Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av MacBookens skärm utan att stänga locket?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 22:43

Hej,
Hos min far har jag kopplat hans MacBook 13" mot en extern 20"-skärm.
Pga att han vill använda trackpaden så använder han datorns eget tangentbord och trackpad SAMTIDIGT som han har skärmen ansluten.

Finns det något sätt (något program?) att stänga av datorns skärm utan att stänga locket?
(skärmen stängs ju av om man stänger locket men då kommer man ju inte åt trackpaden...)

Att dra ner ljusstyrkan löser inte problemet med att skrivbordet är uppdelat både på externa och interna skärmen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-10-26 23:13
Ursprungligen av RobertK:

Att dra ner ljusstyrkan löser inte problemet med att skrivbordet är uppdelat både på externa och interna skärmen.

Du kan ju inte ha de uppdelat på båda skärmarna och sedan ha den ena skärmen avstängd? Då ser du ju inte vad som händer på den. Eller har jag förstått fel?

Gör så att den nya skärmen duplicerar din inbyggda skärm och dra sedan ner ljusstyrkan bara, skulle jag gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 23:32
Ursprungligen av gustavb:

1. Du kan ju inte ha de uppdelat på båda skärmarna och sedan ha den ena skärmen avstängd? Då ser du ju inte vad som händer på den. Eller har jag förstått fel?

2. Gör så att den nya skärmen duplicerar din inbyggda skärm och dra sedan ner ljusstyrkan bara, skulle jag gjort.

1. problemet är att datorn ibland öppnar nya program eller fönster på den interna skärmen och då ser man ju inte det...
2. när man duplicerar kan man inte ställa in en upplösning högre än skärmens inbyggda, i det här fallet 1280x800. Man vill ju använda den externa skärmens 1680x1050... så duplicering blir tyvärr inte bra.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-10-27 07:38

Jag kör också med en extern 20" men jag använder inte trackpaden eller tangentbordet. Däremot låter jag locket vara öppet för ventilationens skull.

Jag har varit tvungen att hacka datorn för att lura den att locket är stängt och på så vis stänga av den interna skärmen helt. Det är en liten sensor som känner av en magnet i locken som talar om för datorn att locket är stängt. Jag har således lagt en liten svag magnet över sensorn och nu tror datorn att locket alltid är stängt.

Sensorn finns i närheten av den vänstra shift-tangenten. Svårare än så var det inte

Ursprungligen av Spooky:

Jag kör också med en extern 20" men jag använder inte trackpaden eller tangentbordet. Däremot låter jag locket vara öppet för ventilationens skull

Hur hjälper detta frågeställaren, som vill använda tangentbordet och trackpaden men inte den interna skärmen?

  • Medlem
  • Säffle
  • 2009-10-27 09:04

Kanske du kan lösa det med Spaces. Man kan välja vilka program som ska funka varje fönster. Om du gör om den till bara två och tja.... fixa lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 10:01

Funkar inte Spppkys råd då: lägg en liten magnet nära vänstra shift-tangenten. Eller slutar tangentbordet och trackpaden att funka då också?

Ursprungligen av doomas:

Funkar inte Spookys råd då: lägg en liten magnet nära vänstra shift-tangenten. Eller slutar tangentbordet och trackpaden att funka då också?

Nej, det funkar inte.

Med den metoden så lurar man datorn att gå i viloläge, trots att locket är öppet. Men så fort man
trycker på tangentbordet eller trackpaden så vaknar den igen.

Och sen försöker den nog gå i vila igen pga magneten, och vaknar igen för att man trycker, och vilar, och vaknar, och vilar, osv osv osv

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-10-27 11:07

Enkelt. Stäng locket och låt datorn gå ner i viloläge. Väck den mha extern enhet såsom mus/tangentbord. Om du nu har en extern skärm inkopplad kommer det vara den enda skärmen som används. I det här läget kan du öppna laptopen utan att den interna skärmen används.

Ursprungligen av johanf:

I det här läget kan du öppna laptopen utan att den interna skärmen används.

Och om du sen börjar skriva på det interna tangentbordet, och använda trackpaden, så vaknar ändå inte den interna skärmen?

Oerhört bra och enkel lösning om det stämmer, men jag tvivlar lite...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-10-27 17:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om du sen börjar skriva på det interna tangentbordet, och använda trackpaden, så vaknar ändå inte den interna skärmen?

Oerhört bra och enkel lösning om det stämmer, men jag tvivlar lite...

Den här texten skriver jag på det interna tangentbordet på en Macbook 13", kopplad till en extern 20" Dell-skärm. Den interna skärmen är avstängd enligt ovan nämnd metod, och fortsätter vara avstängd när jag skriver.

Det här är jag rätt säker på att det har behandlats i andra trådar..

Jättebra. Då tar jag tillbaka mina tvivel, och trådskaparen har fått svar på sin fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-28 18:44
Ursprungligen av johanf:

Enkelt. Stäng locket och låt datorn gå ner i viloläge. Väck den mha extern enhet såsom mus/tangentbord. Om du nu har en extern skärm inkopplad kommer det vara den enda skärmen som används. I det här läget kan du öppna laptopen utan att den interna skärmen används.

Tyvärr har detta ändrats i och med OS X Lion. Man kan visserligen väcka datorn med musen.
Men när man öppnar skärmen så utökas skrivbordet till även MacBook:ens skärm

Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • 2012-01-29 12:40
Ursprungligen av RobertK:

Tyvärr har detta ändrats i och med OS X Lion. Man kan visserligen väcka datorn med musen.
Men när man öppnar skärmen så utökas skrivbordet till även MacBook:ens skärm

Någon som har en lösning?

Starta terminalen och kör

sudo nvram boot-args="iog=0x0"

Starta om datorn. Nu fungerar det som innan Lion.

För att återställa, kör

sudo nvram -d boot-args

eller gör en vanlig PRAM-återställning.

Vill man ha tag på en bit magnet som kanske passar i sammanhanget.

Ta med en liten fällkniv till lokala sopåtervinningen. i kylskåpens dörrlister sitter magnetiska, svarta, magneter.
Lätt snitta till med fällkniven och dra ut en meter .... funkar på anslagstavlor med att hänga upp papper etc.

Ställ om den externa skärmen till huvudskärm i systeminställningar. Enkelt och smidigt. Bara att apple klicka och dra menybaren där upp till den externa i inställningarna för "uppställning." Sen kan du dimma ner laptopen helt.

1
Bevaka tråden