Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar jag OS X på en tom HDD till Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HEJ!

Jag har lyckats få tag i en Power Mac G5a som kom utan hårddiskar, mac-tang.bord och mus.

När jag startar den så visas en mapp, mitt på skärmen med den "kända" mac-gubben på. Därefter visas ett frågetecken.

Jag har precis köpt en oformaterad s-ata hdd och mac är alldeles nytt för mig.

Mina frågor:

Jag har läst att man kan installera os x på en extern hdd. Men då satt man på en osx-plattform. Kan jag göra detta fast jag sitter på XP? Att jag på nått sätt lyckas installera os x på den externa hddn som jag sedan kan boota macen irån?

Jag har ju inget mac-tang.bord, så jag kan inte mata ut cd-romen, eller rättare sagt det är det ända sättet jag kan (finns det fler?). Går det på nått annat sätt att göra detta om man har ett relativt nytt pc-tang.bord med windowsknapp?

tacksam för svar!

Vissa äldre macar i plast (g3, g4 etc) osäker på om det gäller din, har en lucka som sitter upp med en fjäder. Om man tar tar och fäller ner luckan - går utan våld - så kan man se att där bakom sitter en "vanlig" CD-spelare med en knapp i hög hörn, tryck på den så kommer släden ut. Var beredd ta bort fingret fort som fan - släden kommer ut fort ibland och det är inte bra för nagelrötterna

Du borde kunna ansluta PC tangentbord och mus till datorn och åtminstone få grundläggande tangentbordsfunktioner på så sätt. Höja volym , mata ut CD etc funkar kanske inte, men du borde kunna ta dig genom installationen av OS X

Så mitt tips är att sätta in HD'n i maskinen.
I med CD-skivan.

Jag har aldrig kört från oformatterad disk så man kanske måte hoppa in i Skivvverktyg, det kan vara lite truckt för PC-människor ( Skivverktyg gör både FDISK och FORMATS jobb). Vidare väljer man gör avolymen startbar. Behöver du in och röja i skivverktyg - hör av dig så får vi guida dig steg för steg,.

Gubben är BRA att få, datorn funkar som den skall - men den kan inte hitta ett system bara.

  • Medlem
  • 2009-10-23 22:43

Håll ner musknappen då du startar datorn så åker CD:n ut.

Ursprungligen av Giggs:

Håll ner musknappen då du startar datorn så åker CD:n ut.

Självklart ...

Ja, musknappen funkade Men det hände ingenting när jag satte i skivan. kan det vara för att hddn inte är formaterad?
vad ska jag formatera den i?
Tack för snabba svar!

  • Medlem
  • 2009-10-24 01:42

Sätt i DVD:n och håll nere C för att komma in i istallationsprogrammet. Använd därefter Skivverktyg som finns i installationsmenyn. Formatera hårddisken i HFS+ journalförd.

Ursprungligen av Dalle:

Sätt i DVD:n och håll nere C för att komma in i istallationsprogrammet. Använd därefter Skivverktyg som finns i installationsmenyn. Formatera hårddisken i HFS+ journalförd.

Under avancerat skall man välja Apple Partition Map om man har en PPC maskin.
- annars blir inte disken bootbar.

Tack för alla svaren!
Ska fortsätta imorgon!

Jag har en fråga till:
Det är en röd lampa som lyser när jag har startat datorn, vad betyder den?

Mvh

Ursprungligen av CalleLewander:

Tack för alla svaren!
Ska fortsätta imorgon!

Jag har en fråga till:
Det är en röd lampa som lyser när jag har startat datorn, vad betyder den?

Mvh

Röd lampa? Var då? Min G5 har en vit lampa vid "powerknappen" på framsidan. Lyser när den är påslagen, "andas" när den är i vila.

Var förresten beredd på att det tar lite tid att boota från cd/dvd. Så är det bara.

Sedan rekommenderas ett Appletangentbord för att få alla knappar på rätt ställe och med rätt namn. Om du behöver mer hjälp framöver kommer du få uppmaningar som att "tryck ner kommando/äppletangenten". Det underlättar om ditt tgb har denna layout så att du/vi slipper gissa om du själva verket skall trycka ner en tangent med Windowslogga eller prtscr e.dyl...

Vill du inte köpa nytt original finns andra tillverkare som Macally och Logitech med Apple-bord. Eller begagnat förstås. Brukar finnas folk som annonserar ut sina skrotlådor då och då på 99 och annorstädes. Eller lägg in en Köpes-annons. En hundring räcker ibland.

Tjena igen! Nu har jag formaterat hddn i fat32 och stoppat i dvd-skivan, ett grått äpple på ljusgrå bakgrund kom fram. Under äpplet tickar en laddningssymbol. Det har stått så i 1 timme och 15 min, fläktarna snurrar maximalt vilket låter samt så lyser en röd ledlampa som sitter på logikkortet

min fråga: är detta normalt?

tack!

Ursprungligen av CalleLewander:

Tjena igen! Nu har jag formaterat hddn i fat32 och stoppat i dvd-skivan, ett grått äpple på ljusgrå bakgrund kom fram. Under äpplet tickar en laddningssymbol. Det har stått så i 1 timme och 15 min, fläktarna snurrar maximalt vilket låter samt så lyser en röd ledlampa som sitter på logikkortet

min fråga: är detta normalt?

tack!

Nej

Det är inte normalt.

Inte fan skall du ha hårddisken i FAT32, det är ju ett gammalt DOS-format.
Disken skall partitioneras i en bit - man måste gå in och göra om det, inte bara nöja sig med en titt att "jo det verkar bra", formatet HFS+, under "Avancerat" väljer du "Apple Partition Map", sedan RADERA.

Disken är nu partitionerad rätt, och formatterad i HFS+, Apple part Map, en partition.

Men jag misstänker att den röda lampan signalerar ngt.

Börja med att läsa in dig lite här:
Apple - Support - Power Mac G5

About the Power Mac G5 (Late 2005) diagnostic LEDs säger mkt om röda lampor.

En del besked är inte så bra....

Ah! Tack! Länkarna hjälpte, det vad air-vent skyddet som satt fel, när jag satt i det rätt så slockna lampan och de andra stora air-vent fläktarna började snurra för fullt.
Vad tycker ni att jag ska göra med hårddisken? Ska den vara oformaterad när jag installerar os x? den sitter i nu och är i fat 32.

installationen har varit på i 2 timmar nu, fortfarande ljusgrå bakgrund och grått äpple med tickande laddning..

tack för snabba svar!

Ursprungligen av CalleLewander:

tack för snabba svar!

Men du läser ju inte svaren...

Du har fått reda på att du i Skivverktyg ska välja Apple Partition Map, och formatera som HFS+.

Ändå formaterar du som FAT...

Låter som din G5:a är paj.

Även med en gammal G5:a ska det inte ta mer än några minuter innan installationsprogrammet hoppar igång...

Vilken OS X försöker du installera? Från en retail skiva eller är det originalskivorna som kommit med G5an?

På en FAT32-disk _kan_ du inte installera OSX. Punkt. FAT32 är endast användbart för USB-minne och annat småplock som på smidigast möjliga sätt måste kunna kopplas fram o tebax mellan olika datorer.

Tack för alla svar! Ni är bäst!

Det var fel på skivan. Fick låna en gammal Tiger från en kompis. Installationsprogrammet startade och allt gick som det skulle.

När jag nu är i Tiger och klickar på mappar eller dyl. (sånt som påverkar hhd:n) så flimmrar skärmen till lite lätt i synk med hdd:n läsningarna.. Är det någon inställning el, drivrutin som inte fungerar?

1
Bevaka tråden