Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att kopiera filer från minneskort

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 21:04

Tjena!
Har ett switcher problem,jag har bytt från pc till mac(SL 10.6.1) och har fått problem med ett minneskort jag har 16gig FLAC filer på!
datorn säger att Os-X kan inte rädda filerna,men att jag ska göra en säkerhets kopia,och när jag högerklickar och väljer kopiera so händer inte ett shitt mer en att ett fönster me förbereder kopiering tänds,sen fortsätter den så i timmar!
och detta varesig jag kör från kortläsare eller min älskade! cowon d2!
några tipps på hur jag får snöleoparden med på svängarn!?
kam tillägga att kortet är i MS-dos format!å?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 01:55

36 man som kollat,men ingen som kan hjälpa mig!
Jag ber om ursäkt att jag inte hajjat att mac e grejen förensens nu!
men NÅGON borde väl ha kunskapen att hjälpa till??
eller e det bara alu yta och blank plast som gäller här?
och en nybliven mac torsk blir hängtorkad på detta forum???
trodde mac folk var vänliga till switchers!!?
era tips e värda GULD för mig!
har grejer jag värkligen inte vill förlora på denna SD!
Och jag ber om ursäkt för att jag bara gått i Gates skola och e novice i Jobbs skola,men jag lär fort bara ni låter mig!
ALLA tipps motages med glädje och öppna sinnen!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-25 08:21

Alla som gått in och läst här är väl experterna på frågor om switcher peromö (som det står i rubriken) och sen har dom konstaterat att tråden inte alls handlade om det.

Med den attityd du visar lär du väl inte få någon hjälp alls. De som skriver här gör det på sin fritid, utan att få betalt, så att du ska sitta där hemma och FÖRUTSÄTTA omedelbar hjälp, till just dig, på en lördagskväll, är nog att be om mothugg snarare än hjälp.

1) Fel forum - tråden är nu flyttad till OSX-forumet i stället.

2) Dålig rubrik, som inte sade någonting alls om vad frågan egentligen gäller. Jag har nu satt en bättre rubrik på tråden.

3) Som redan påpekats så kan man nog inte förvänta sig ett snabbt svar en lördagkväll. Speciellt inte om man lägger frågan i fel forum, och sätter en dålig rubrik.

4) Som också redan påpekats, så ökar ju inte chansen att få hjälp om man har en sådan attityd mot forumet. Tagga ner lite, försök formulera dig bra, och ha lite tålamod - så kommer nog svaren så småningom.

/Mod

PS. En nyfiken offtopic-fråga: Vad är "peromö" som stod i rubriken tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 10:30

sorry va lite väl snabb att trycka på skicka!
och peromö skulle vara problem och inget annat jag försökte ändra det i efterhand men det gick inte!
och då andra inlägget skrevs så hade 36 själar läst,men ingen svarat!
jag får helt enkelt försöka upp söka någon med PC och börja bränna dvd skivor,trist för själv har jag ingen PC längre,dom har jag gjort mig av med nu när jag bytt system!!

Sen vill jag bara påpeka att jag på inget sätt är dum bara för jag har gott om otur när jag tänker ibland! !)

Prova att bara ta några filer eller mappar åt gången, och dra dem från minneskortet till Macens hårddisk.

Ursprungligen av C-man:

Tjena!
Har ett switcher problem,jag har bytt från pc till mac(SL 10.6.1) och har fått problem med ett minneskort jag har 16gig FLAC filer på!
datorn säger att Os-X kan inte rädda filerna,men att jag ska göra en säkerhets kopia,och när jag högerklickar och väljer kopiera so händer inte ett shitt mer en att ett fönster me förbereder kopiering tänds,sen fortsätter den så i timmar!
och detta varesig jag kör från kortläsare eller min älskade! cowon d2!
några tipps på hur jag får snöleoparden med på svängarn!?
kam tillägga att kortet är i MS-dos format!å?

