Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken router skulle passa oss?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har just skaffat en IMAC 24. Den är för närvarande inkopplad med nätverkskabel till vårt bredband. (som är upp till 100 mbit/s Ownit. Vi brukar ligga på nånstans kring 70-80 mbit/s vid test).
Nu avser vi flytta datorn till ett annat rum som ligger långt ifrån det bredbandsjack vi har.
Behöver därför en router.
Vi har dessutom två bärbara PC som vi vill koppla på routern.
Vad ska man välja? Någon pratade om N-standard router för att behålla så mycket som möjligt av hastigheten. Vad ska man mer tänka på?
Ska man satsa på nån Netgear, D-link eller någon apple motsvarighet?
Kan man få en skaplig router för 500-600 eller måste man upp i pris?
Vad är fördelarna med att köpa en appleprodukt kontra de andra jag nämnde?

tack Nicke

DLink DIR-655 är en väldigt bra och prisvärd router som klarar av throughput på 100Mbit/s. Kostar kring 900 (sök på prisjakt.nu).

några andra?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-26 16:55

Tyvärr är ju appels router så dyr men klart trevligt. Airport Extreme basstation är det jag tänker på då. Den kan du koppla skrivare och hårddisk till och ha som NAS och skrivarserver som fungerar med både MAC och PC. Men ca 1900kr är ganska svårt att motivera då du tittar i 600kr klassen.

Apples billigaste Airport Express är rätt trevlig den med men då får du bara trådlöst och kan inte ansluta datorerna med kabel. Det kanske man inte har så stor nytta av idag men alltid bra att ha vid felsökning. Ljudutgången är även trevlig då du kan streama ljud från din iMac till hemmabion. Kostar ca 1000kr.

Men satsa på en router som klarar N-standard så du kan utnyttja din snabba uppkoppling då man ytterst sällan kommer upp i utlovad hastighet vid trådlös överföring. Alltid bra med marginal alltså.

Någon N-kunnig kanske kan förklara om man måste ha dual band för att inte förlora hastighet om iMac kör N och PC:na kör 802.11G 54Mbit. Kör en std N-router bara 54Mbit även mot iMac då eller fixar den båda hastigheterna samtidigt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-26 17:32

Jag har en airport express. Den funkar hur bra som helst. Den tog mindre än 3min att ställa in och det är bara att koppla in skrivaren via usb. Det går inte att köra kabel ut från den men om jag behöver göra det så kopplar jag bara in min dator i jacket.

Ett plus med expressen är att den är så liten. Det är bara att slänga ned den i väskan att ta med om det behövs. Jag har inte provat men det borde kanske gå att använda den för att förstärka dåliga signaler på öppna trådlösa nätverk som man ibland springer på.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-26 17:53

Jag hade tidigare en Komplett.se - NETGEAR WNR3500 RangeMax Wireless-N som fungerade klockrent. Anledningen till att jag tog den ur bruk var att jag skaffade en Time Capsule

I mina ögon finns endast tre alternativ:

Time Capsule (för möjligheten till trådlös Time Machine backup samt smidig disk- och skrivardelning)

Airport Extreme (För att dela skrivare och diskar på ett mycket smidigare sätt än DIR-655 kan)

DLink DIR-655 (ger bra prestanda, jämförs här med routers i samma prisklass SweClockers.com - Artikel: N-routrar i stort test).

Vill du ha en billigare router än DIR-655 så får du räkna med att tappa bandbredd.

  • Medlem
  • 2009-10-26 20:03
Ursprungligen av hansfilipelo:

DLink DIR-655 (ger bra prestanda, jämförs här med routers i samma prisklass SweClockers.com - Artikel: N-routrar i stort test).

Hur fanken kan den sticka ut så där mycket?! Det luktar fisk...

Ursprungligen av Baron:

Hur fanken kan den sticka ut så där mycket?! Det luktar fisk...

SweClockers är ju en väldigt seriös hårdvarusida i mina ögon så testerna speglar nog verkligheten rätt bra. Tror jag i a f

  • Medlem
  • 2009-10-26 22:36

Jag blir nog alt lite misstänksam när en enstaka producent sticker ut så mycket på en produkttyp som har funnits så länge. If it's too good to be true, it's probably too good to be true, liksom.

Fast de skriver ju också: "D-Link är även testets enda router med Gbit/s-hastighet på wan-porten." och det kan ju säkert ha en del med saken att göra..

(Just det (Gbit/s-hastighet på wan-porten alltså) var f.ö. en av de viktigare anledningarna till att jag själv valde att skaffa mig just den modellen. Och det köpet har jag inte ångrat - den har funkat klockrent i flera år nu! (Till skillnad från vissa andra D-Link-produkter jag testat..))

  • Medlem
  • 2009-10-27 14:00

Jo, så kan det nog vara. De jämför isf äpplen med päron.

Ursprungligen av Baron:

Jo, så kan det nog vara. De jämför isf äpplen med päron.

Nej eftersom routrarna är i samma prisklass så gör man ju inte det. Du får ha vilka hastighetsstandarder du vill men summan av kardemumman är ju ändå att man vill ha så bra router till så lågt pris som möjligt

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-06 19:56

D-link DIR-655 svårt hitta och hålla dynamiska IP?

Jaha, nu är stadsnätet indraget, 100 mb fiber, Bahnhof som tjänsteleverantör med dynamiska IP-nummer (men som man låser vid första inloggning). ADSL-en finns kvar en dryg månad till.
Det går att köra med switch direkt till fibermodemet och upp till 10 datorer/10 ip-nummer.
Jag föredrar dock en router som täpper till en aning mellan mig och nätet.
Cat 5e-kabel finns redan till alla intressanta platser i huset, så tills vidare avser jag köra med ethernet - ändras delvis om det kommer en bärbar dator i huset. Krav på router 1 gb ethernet.
D-link DIR-655 har bästa flödet mot nätet enl publicerade tester.
Den ende jag pratat med som har en sådan (yrkes-data-fixare) har dock haft problem i sin bostadsrättsförening, där alla tydligen har denna modell, med svårhittade och tappade IP-nummer - och rekommenderar Netgear WNDR3700, som enligt publicerade tester inte alls är så snabb mot nätet som utlovat.
Kommentarer? Kan dåliga erfarenheter bero på tidigare produktionsversioner/firmvaror?

Ursprungligen av iba:

Kommentarer? Kan dåliga erfarenheter bero på tidigare produktionsversioner/firmvaror?

Sådant är ju naturligtvis alltid möjligt (och kanske t o m troligt), men jag har en av de tidigare och har aldrig haft några problem med den. (Numera är den visserligen uppdaterad till senaste firmware, men den gick länge med en mycket gammal sådan.)
Men i sammanhanget bör väl också nämnas att jag har fast IP-nummer. Kanske får man mer problem om man har dynamisk adress - det vågar jag inte uttala mig om..

Jo, DLink DIR-655 var ett bra köp. Spinner som en katt sedan flera år (köpte den när den kom) och är snabb. Man bör dock komma ihåg att direkt man pluggar in en enhet som bara har 100 mbps så sunkar det ner allt till 100 mbps. Vill man utnyttja 1 gbps som routern har så måste ALLA enheter i nätet vara 1 gbps.

1
Bevaka tråden