Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailen raderas

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 21:29

Hej allesammans!

Jag har verkligen stött på ett riktigt otäckt problem...

På min arbetsplats är det jag som får testa alla nya tekniska prylar. Vi har på jobbat införskaffat en kopiator som man även kan kan använda som scanner. Denna fungerar så att den scannar det färdiga dokumentet till en specifik mailadress. I detta fall har jag ställt in min adress.

I min macbook använder jag programmet thunderbird som mailklient för att läsa mina mail och det har fungerat perfekt ända tills jag bestämde mig för att testa med att scanna ett dokument till min mail. Det som hände var att mailen raderades i min inkorg utan någon som helst anledning. Det som istället dök upp var ett mail med en bifogad pdf.

Jag har försökt att ta reda på var problemet är. Jag kontaktar därför teknikern som har hand om mailservern om problemet. Han i sin tur tog kontakt med företaget som har utvecklat programvaran för mailservern. Mailservern använder sig förresten av programvaran neonInsight. De undersöker loggfilerna på servern och kommer fram till att det måste vara mitt klientprogram som har gjort det.

Jag bestämmer mig då för att avinstallera Thunderbird och använda Mail på macbook. Det visar sig att mailen fortfarande raderas.

Jag kontaktar Carl Lamm som har hand om kopiatorn och de har aldrig hört talas om problemet. Jag tar bort mailadressen från kopiatorn och hoppas nu på att det blir bättre. MEN mailen raderas fortfarande....

Jag använder mig av imap och jag har två konton inställda på klienten. Det andra är ett gmail konto men där har jag inga problem....

Vad är problemet????

Är det någon som har erfarenhet av neonInsight??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 22:58

det är ett spöke tror jag, sök på forumet efter "haunted laptop".

– Sorry har ingen aning

har du konfigurerar scannern/kopiatorn på fler sätt än att bara skriva in din epostadress?
för har du skrivit in ditt lösenord och sådant till din maillåda så är det ju därför den tömmer och sedan lägger mailet där...

Det är inte så att någon annan kommit över ditt lösenord?

Jag skulle bytt lösenord illa kvickt om jag råkade ut för att min inbox tömdes utan att jag gjort det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-25 02:17

Det har jag faktiskt gjort. Alltså konfigurerat den på flera sätt. Jag vet också att jag har lagt in mitt lösenord och användarnamn. Tack för tipset. Ska kolla det på måndag...
Nej, mitt lösenord känner ingen till. Jag är ganska säker på det.

Ursprungligen av Murat:

Det har jag faktiskt gjort. Alltså konfigurerat den på flera sätt. Jag vet också att jag har lagt in mitt lösenord och användarnamn. Tack för tipset. Ska kolla det på måndag...
Nej, mitt lösenord känner ingen till. Jag är ganska säker på det.

Kan inte tanken vara att man skall ha en separat "egen" adress till scannerfunktionen?
Och att programmet är så "smart" att det raderar det som ligger där - för att det inte skall bli en överfull låda....

Inte på ngt sätt säker på ovan, men det kan ju vara en tanke som utvecklarna tänkt?

Senast redigerat 2009-10-25 16:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 13:11

Det är nog som Goflorp skriver hos oss har den scanner@pla.... Dvs en egen

1
Bevaka tråden