Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exchange i mail och otrevlig support

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-28 00:02

I Snow Leopard har det ju dykt upp exchangestöd för mail, men jag får inte riktigt det att fungera.

Jag har fått uppgifter om inkommande server, användarnamn och lösenord men Mail säger bara att servern inte svarar.. Dock kan jag pinga servern å så.

Exchange-servern ifråga kör Exchange 2003, men det enda jag kan välja i Mail är Exchange 2007 eller Exchange IMAP. Är det här skon klämmer?

Måste jag i så fall köra Microsoft Entourage eller är det något annat jag gör fel? Måste man logga in på nån sån här AD domän innan eller liknande? Jag är inte alls insatt i Microsofts servermjukvaror och det finns ingen på supporten som vill hjälpa mig när jag har Mac..

Exchange stödet i Mail fungerar bara med Exchange 2007 och inte med 2003. Det man kan använda är IMAP istället (om det är aktiverat på servern, vilket det inte är som standard) eller Entourage eller webgränssnittet.

Se: Mac OS X 10.6: Använda Microsoft Exchange 2007 (EWS)-konton i Mail

*/Karl

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-28 00:38

Har själv inte suttit i den sittsen - klarar mig lyckligt utan M$. Problemet verkar vara att Apple bara stöder 2007 eller senare Snow Leopard only supports Microsoft Exchange Server 2007? Possible workarounds? - Mac Forums .

Dock om eran exhange server stöder IMAP så borde du kunna köra imap mot den, men inte köra kallender synkroisering eller kontakter för det krävs 2007 - troligen en licencerings historia eftersom apple måste köpa licens från M$ ( Kan också till viss del vara teknisk om protokollen är drastiskt förändrade ). Om du ska köra mot er 2003 server med fler funktioner än mail så heter alternativet entorage alt någon form webinterface ( Om er organisation har ett sådant)

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-28 06:49

Vi kör också Exchange 2003 (SBS 2003) och jag kan bekräfta ovanstående, med tillägget att Entourage - så dåligt som det är - trots allt är ditt bästa alternativ i det här läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 08:34

Entourage är ett svinbra program när man har MYCKET saker i databasen, bättre än Mail enligt mig.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-10-28 10:06
Ursprungligen av Tangen:

Entourage är ett svinbra program när man har MYCKET saker i databasen, bättre än Mail enligt mig.

Håller med ovanstående. Entourage 2008 funkar hur bra som helst och har bra exchange-stöd. Dock så är utdelning av adressböcker etc urkasst, där det funkar utmärkt för PC-användarna som kör Outlook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 10:16

Och att man inte kan ha två kalendrar uppe samtidigt (min och en kollegas).
Det vore bra om Entoruage åtminstonde hade all Outlooks funktionalitet.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-30 17:51

Tack för alla svar! Jag fick det att fungera med Entourage men då man måste ha Business-versionen till totalt 3 datorer blir det ganska dyrt...

Så nu undrar jag lite om det finns några bra lösningar med det webbaserade OWA? Något smidigt sätt att kanske spara lösenord och framför allt kunna få någon notifikation om när nya mail kommer

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-11-02 11:27

Okej... Så företaget jag försöker installera detta hos har inte aktiverat imap och pop på sin 2003 server.. Det fungerar BARA med exchange... Och utöver detta så har de spärrat ALL imap och pop samt webmail som tex gmail i sin brandvägg.. Så det enda alternativet är verkligen bara Entourage, Outlook eller WOA's webmail... Riktigt äckliga PC-fasoner

Är det någon som fått WOA att fungera hyffsat med tex Fluid eller någon annan stand-alone browser?

  • Oregistrerad
  • 2009-11-02 15:23
Ursprungligen av p2d:

Okej... Så företaget jag försöker installera detta hos har inte aktiverat imap och pop på sin 2003 server.. Det fungerar BARA med exchange... Och utöver detta så har de spärrat ALL imap och pop samt webmail som tex gmail i sin brandvägg.. Så det enda alternativet är verkligen bara Entourage, Outlook eller WOA's webmail... Riktigt äckliga PC-fasoner

Är det någon som fått WOA att fungera hyffsat med tex Fluid eller någon annan stand-alone browser?

Klart företaget bara supportar produkter dom KAN.

Att dessutom släppa upp för IMAP eller ännu värre - POP i brandväggen rakt in i en exchange server gör man verkligen inte om man inte MÅSTE.

Föreslår att du väljer Entourage så länge. Det är dock inte säkert att det heller fungerar då Exchange måste ha WebDAV enablat på servern.

---
För dom som vill veta så är det en djungel att köra Exchange på mac. Desssa alternativ finns:

* Webdav (Som entourage använder)
* POP och IMAP (Vanliga webbstandarder som kan enablas i Exchange)
* Webservices (Fungerar bara i Exchange 2007, RU4)

För att köra Webservices måste du ha antaligen.

* Snow Leopard som använder WS ONLY för att ansluta till exchange.
* Entourage med WS Upgrade (Gratis hos Microsoft om du har Entourage)

För dom som inte vet så ingår en Entourage licens med varje Exchange CAL (Den licensen företaget behöver köpa för att du ska få en maillåda på exchange) i Exchange 2003 och SBS 2003. Däremot i Exchange 2007 ingår den bara för dom som har kört SA (Software Assurance) på sin exchange, alla andra får snällt betala (Det gäller Outlook också)

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-11-02 15:52
Ursprungligen av studiox:

Klart företaget bara supportar produkter dom KAN.

