Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Mac mini (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om nya Mac mini.

Mac minins framtid hos Apple har sett lite osäker ut, men än finns den kvar och uppdateras. Priserna är fortfarande rätt höga, men nu får man snabbare processor och större hårddisk i alla fall. Kanske den mest intressanta nyheten är en server-variant som istället för SuperDrive har en extra 2,5-tums hårddisk samt levereras med Snow Leopard Server installerad.

Pris från 5.995 kr på svenska Apple Store. (9.995 kr för server-versionen.)

Se Apples hemsida och mer info hos MacRumors.

Själv blev det 2.53 Ghz, Magic Mouse och mini dvi till Dvi adapter. Med student rabatt 8047 Kr.

Senast redigerat 2009-10-20 20:29

Här inväntas server-varianten, ska bli roligt att se vad Snow Leopard Server går att använda till.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 09:10

Surt!

Suck!
Sämre timing än att ha inhandlat en macmini för 2 veckor sedan vilket jag gjorde, kan man knappast ha.

/J

Ursprungligen av a95180:

Suck!
Sämre timing än att ha inhandlat en macmini för 2 veckor sedan vilket jag gjorde, kan man knappast ha.

/J

Synd, men rykten om att det snart skulle komma ny Mac mini har ju funnits längre än två veckor.

Ursprungligen av a95180:

Suck!
Sämre timing än att ha inhandlat en macmini för 2 veckor sedan vilket jag gjorde, kan man knappast ha.

/J

Du har väll öppet köp?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-10-21 09:47

Men varför väljer de att behålla priserna enligt växelkursen för ett halvår sedan?

I usa startar maskinen på 599 dollar dvs ca 4200 svenska slotti..

Men här skall någon göra en valutavinst på 1800 varje gång en svensk köper en mac mini.

trist

Ursprungligen av magric:

I usa startar maskinen på 599 dollar dvs ca 4200 svenska slotti..

Men här skall någon göra en valutavinst på 1800 varje gång en svensk köper en mac mini.

Jag förstår inte varifrån du får siffran 1800.

599 dollar är med dagens valutakurs ca 4200. Så långt är jag med.

Men sen tillkommer den marginal som de alltid har för valutaförändringar. Det är ingen av oss som vet hur stor denna marginal är, men jag skulle gissa på runt 8-10%.

Och sen tillkommer svensk moms på 25%. Den har du nog glömt bort i dina beräkningar.

Och då är 5.995 kr inte så dyrt, tycker jag.

Om vi helt bortser från den där marginalen, så skulle vi hamna på ca 5.250 kr (dvs 4200 plus moms). Då får du en diff på ca 750 kr, vilket är väldigt långt från de 1800 som du påstår. Så förklara gärna varifrån dina 1800 kr kommer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om vi helt bortser från den där marginalen, så skulle vi hamna på ca 5.250 kr (dvs 4200 plus moms). Då får du en diff på ca 750 kr, vilket är väldigt långt från de 1800 som du påstår. Så förklara gärna varifrån dina 1800 kr kommer.

Sedan så verkar priserna inom EU vara ganska harmoniserade. Om vi jämför priser i pund/euro så kommer vi ganska nära det svenska priserna. Det är någon hundralapp som skiljer.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-10-28 14:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte varifrån du får siffran 1800.

599 dollar är med dagens valutakurs ca 4200. Så långt är jag med.

Men sen tillkommer den marginal som de alltid har för valutaförändringar. Det är ingen av oss som vet hur stor denna marginal är, men jag skulle gissa på runt 8-10%.

Och sen tillkommer svensk moms på 25%. Den har du nog glömt bort i dina beräkningar.

Och då är 5.995 kr inte så dyrt, tycker jag.

Om vi helt bortser från den där marginalen, så skulle vi hamna på ca 5.250 kr (dvs 4200 plus moms). Då får du en diff på ca 750 kr, vilket är väldigt långt från de 1800 som du påstår. Så förklara gärna varifrån dina 1800 kr kommer.

Ok jag skall förklara hur jag tänker.

Jag jämför slutanvändarpris (End-user pricing) Detta bör vara harmoniserat och i stor utsträckning något som företaget själv styr över, i detta fallet Apple. Momsen kommer därför bort i detta fallet. De har ett annat skattesystem "over there" så det är bara "end user price" som går att jämföra.

Att ta höjd för en flukturerande valuta är väl ok och din höftning verkar vettig Men i detta fall har de sparat 1800 istället för ca 400 för att inte "riskera" att göra en valutaförlust.

Andra segment ligger på samma nivå i usa och i europa och tidigare har Apple varit föredömliga att inse att ibland vinner man och ibland förlorar man på valutan. Dvs de har tagit valutarisken åt oss konsumenter. De har nu slutat med det och det är väl bara att konstatera att ekonomerna på apple håller på att övermanna jobs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 19:24
Ursprungligen av magric:

Ok jag skall förklara hur jag tänker.

$599 är det med "moms"? Priserna i USA är ju alltid utan moms i butikerna. Momsen skiljer sig från delstat till delstat dessutom..