Har du provat minneskortet i en annan dator?

det kan ju vara fel på kortet. Ansluter du det via ngn hub? Kan ju vara otillräcklig strömstyrka i USB-kedjan. Kör så direkt in i datorn du kan.

Har du raderat kortet först i macen? Med skivverktyg?
Är det ett USB-minne med U3-skiten på ber man om problem.
I så fall, gå till tillverkarens hemskesida, se hur du gör för att ta bort U3.
(tips: ofta finns det ett program som tillverkaren av nåd lagt upp - enbart för Windows)

Vad har du gjort? Har du skivit ut filerna från macen? och sedan inte kan läsa dem?

Och varför du skall börja bränna DVD:er från nån kompis PC istf att köra med Toast i Macen är för mig en gåta - det blev kanske lite otur när du tänkte där

Sedan blir du bedömd efter hur du skriver, inte bara vad det handlar om.
Att sitta och bli sne för att 36 personer blängt och inget har svar KAN ju bero på
att du formulerar dig som om du hävt i dig ett helrör med Gin eller så.
Nu har du säkert inte det och du är säkert en förnuftig kille, men om man "drar på" för mycket med slang, missar interpunktion, raljerar och verkar allmänt högljudd så drar sig många för att hjälpa.
En ödmjuk fråga om hur gör jag? Jag har gjort det här. Det fungerar inte... Lämna så mkt information du kan om ärendet. Lägg in det på rätt ställe med rätt titel och låt det sedan få ta tid.
Att avsluta med att ungefär, jag skiter i det här och sticker och bränner på polarns PC istället gör ju heller inte att nån vill lägga ens två minuter på ditt ärende.

DÅ löser sig problemen.

Kan vi nu fortsätta med ärendet i fråga?
Vi skall ha igång ditt minne, vad händer om du kollar upp frågorna ovan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 11:21

Tyvärr så går det inte,jag kan inte änns öppna mapparn och jag försökte med att göra en ny map i macen för att sedan flytta en av FLAC mapparna till den men sedan i natt har det bara stått förbereder kopiering men inget händer!
Jag har provat både att ha kortet i min spelare(Cowon D2) och extern kortläsare!
Har provat nu igen med kortläsaren men nu hittar datorn inte änns kortet längre,men spelaren öppnar filerna precis som vanligt!
Kan bara säga att jag förstår inte alls vad som händer!
det gick utmärkt att öppna kortet i leoparden och i tigern,nu ska jag se om det möjligen går att få min gamla G4 att svälja filerna för att sedan omformatera kortet i snöleoparden,för att sedan se om jag kan lägga in dom från min G4,vore så tråkigt att behöva krypa till korset och erkänna att "mina macar klarade inte detta" för mina PC vänner när jag har varit så stolt över mina Mackar trots deras gnäll!
Ska bara äta lite,sedan hugger jag tag i problemet igen!
Och Jesper TACK för du tog dig tid att försöka hjälpa en stackare i nöd!

Håller med att det är en nesa att behöva säga att det inte funkar.. been there
"men det skall väl en Mac fixa... va???", inte kul.

Jag tror att en omformattering av pinnen i Macen löser problemet.

Har du kollat av U3 - u3 är ett sätt att kunna kryptera info på minnepinnar. Tyvärr är det operativsystemsberoende ( = Windows) och ett aber att bli av med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 11:38

Goflorp, får bara be om ursäkt för min felaktiga formulering och skylla på ett uselt försök till skämt!(behöver man säga att det var ett skämt,tas det sällan som ett sådant,och är således ett uselt försök) Så avbön gjord!!

