Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia stämmer Apple

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-23 14:47

I torsdags lämnade Nokia in en stämningsansökan mot Apple som, enligt Nokia, gjort intrång på 10 av Nokias patent ända sedan iPhone lanserades 2007. Patenten ifråga behandlar trådlös datakommunikation, röstkomprimering, säkerhets och krypterinstekniker.

Nokias chefsjurist i immaterialrätt skriver i ett pressmeddelande:
"Principen i branschen är att de som bidrar till teknikutveckling av standarder ska få kompensation från de bolag som nyttjar dem. Apple förväntas följa denna princip. När de vägrar att gå med på lämpliga villkor försöker de åka snålskjuts på Nokia"

Källa: BBC NEWS

"Principen"? Finns det inga lagar kring detta? Avtal? Svart på vitt?
Eller är allt bara en gråzon och man tar det till rätten och hoppas på det bästa? Är det så flummigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 15:19

Känns lite som ett desperat försök av Nokia. När dom börjar inse vilket hot iphone är och att dom inte kan spotta ur sig något lika bra.

Apple skulle säkerligen kunna spy lika mycket stämningar över nokia och övriga mobiltelefonkonkurrenter för vad dom lånat av iphone.

Mmm att Nokia och Ericson över huvud taget bemödar sig om att tillverka telefoner längre.....

Ursprungligen av Helmetrock:

Mmm att Nokia och Ericson över huvud taget bemödar sig om att tillverka telefoner längre.....

Som sagt.. Nokias mobiltelefoner visar en rörelsevinst på 787 miljoner euro enligt DN. Det är systemen som tynger ner.

Tvärtom för Ericsson där SonyEricsson drar ner systemdelen...:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-23 16:05

Desperat av Nokia efter deras förlust på över 800milj USD. Men men... alla sätt är bra utom dom dåliga.

Vad jag inte kan förstå är varför de har väntat så länge med att lämna in ansökan, om de nu har haft dessa patent länge och Apple har haft iPhone på marknaden sen 2007. Eller tog det 2 år av undersökningar, "reverse engineering" och försök till avtal med Apple innan de fick nog?

Inget fel på att försvara sina patent, Apple är ganska duktiga på att göra det själva, jag ifrågasätter bara varför det tagit så lång tid. Fast det kan ju vara som kaninen antyder med den ekonomiska situationen för företaget. :/

Nja...låt inte konspirationspsykosen blomma ut nu - att det kommer just nu har nog absolut ingenting med Nokias ekonomi att göra (dessa processer är fruktansvärt dyra och alltid ett vågspel). Att det dröjt beror nog på just vad Bluestreak spekulerar i (analys, förhandlingar, etc) - och juridikens kvarnar man länge och har nog redan malt i ett år skulle jag tro - det tar nog ett år att lägga upp ett sådant här case innan man har pepperen klara och lämnar in det till domstol...och det är då först vi får veta något. Jag skulle nog på magkänsla påstå att Nokia varit ovanligt snabba eftersom iPhone bara funnits sedan 2007.
Nå - vad jag inte fattar är att det tydligen inte är klockrena gränser utan "principer" - alltså traditioner och oskrivna "regler" (justa bananer helt enkelt) - som man baserar sitt mål på. Nokia vill alltså övertyga en rätt i USA att Apple varit "omoraliska" och stygga och inte följt "reglerna". Något brott enligt avtal och lag har inte begåtts vad jag kan fatta. Så - sådana här fall kan sluta hur som helst. Det är ren gambling från båda sidor. Att Apple tummat på moralen är jag dock inte ett dugg tvekande om - jag är helt övertygad om att dom snott vilt - det gör alla och framför allt ett så extremt företag som Apple kan ALDRIG bli så framgångsrika utan att i specifika situationer bete sig som veritabla svin. Detta är en av kapitalismens grundpelare.
När bjässar kör över kämpande småföretag blir jag upprörd, men nu är det världens största mobiltillverkare som blivit blåsta...så jag ligger inte sömnlös...hehehe...Två svin ska nu slåss i rätten. Hoppas det blir en underhållande fajt. Utgången är oviss. Oddsen 50/50.