Gjorde precis en "provbeställning" och priset vart $599 för Mini, $29 för Snow Leopard, $50,87 för tax.. Alltså $678,87, med "free shipping" för bara en ren Mini..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 10:32

Nedrans att man inte kunde hålla sig två månader till innan man köpte Mini då hehe.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2009-10-21 10:54

Solid state?

Varför har man inte ett alternativ med ssd-disk?

Någon som vet huruvida man kan spegla (RAID-1) de två diskarna i Servervarianten? Jag gissar på nej, men då Apple ofta är lite halvglidiga på techspecs så kan man aldrig så noga veta.

Ursprungligen av William WM:

Någon som vet huruvida man kan spegla (RAID-1) de två diskarna i Servervarianten? Jag gissar på nej, men då Apple ofta är lite halvglidiga på techspecs så kan man aldrig så noga veta.

Har svårt att tänka mig att man INTE skulle kunna det. Det är ju en mjukvarugrej bara och OS X stödjer väl RAID 1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 12:04
Ursprungligen av Capeman:

Har svårt att tänka mig att man INTE skulle kunna det. Det är ju en mjukvarugrej bara och OS X stödjer väl RAID 1?

Precis, då måste de ha gått in och spärrat det och det verkar ju vansinne när de marknadsför den som en server.

Ursprungligen av acke:

Precis, då måste de ha gått in och spärrat det och det verkar ju vansinne när de marknadsför den som en server.

Exakt. Frågan har för övrigt varit uppe på flera andra forum, och de verkar vara övertygade om att det ska gå fint.

Jag ringde just till AppleCare och frågade om huruvida den går att RAID:a, fanns tydligen ingen info om detta i några officiella papper. Men det går ju alltid att skapa en mjukvaru-RAID via Skivverktyg: (Mac OS X 10.4): Skapa RAID-uppsättningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 20:42
Ursprungligen av William WM:

Jag ringde just till AppleCare och frågade om huruvida den går att RAID:a, fanns tydligen ingen info om detta i några officiella papper. Men det går ju alltid att skapa en mjukvaru-RAID via Skivverktyg: (Mac OS X 10.4): Skapa RAID-uppsättningar

Ja mjukvaru-RAID är det väl frågan om. Svårt att se att de satt in en RAID-kort i den lille rackaren.

Ja något annat än mjukvaru-RAID var det väl aldrig frågan om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 01:12

MacPro.se skriver att det är vanliga diskar som sitter i och att Mac OS X Server-licensen bara fungerar till den datorn, dvs en Mac mini.

Ursprungligen av acke:

MacPro.se skriver att det är vanliga diskar som sitter i och att Mac OS X Server-licensen bara fungerar till den datorn, dvs en Mac mini.

Sista biten är ju lite trist, annars hade man nästan fått en dator på köpet med licensen.

Man får väl räkna licensen som en OEM-licens, i och för sig precis på samma sätt som för alla andra Macar. De skivor som följer med en Mac idag är låsta till den modellen som det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 21:52
Ursprungligen av William WM:

Man får väl räkna licensen som en OEM-licens, i och för sig precis på samma sätt som för alla andra Macar. De skivor som följer med en Mac idag är låsta till den modellen som det är.

Å andra sidan fick vi ju en "RETAIL" OSX 10.6 för 319kr nyligen.
Står ju inget om vilken sorts burk den skulle tillhöra..

Ursprungligen av Morphen:

Å andra sidan fick vi ju en "RETAIL" OSX 10.6 för 319kr nyligen.
Står ju inget om vilken sorts burk den skulle tillhöra..

Nä, precis. För det är en "retail"-version.

Är det någon som hittat vad MacMini Servern har för Art.Nr? Har letat på Apples sida men utan resultat...

Ursprungligen av macuddevalla:

Är det någon som hittat vad MacMini Servern har för Art.Nr? Har letat på Apples sida men utan resultat...

Är det MC408Z/A du menar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-26 19:26
Ursprungligen av William WM:

Nä, precis. För det är en "retail"-version.

Hehee, det lär finnas dåligt med OEM versioner av OSX..
Även om Phystar eller vad dem hette vill påstå det..

Det står "Retail" på den boxen SL-skivan ligger..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-26 20:17
Ursprungligen av Morphen:

Hehee, det lär finnas dåligt med OEM versioner av OSX..
Även om Phystar eller vad dem hette vill påstå det..

Det står "Retail" på den boxen SL-skivan ligger..

jora blev riktigt snabb.. startar på ett kick.. flashade precis om den med TRIM firmware.. nu har väl inte snow leopard stöd för det.. men 160gb verisonen som jag köpte fick även en fin performance boost av den också..

program startar samma ögonblick du klickar på det.. snabb som attan helt enkelt..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-26 10:07

Fick hem min 2.53ghz 4gb mac mini i förra veckan.. 2dagar efter releasedagen.. bra support både från apple och TNT som levererade.. en kille på apple mailade mig kontinuerligt och kollade hur det gick med min beställning.. även efter mailade han mig och undrade hur allting fungerade.. bra service.

och i helgen klämde jag in en Intel x25-m g2 160gb disk.. snabb liten rackare nu... fin uppgradering från apple.. tackar och bockar för en fin fin dator...

sorry för onödigt inlägg ville bara dela med mig av hur nöjd jag är.. hoppas ingen har något emot det..

Bevaka tråden