Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC från Win7 --> leopard

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Detta är mitt första inlägg då jag är en nybliven mac mini ägare. Har dock ett problem med vnc från min win7 laptop till leopard. Jag får en uppkoppling men bara för musen? Skärmen däremot är helt svart och det står "Please wait - initial screen loading". Har provat att plocka bort skrivbords bilden på minin men det hjälper ej.

VNC client på win7: Ultra VNC
MAC vnc server. Vine server

Det konstiga är att det funkade klockrent när jag körde XP?

Tacksam för hjälp //Anders

Varför kör du vnc server på macen? Det är inbyggt i systemet. Skärmdelning kallas det.

Hej Mikael,

tack för ditt snabba svar. Jag har "screen sharing" enablad i macen men får det inte funka ändå även om jag stängt av Vine servern. Glömde att nämna att vnc från itouchen funkar också.

Fattar inte vad det är som gör att Win7 samt Vista inte funkar men XP är OK.

Om man enbart kör med Mac's inbyggda "screen sharing", hur kopplar jag upp mig enklast från windows då?
Man kan inte ställa in någon port och använder man VNC viewern så hittar den inget alls.

Uppskattar er hjäp //Anders

Om du inte kan ange portnummret i någon inställninng borde det gå och ange vilket portnummer du vill ansluta till genom att avsluta ip-nummret med kolon och därefter ange portnummret.

Förmodligen är det så att din touch ansluter mot rätt port direkt, till skillnad mot Win7 samt Vista som förmodligen kräver att du anger vilken port du vill ansluta till. Eftersom det finns ett standardportnummer för anslutning via vnc tycker man att programmet borde ansluta via det per automatik om man inte angett ett annat nummer.

Det verkar vara ett generellt problem med win7/Vista och samba. Jag trodde jag hade hittat lösningen på tråden nedan genom att ändra i security policies, men det hjälpte inte. Det är väldigt irriterande

Get Vista and Samba to work - Blogs - Code Monkey Business - Builder AU

Det känns som jagkört fast helt...

Samba har väl ändå inget med vnc att göra. Har du problem med samba eller vnc? Försök i så fall att hålla dessa problem i skilda trådar.

Samba handlar om dela ut diskar på.ett nätverk. VNC handlar om att fjärrkontrollera en dator och se vad som syns på.den fjärrkontrollerade datorns skärm.

JO, jag känner väl till skillnaderna mellan SMB och vnc

Sorry för att jag var lite otydlig. Jag har problem med både Samba och VNC. Har varit inne och ändrat i "local security" i win7 enligt tråden ovan som tydligen hjälp en del men inte alla

Allt funkade bra i XP men nu är det mest bara problem. Det känns som det är "security" relaterat då mus rörelserna funkar men jag får ingen bild genom vnc
Detta är samma både på min Vista burk samt från Win7 mot leopard.

problemet med win7 och samba verkar vara ganska vanligt, det var därför jag hade en förhoppning att det kanske var säkerhets relaterat och påverkade därmed vnc.

Tacksam på förslag
//Anders

1
Bevaka tråden