"Principen" inom branchen är delvis att dela på patent. Ericsson har en bunt, Nokia har en bunt och andra har en bunt patent. Ofta så delar man på dem så att Ericsson tillåts att använda Nokias patent och vice versa.

Att det tog tid ser jag inte heller som så konstigt. Seriösa bolag (och Nokia är seriöst) börjar nog inte med att stämma utan man diskuterar nog en hel del bolagen emellan via sina advokater först:)

Och Nokias resultat har ingenting med detta att göra. De har mycket pengar i kassan och det är inte mobiltelefonerna som har gått dåligt utan systemdelen. Mobiltelefonerna gör fortfarande en rejäl vinst (enligt DN så gör mobiltelefonerna en rörelsevinst på 787 miljoner euro).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-23 19:39

I mina öron låter det som Apple inte gör rätt för sig och betalar som man brukar?

Ursprungligen av acke:

I mina öron låter det som Apple inte gör rätt för sig och betalar som man brukar?

Min första tanke med, varför skulle Nokia bara stämma Apple av ingen anledning?

Vad alla än tror, så har inte Apple uppfunnit allt Nokia är rätt fyndiga dom med. Ska bli intressant att se hur det går.

Anledningen till att det har dröjt är väl för att dom har haft interna samtal och möten med advokater?

Ursprungligen av Patrik D:

Vad alla än tror, så har inte Apple uppfunnit allt Nokia är rätt fyndiga dom med. Ska bli intressant att se hur det går.

Jo, Nokia, Ericsson, Qualcomm och några till har en hel del patent på mobilområdet. Qualcomm är väl kända för just för att de vill tjäna pengar på sina patent utan att själv göra produkter.

Qualcomm och Ericsson var inblandande i en patentstrid för några år sedan
http://telephonyonline.com/mag/telecom_ericssonqualcomm_bitter_feud/

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-24 11:04

Nokia kastar sig inte över Apple i desperation. De har knappast gjort sig kända, historiskt, för att kasta stämningar omkring sig. Det handlar om cirka 200 miljoner kronor i patentavgifter och Nokia har försökt förmå Apple att göra rätt för sig i över ett år.

Därmed inte sagt något annat än precis och exakt just det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 00:29

Det låter som Nokia vill ha några av Apples patent

Ursprungligen av Tangen:

Det låter som Nokia vill ha några av Apples patent

Helt klart. Det blir interessant att se hur det blir.

Klart som FAN att det är Apple som klantat till sig och inte betalat för tekniken de använder. Som någon säger är det här knappast något desperat tilltag från Nokia. Apple är färska i mobil-branchen och då är det varken oväntat eller konstigt att en sånn här sak händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 17:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Klart som FAN att det är Apple som klantat till sig och inte betalat för tekniken de använder. Som någon säger är det här knappast något desperat tilltag från Nokia. Apple är färska i mobil-branchen och då är det varken oväntat eller konstigt att en sånn här sak händer.

Böjd att hålla med på det sistnämnda. Den som lever får se.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-25 20:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Klart som FAN att det är Apple som klantat till sig och inte betalat för tekniken de använder. Som någon säger är det här knappast något desperat tilltag från Nokia. Apple är färska i mobil-branchen och då är det varken oväntat eller konstigt att en sånn här sak händer.

Källa?

Ursprungligen av zappee:

Källa?

Det låter nästan som att du tror att någon i denna debatt vet vad de talar om.
Givetvis gör de inte det. Om nokia nu lyckats hålla denna 1,5 åriga tvist hemlig (källa för tidsangivelse: BBC) såhär länge så innebär det väl att det förhandlat men inte kommit överens... Något som först nu kommit till kännedom för omvärlden. Detta är vad jag vet!

