Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-server men ingen kontakt utifrån

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har skapat en ftp-server genom PureFTPd men jag får ingen åtkomst till den utifrån. Beror det på att jag sitter bakom en airport express eller är det någon inställning jag har missat?

http://ddrtv.dyndns.tv
usr/psw: ddrtv/eastgerman

Den hjälpte inte så mycket, tyvärr

Jag har iaf öppnat port 21 i AE det går ändå inte att komma åt min ftp, varken direkt eller via min dns-adress

Liten uppdatering: Försöker jag ansluta direkt via min IP så svarar servern, inloggningsrutan dyker upp men jag kommer inte in

"Kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt"

Vill du ha hjälp får du kläcka ur dig lite information.

Ja, så här ligger det till. Jag har skapat en ftp-server via Pure FTP-d och jag har skapat ett virtuellt konto med namnet ddrtv. Kontot är aktiverat. Jag lyckades gå in i min Airport Express och öppna port 21 som är nödvändig för ftp. Porten pekar mot interna adress (verktygsprogram-airportverktyg-internet-nat-Port 21 och där är min ip-gråmarkerad utom de två sista siffrorna) och porten är även inställd i serverprogrammet. Jag ska inte ha något passive-mode aktiverat. Jag har iaf inte aktiverat det. Det står gråmarkerat pure-ftpd listens to port 21. Jag har inte fyllt i några passiva portar. Ingen SSL är aktiverad.

Så långt så bra. Men när jag försöker ansluta direkt via min IP-med ftp-kommandot i Safari. Så står den och tuggar tills en inloggningsruta kommer fram. Jag skriver in användarnamn och lösenord för min virtuella användare. Å så står den och tuggar lite tills fram tills jag får meddelandet "Kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt".

Men vad i hela friden är detta? Jag har ju knappat in rätt användare/lösen.
Är det något mer ni behöver veta?

Nu har jag uppdaterat servern och lagt in passiva portar mellan 1024-2500
Så här ser du ut i Airporten nu:
21 → 10.0.1.201:21
21 → 10.0.1.201:1024
2000 → 10.0.1.201:21
20 → 10.0.1.201:21

Senast redigerat 2009-10-30 12:23

Jag bytte programvara till Jscape och skapade en sftp istället och det fungerar mycket bättre!

1
Bevaka tråden