Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort EFI från Tvix mediacenter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en TVIX mediacenter och jag försökte göra om den till MAC format, vilket inte funka. Nu vill jag göra om den till FAT32 men jag får inte bort "bootloadern" som EFI-systemet la in.

någon som vet hur man kan deleta de 200 mb utrymme?

Skumt det där med bootloadern, men vid vårt första försök med Partition magic så ville gick det inte men vi ladda hem Data security wizard och då funka det klockrent. lätt som en plätt och Tvixen funkar som perfekt nu! nu blir det HD film

  • Medlem
  • 2008-08-09 21:12

Förklara gärna hur detta har med macar att göra.

ja du, efi är ju Mac egna filsystem, precis som pc har ntfs och fat 32. Så jag tog mig friheten att fråga er macanvändare hur man kan formatera bort "bootloadern" som fungerar som macs bios om jag förstått allt rätt. Den bootloadern är en skyddad partition som man inte ska kunna formatera för att inte fucka datorn totalt.

Det mest tragiska är ju ändå att tvixen inte kan läsa efi-filsystemet....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-11 09:48

Macens filsystem är nuförtiden vanligast HFS+ Extended/Journaled. Precis som Mija skriver så har EFI inget specifikt med Mac att göra. EFI är en gammal IBM-skapelse.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-18 14:57
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Macens filsystem är nuförtiden vanligast HFS+ Extended/Journaled. Precis som Mija skriver så har EFI inget specifikt med Mac att göra. EFI är en gammal IBM-skapelse.

EFI är Intels skapelse.
EFI använder sig av GUID-Partitionstabell.

Detta kanske är problemet för trådskaparen.
Har man ingen dator som kan läsa partitionstabellen kan man inte ta bort filsystemen på den. Om man inte byter partitionstabell till MBR som vanliga pc-datorer kör.

Ursprungligen av jagevall:

Jag har köpt en TVIX mediacenter och jag försökte göra om den till MAC format, vilket inte funka. Nu vill jag göra om den till FAT32 men jag får inte bort "bootloadern" som EFI-systemet la in.

någon som vet hur man kan deleta de 200 mb utrymme?

du verkar ha koll på tvix tillsammans med mac. hur ska man göra för att dom ska fungera bra tillsammans? som det är nu så raderas en del filmer när jag flyttar från datorn till tvixens hd. och filerna kan hoppa mellan mapparna i tvixen. riktigt irriterande! jag flyttar filerna via USB...

1
Bevaka tråden