Däremot TROR jag:
1. Att Apple givetvis lånat lite här & där för att kunna göra om det till sitt eget och skapa en mobiltelefon som förutom standby-tiden och den värdelösa kameran är det största som hänt sedan glödlampan. Nu får man bara se till att använda lite av vinsten från det hutlösa överpriset man tagit för produkten till att anlita en eller tio bra jurister.

2. Det här är varken första eller sista gången företag lånar av varandra i smyg..

3. PR-Jippo från Nokias sida? Det känns så. All publicitet är bra publicitet, och såhär bra reklam kostar pengar!

Slutsats:

Lycka till Apple vi håller tummarna för er och väntar ivrigt på nästa Iphone!

Men tills den kommer så ger jag mina pengar till Sony Ericsson och deras Satio med en kamera som t.o.m. kan ta bilder inomhus . De om några kan behöva dem.

Ursprungligen av zappee:

Källa?

Vadå källa?
Källa på att det oftast begås misstag och blir fel när någon ny aktör kommer in i en ny branch? Det kan du ta min livserfarenhet som källa på.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-26 16:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Vadå källa?
Källa på att det oftast begås misstag och blir fel när någon ny aktör kommer in i en ny branch? Det kan du ta min livserfarenhet som källa på.

Källa på det faktum att du är övertygad om att Nokia har rätt?

Ursprungligen av zappee:

Källa på det faktum att du är övertygad om att Nokia har rätt?

Övertygelsen ligger som sagt i att Apple är nya i branchen, precis som det står i ursprungliga inlägget!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-27 06:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Övertygelsen ligger som sagt i att Apple är nya i branchen, precis som det står i ursprungliga inlägget!

Jaja, vi får väl se. Tur att det finns domstolar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 22:50

Det Nokia gör är att skaffa sig en förhandlingsposition, precis som Apple gjorde när dom använde deras patent utan att betala.

(En inte så vild gissning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 19:56

Lite ironisk är det väl än då, i och med att Nokia har ett flertal telefoner som ser ut och fungerar ungefär precis som iPhone, med appstore och allt.:)

Tillbaka till ämnet!

För att gå tillbaka till ämnet så läste jag lite mer om varför Nokia valt att genomföra detta och vilka områden det gäller. Läs här.

Varför inte bara betala licenspengarna?
Nokia var ju först på många av dessa områden..
Någon som vet något jag inte vet?

Nu har det dömts att Apple inte gjort intrång på de fem patent Nokia hävdade att Apple gjorde intrång på.

Judge Rules in Apple's Favor in Patent Lawsuit Filed by Nokia - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 11:59

Nu har de kommit överens om priset. För som jag förstod det var det priset och om Apples patent det handlade om. Inte att Apple aldrig ville betala.

Kanske något MS vill se löst inför sitt uppköp?

Apple-fansiterna svämmar över med just den kommentaren, men jag undrar bara stilla "hur vet de det?"

Uppgörelsen är inte offentlig, alltså vet vi inte om Apple betalade det Nokia krävde eller det Apple medgav, eller något däremellan.

Själv ser jag alla såna där "analyser" som missriktade äreräddningsförsök, i stället för att bara medge att Apple var fel ut och fick backa. (För den slutsatsen kan vi dra av att Nokia inte betalar Apple något)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-06-14 23:02

"Uppgörelsen är inte offentlig, alltså vet vi inte om Apple betalade det Nokia krävde eller det Apple medgav, eller något däremellan."

"(För den slutsatsen kan vi dra av att Nokia inte betalar Apple något)"

Om uppgörelsen inte är offentlig, hur vet vi då att Nokia inte betalar på något sätt?

Om Nokia har kommit överens med Apple om priset, pekar det på att priset för licensen ligger på samma nivå som de övriga betalar, till skillnad mot vad Nokia krävde från början, då betalar ju Nokia p g a mindre inkomster än de räknade med...;)

Bevaka tråden