Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joomla VS Dreamweaver?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 22:04

Hej alla.
Sitter och gör en hemsidor i olika program. Ett år senare än mina vänner, kom jag också in på joomla. Efter några timmars läsande och kolande på tutorials, nu under kvällen, får jag nästan känslan att joomla kan ersätta dreamweaver. Vad säger ni, hur bra är joomal?
/Erik

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-25 23:23

Joomla är väldigt smidigt men har sina begränsningar. Det är inget du bygger större webbsidor i då dom ofta blir tungladdade. Det beror givetvis även på hur mycket addons du väljer att använda.

Vill du enkelt göra en snygg webbsida med massor av funktioner är Joomla att rekommendera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 00:59

Joomla är ett cms DW är ett kodprogram och wysiwyg editor.

Smultron ersätter Dreamweaver ifall du frågar mig.

Ursprungligen av Linkert:

Smultron ersätter Dreamweaver ifall du frågar mig.

Absolut. Smultrons WYSIWYG funktioner är ju fantastiska! *ironi*

Avd. Photoshop vs Quicktime Player

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Absolut. Smultrons WYSIWYG funktioner är ju fantastiska! *ironi*

Avd. Photoshop vs Quicktime Player

WYSIWYG är bara för folk som inte vill lära sig något

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 12:25

Joomla är jättebra för att hantera INNEHÅLL i en sajt.

Det är inget du designar en sajt med, man utgår från befintliga mallar med CSS. Det finns tusentals sådana att köpa eller i gratisvariant. Man kan sen ändra lite i dessa mallar, typ färg och typografi.

DW är mer för att göra en design för en sajt med CSS och bygga sidor hit och dit. Men det går inte riktigt att jämföra de båda.

BTW det finns en plugin till Dreamweaver för att spara ut det som en Joomla template.

Ursprungligen av Linkert:

WYSIWYG är bara för folk som inte vill lära sig något

Jag antar att du satt i terminalen och surfade in på 99mac med Lynx?

Avd. Offtopic.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag antar att du satt i terminalen och surfade in på 99mac med Lynx?

Avd. Offtopic.

Nej då hehe, så L337 är jag inte

Men det jag menar är att, vill man kunna lösa sina problem under utvecklingen av hemsidan så bör man fatta vad koden betyder och gör, samt hur den visas i olika webbläsare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-26 09:46

Hur många undersidor kan man lägga till om inte joomla skall bli trött?
Är det BMW som bör akta sig eller når man en gräns redan vi 20 undersidor?

Senast redigerat 2009-10-26 10:11

Man räknar inte så, att driva stora siter med många sidor i Joomla är inga problem.

Lite för att återknyta till frågan:

Du kan helt klart designa och koda i/med Joomla utan Dreamweaver.

Joomla är ju standalone; ett visuellt gränssnitt mot en databas. Det jag använder mest tillsammans med Joomla är Firebug och liknande plugins till webbläsaren.

Joomla kan nog vara VÄLDIGT bra, men det beror på behoven och förväntningarna på layout och så...

Dreamweaver är något helt annat. Det är ett komplett verkyg för webutveckling som kan vara allt från en enkel html med css till komplexa sajter med olika serverteknologier. Dessutom har Dreamweaver 'roundtripping' till flera olika program som Fireworks, Photoshop, Flash mm

1
Bevaka tråden