Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.6 vägrar ta emot mail

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-10-26 09:28

Jag har ägnat helgen åt att uppgradera min server från 10.5 till 10.6, vilket har gått ganska bra. Det har varit några grejer som krävt lite felsökning och handpåläggning, men inget som inte gått att lösa.

Fram till nu. Mailservern klarar inte av att ta emot post längre.

Server Admin rapporterar både ingående och utgående SMTP som "Stopped", och under Settings -> General är kryssrutan för "Hold outgoing mail" ikryssad, och "Allow incoming mail" urkryssad. När jag försöker ändra dem så återgår de till samma inställning när jag sparar.

I loggen får jag fel 554 "Relay access denied;" när brev ska levereras till servern.

Jag lyckas verkligen inte begripa vad det är som är fel och vad jag ska göra för att lösa det.

Om någon kan peka mig i rätt riktning vore jag oerhört tacksam.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-10-26 13:33

Lyckades till slut lösa det.

Det visade sig att amavis inte var riktigt korrekt konfigurerad i master.cf, plus att min inställning för extra port för SMTP krockade med något. Så jag stängde av skräppost och viruskollen i SA, raderade motsvarande konfiguration i master.cf och startade sen Postfix. Efter det fungerade SMTP både in och ut från servern.

Så jag slog igång skräppostfiltret, och den fortsatte fungera. Men viruskollen gjorde att den dog igen. Så nu får viruskollen fortsätta vara avstängd tills vidare.

Jag såg även att 10.6 kommer förinstallerad med greylistning, vilket gjorde att jag slog av min egen installation av det. Kan vara så att det också hade viss inverkan.

När allt väl rullade så gjorde jag återigen en inställning i master.cf för att kunna ansluta och skicka brev via servern oavsett om den uppkoppling jag råkar ha har spärrat port 25. Vad jag kan se så är enda skillnaden mot den tidigare inställningen var jag lade den i konfigurationsfilen. Nu ligger den sist av direktiven, och tidigare låg den först. Har svårt att tro att det skulle ha någon egentlig inverkan, men det fungerar nu och jag är glad.

1
Bevaka tråden