseffekt som gör att text måste vektoriseras och/eller rastreras.

Hej och tack alla för hjälpen. Jag har nu kollat med bilder en andra gång, men det går inte ihop.

Så här: samtliga bilder är jpg och lika stora i dokumentet, öppnar jag dem så har de värdena nedan
dok 1 blir störst som pdf och är 24 MB, bilden är 13 MB jpg och uppackad 79 MB
dok 2 24 MB, bilden är 13 MB och uppackad 74 MB
OCH
dok 3 som blir som dok 2 i storlek när jag gör pdf är 23 MB, bilden är 1,6 MB, uppackad 7 MB.

Rimligt vore ju att det är dok 3 som blir liten och de andra stora, men det är dok 1 som blir 5-6MB som pdf och de andra blir endast ca 500 kb. Jag har inte gjort originaldok. själv så det kan ju finnas gömda urklipp som jag inte vet om, men det finns inga dolda texter och annat som jag inte ser ... mystiskt. Komprimeringen är exakt densamma i pdfen. Jag funderar ju på om det är tabellerna som ställer till det men kan inte hitta någon logik i det heller, alla tre dok. innehåller tabeller också.

Det måste vara så att det ena dok. blir rastrerat och behandlar något som bild, det fenomenet har jag haft innan men jag förstår inte hur man ska komma runt det. Det handlar i de fallen om försäkringsvillkor och det är ju endast text, sida upp och sida ner.

Tack alla igen ... har ni fler lösningar så skriv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 10:00

Du säger att dina bilder blir över 70Mb när de är öppna i Photoshop. Jag antar att det är A4 sidor och i så fall är bilderna för stora. Om du anpassar storleken på bilderna så att de är 100% i storlek när de ligger i dokumentet så borde filstorleken på PDF-filerna minska.

Du kan också kolla i Förhandsvisningen av utdata hur sidorna behandlas av transparensförenklingen, där ser du hur och vad som rastreras.

Janne

Printa filerna som Postscript och kör dem genom Destiller det ger alltid den minsta filstorleken.
Välj "Minsta filstorlek" i Acrobat Destiller.

Avsluta eventuellt med att köra en Preflight på PDF-filen för att se eventuella bilder som fortfarande är för stora.

1
Bevaka tråden