Att dessutom släppa upp för IMAP eller ännu värre - POP i brandväggen rakt in i en exchange server gör man verkligen inte om man inte MÅSTE.

Föreslår att du väljer Entourage så länge. Det är dock inte säkert att det heller fungerar då Exchange måste ha WebDAV enablat på servern.

---
För dom som vill veta så är det en djungel att köra Exchange på mac. Desssa alternativ finns:

* Webdav (Som entourage använder)
* POP och IMAP (Vanliga webbstandarder som kan enablas i Exchange)
* Webservices (Fungerar bara i Exchange 2007, RU4)

För att köra Webservices måste du ha antaligen.

* Snow Leopard som använder WS ONLY för att ansluta till exchange.
* Entourage med WS Upgrade (Gratis hos Microsoft om du har Entourage)

För dom som inte vet så ingår en Entourage licens med varje Exchange CAL (Den licensen företaget behöver köpa för att du ska få en maillåda på exchange) i Exchange 2003 och SBS 2003. Däremot i Exchange 2007 ingår den bara för dom som har kört SA (Software Assurance) på sin exchange, alla andra får snällt betala (Det gäller Outlook också)

Tack, entourage fungerar.. Men lite snopet att man ska behöva betala 5000:- för att läsa sin e-post tänkte jag mest...

Men du skriver att den ingår i leverantörens licens? Hur fungerar detta och hur får jag tag på den? Vad ska jag fråga efter? Leverantören sa att de hade Outlook licenser, men visste inte ens vad entourage var (och de ska vara helpdesk för exchange).

Borde jag få en dmg (eller liknande) av leverantören innehållande bara Entourage med Exchange-stöd då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 11:31

Hej, det finns Hosted Exchange lösningar "på stan" som kostar några hundra lappar i måndaden - då ingår Entourage 2008 i avgiften till dom.

Vi använder det och är ypperligt nöjda, kan du inte bara få "din" adress via en extern leverantör?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-11-02 14:38
Ursprungligen av Tangen:

Hej, det finns Hosted Exchange lösningar "på stan" som kostar några hundra lappar i måndaden - då ingår Entourage 2008 i avgiften till dom.

Vi använder det och är ypperligt nöjda, kan du inte bara få "din" adress via en extern leverantör?

Problemet är att deras internetleverantör (som även levererar exchangen) har en monster brandvägg som spärrar precis allting, t.o.m hotmail och gmail.. Så det finns inte ens hopp om att kunna använda webmail

  • Medlem
  • 2009-11-02 20:10
Ursprungligen av Tangen:

... som kostar några hundra lappar i månaden ...

Shit pommes frites!

  • Oregistrerad
  • 2009-11-02 20:00

Du borde väl inte betala en spänn utan det borde väl ditt företag göra?

Dom tillhandahålls av Mircosoft såklart och ger ut till den som köpt Exchange. Då får prata med dom, det finns inget annat sätt för dig att få tag på dom, om du själv inte köpt exchange såklart. Licenserna laddas hem från Microsoft.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-11-03 00:30
Ursprungligen av studiox:

Du borde väl inte betala en spänn utan det borde väl ditt företag göra?

Dom tillhandahålls av Mircosoft såklart och ger ut till den som köpt Exchange. Då får prata med dom, det finns inget annat sätt för dig att få tag på dom, om du själv inte köpt exchange såklart. Licenserna laddas hem från Microsoft.

Grejjen är ju att det här företaget inte har någon koll alls... De visste ju inte ens vad Entourage var för något och skrattade bara åt mig när jag råkade nämna mac och exchange i samma mening. Mac:ar kan tydligen bara användas inom tryck, och inom business är det bara windows som fungerar som det ska fick jag höra...

Jag behöver alltså ha lite mer kött på benen när jag ringer nästa gång. Eftersom de inte vet något själva får jag väl nästan berätta för dem hur de ska göra..

Som jag förstått det nu så ska alltså företaget som innehar Exchange 2003 Server ha möjlighet att gratis dela ut en Entourage-licens till mig som användare av en mailbox? Denna licens kallas för CAL? Och den ska företaget få från Microsofts hemsida när de loggar in? Är det bara en licensnyckel eller ett helt installationsprogram? Gäller det Entourage 2004 eller 2008?

Tack så mycket så länge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 22:16

:">dagens särskrivning

  • Oregistrerad
  • 2009-11-03 16:37

Är din mac inköpt av företaget? I så fall kan du få hjälp.
Är det en privat dator? I så fall kan du nog glömma allt och bara vara glad att du kör mac hemma.

Om du fått din mac i företaget och verkligen behöver en mac för dina arbetsuppgifter kan du läsa vidare, annars kan du stanna här.

Entourage är inte på LÅNGA vägar lika bra som Outlook (Detta är naturligtvis en smaksak och det är min åsikt - det finns mängder med saker som inte alls fungerar bra i entourage, exempelvis delade kalendrar och Public folders)

Om du fått en mac av företaget, behöver den i ditt arbete, vill köra entourage så får du gå till din IT avdelning och säga att du behöver en entouragelicens och att dom kan ladda hem den från Microsoft. Dom laddar då hem en .dmg image + en nyckel. Det kan vara så att dom även fått en cd skiva med exchange (Den följer med oftast, men om det står mac på skivan finns väl risk att dom kastat den för länge sen)

1
Bevaka tråden