Till saken: Kortet är ett kingston SDHC hastighet 4, skrivet på en gång och då i PC miljö, använde då samma kortläsare och kabel som nu!
kortet är formaterat i MS-dos!
Och jag förstår inte hur jag ska kunna bränna något i macen när jag inte får filerna att öppnas?(förklara gärna för jag är inte så duktig på Mac ännu,men jag kämpar!)
Jag tar nu och försöker få i mig min frukost,sedan tar jag tag i problemet igen!
Och tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 11:41

ligger det U3 i minneskort med?
och i sånna fall hur får jag reda på det?

Ursprungligen av C-man:

ligger det U3 i minneskort med?
och i sånna fall hur får jag reda på det?

U3 finns som tillval på en del minneskort.
Antingen så står det nog skrivet på det eller förpackningen det kom i.

Gissar att du köpte det på din "PC-tid" - kommer du ihåg om det medföljde något "Krypteringsskydd" eller att det kördes ngt automatiskt när du satte in det i en PC, typ "Ange lösenord för att låsa upp filerna på minnet" elelr ngt sånt.

hade du inget i den stilen och det var en vanlig pinne inköpt på Clasohlson eller Teknikmagasinet så slipper du nog den biten.
(skriver "slipper" för U3 är mer elände än nytta).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 13:12

Dramat fortsätter att frustrera mig!
nu har jag startat min G4 och kopplat in kortläsaren direkt i datorn,resultat:den lyser läser på kortläsaren men inget händer!
kopplade ur kortläsaren och stoppade i kortet i min ljudspelare,kopplade in ljudspelaren i G4an,resultat den laddar men inga nya ikoner på skrivbordet som det brukar bli!
Jag begriper inget alls av vad som händer!!

angående U3 hittar jag ingen info om det på kortet eller förpackningen!(japp jag har kvar den,detta är ett av dom bättre korten fick jag veta när jag skaffade det i vintras,och det har livstids garanti)
Men det är vissa skivor som är rätt sällsynta jag har på kortet och jag tyvär hade på min gamla pc,så fler säkerhetskopior har jag inte! SNYFT!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 13:50

bytte usb port nu och kopplade in spelaren igen,nytt problem: badboll istället för markör på skrivbordet! och den slutar inte!
på spelaren står det "USB connected" men inget händer!

Ta pinnen till en PC, där det funkar , läs över dem i burken.

Sedan kan du radera (formattera) den i en Mac och kopiera tillbaka filerna.

Ngt är ju inte riktigt friskt med den pinnen - om du får badboll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 16:43

detta är sjukt!
nu visar det sig att spelaren inte har acces till sit eget minne utan just detta kort i spelaren!
jag som precis försökte formatera kortet i en kamera,vilken tur jag inte lyckades med det!
så med andra ord så tror jag att det har hamnat systemfiler från min spelare på kortet och utan dom fungerar inte pekskärmen på spelare och således blir HELT obrukbar på alla sätt!
så jag tror allt jag får söka min hjälp på Iaudios forum för att se om någon där förstår vad som hänt med min spelare/minneskort,men skönt att det inte var ett fel från mina macar utan spelaren,uppföljning kommer när jag väl löst problemet!

Använd en PC och försök installera nytt firmware på spelaren, eller har du garanti kvar så kan butiken säkert fixa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 21:50

hmmm den svarar inte på Pc heller!
hmm detta e fan sorgligt! sist jag körde den va för dryga veckan sedan men då i 10.5.8!

MS-DOS-formateringen - är det FAT32? Detta format klarar inte filer större än 4GB per styck. Om din mediaspelare ändå lyckats knö in filer som är större än 4GB (alltså per styck, inte alla tillsammans) är du nog rökt...

Eller är det det modernare Windowsformatet NTFS? Då kan macen normalt sett bara läsa, inte skriva. Du kan då alltså inte dra kopior av dina filer till en ny mapp på minnespinnen. Detta då NTFS är ett format ägt av Microsoft som man inte släppt licenserna fritt för. Det finns dock tilläggsprogram till mac att skaffa. Exempelvis Paragon NTFS for Mac® OS X 7.0 - Overview

1
Bevaka tråden